• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lifepo4 batteri, vad vet du?

Nu när jag nu köpt min tredje uppsättning av lifepo4 batteri.... Så bestämde jag mig för att lära mig lite mer om vad som är fakta eller inte...

Så jag köpte 420Ah celler av Grade A..
För jag vill ju inte ha Grade B..... Eller?

Intressant,
Jag vet att det säljs LFP-celler på Aliexpress som levererar utlovad kapacitet, har en uppsättning själv.

Men jag vet också att det säljs en massa LFP-celler som INTE levererar utlovad kapacitet.

Jag själv försöker alltid hitta en säljare med många kommentarer från positiva köpare.
Ungefär som när man handlar på Tradera.

Sen finns det flera olika definitioner på A- vs. B-grade.
Det tråkigaste är de som får blandade celler i t.ex ett 4-pack, det är alltid den sämsta cellen i ett batteri som bestämmer vad batteriet kommer att leverera, oavsett kemi.

Kollade du på mina länkar till Will i den andra LFP-tråden Post i tråd 'Nytt lifepo4 batteri' https://forum.ihusbil.se/threads/nytt-lifepo4-batteri.2231/post-17546
han har även mer djupgående filmer om svullna celler i sitt videobibliotek, även hans stora forum tar upp "problemet"

Jag har inte kollat mina 280Ah celler på länge, så jag vet inte status på mina celler, den "Powerbanken" står i min Daily driver och driver en kylväska, sist jag laddade den var förra året, känns som den kan driva kylväskan 1år mellan laddningarna, sjukt mycket energi i den bärbara banken :cool:

Edit: Jag kör kylväskan när jag åker för att handla, på fisketurer, m.m.
Tror den drar ca. 1%/h.
Den går så klart inte kontinuerligt, ifall nu nån tror det.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen