• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Levetid LiFePO4 batterier

Knut

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Upper Orara, New South Wales, 2450, Australia
Fant endel interessante informasjoner rundt dette.
1736118892284.pngNår en tar dette sammen med opplysningen om at disse batteriene ikke skades av å lades til 100% hver gang så kan en forstå at batteriene holder nesten evig i husbiler. Frågan er hva er 100% SOC for et 4 cellers batteri? Jeg vil selv si at dette er rundt 14,5 volt, andre vil si at det er langt lavere og noen få vil si 15 volt. Skadegrensen for en celle ligger på 4 volt som ved ballansert ladning skulle bli 16 volt. 14,5 volt gir en bra sikkerhetsmargin.

Hvor lavt en kan sette 100% SOC har mye med hvor tidlig BMS starter balanseringen, setter en 100% for lavt vil batteriet ikke bli balansert. Ladere og BMS må ha tilnærmet samme topp spenning, BMS regner pr celle og laderen for batteriet. Er BMS satt til 3,65 volt som er 14,6 volt så er 14,5 volt for laderene nær optimalt og BMS kan balansere vekk ubalanse mindre enn 0,1 volt uten å stenge for ladning. Er det stor ubalanse mellom cellene kan det lønne seg å sette ladespenningen noe lavere til en har fått bedre balanse.
 
Det finnes flere samlinger med erfaringer som ser ut til å være grunnlaget for grafen, selv tar jeg de endelige tall mer som pekepinner enn som absolutter. Det viktigste fra erfarings verdenen er toppladning så ofte som mulig - erfaringer her kommer hovedsaklig fra små batterier i forsknings miljøer hvor en kan få frem mange cycler i løpet av kort tid. De forskjellige rapporter jeg har sett og lest gir samme basis informasjon, cycling mellom 50% og 100% SOC gir tilnærmet ingen degradering av kapasiteten etter de første noen hundre hvor kapasiteten faller fra rundt 110% av merkekapasitet til rundt 100%.

Levetid for LFP oppgis normalt til 80% kapasitet, og målt ved utladning til 20% SOC som i denne grafen er betegnet 80% DOD.

Spenning ved 0% SOC er igjen noe variabel, men ofte satt til 2,5 volt pr. celle selv om jeg har sett 2,75 volt benyttet - dette siste passer bra i husbiler hvor EBL og invertere stenger av ved 11 volt.

Det viktige å hente er at det ikke er skadelig å toppe opp batteriene og en får lengre levetid om en har noe for stor batteribank.

Jeg henger med på diverse forum og kanaler for solar og batteri for husbruk, og kommenterer der bekrefter stort sett hva jeg har skrevet her. Men her snakker vi om installasjoner som i prinsipp har en cycle per dag så total levetid er det ingen som er kommet i nærheten av ennå. De som har målt kapasiteten på 10 til 15 år gamle batterier finner oftest rundt 90% restkapasitet for LFP.

Om en ser på andre LIIon kjemier så ser en ekstra degradering ved systematisk ladning til 100% SOC i forhold til 80%. Så Tesla og andre elbil produsenter med Lithium NMC anbefaler å stoppe ladningen ved 80%. Noen kopierer dette til de få modellen de har med LFP, men om en ser på BYD som kun benytter LFP så anbefaler de 100%.

En tilsvarende graf for et 9Ah 48V UPS batteri som kjøres brutalt er https://www.powerlongbattery.com/48v-9ah-15s3p-ups-battery med levetid omlag 25% av den andre.

https://www.researchgate.net/figure...-ion-batteries-using-different_fig3_301644413 gir litt mer innsikt i problemene rundt levetid av en enkelt celle ved forskjellig belastning og temperatur.
 
Följer denna personen som jag tycker gör ett bra jobb. Han tar upp detta med att lada till 100%

Ja Will Prowse og Andy i The Offgrid Garage er 2 av de mest informative YouTubere innen solpaneler og batterier. Og de er stort sett enige i de områder hvor de overlapper. Nå har de totalt forskjellig omgivelser, Will i nærheten av Las Vegas med US særheter på elnettet. Andy ca 500 km nord for meg på østkysten av Australia med strømnett og regler mer som i Europa. Andy startet med å gjøre sin garage uavhengig av elnettet, i dag er i praksis hele eiendommen uavhegig av elnettet, inkludert familiens 2 elbiler. De har fortsatt nettet koblet til eiendommen, men bruker ikke lengre el fra nettet, det er kun en backup.
 
Jag tror inte många LFP kommer att degraderas i husbil pga många cykler.

Ålder, skötsel/behandling, egenskaper/kvalitet på bms, tror jag kommer att vara det som till slut får LFP-batterier att ge upp för oss.
Redan idag är det inte ovanligt med djupt obalanserade "drop-in" LFP av lite äldre årgång med stor kapacitetförlust som följd, jag misstänker att dessa kan bli kasserade och utbytta mot billiga nya LFP-batterier, men troligen kommer det att finnas "renoverare" som räddar dessa batterier.
 
Vet ikke om Ivar fortsatt har min gamle husbil hvor batteriet er over 10 år uten BMS, men det er 4 Winstone LifeYPO4 celler. Sist rapport jeg hadde var at cellene fortsatt var i balanse. Men med 400 Ah så var de litt overdimensjonert.
 
Ja, Knut jeg har fremdeles bilen, men den har ikke vært i bruk siden forsommeren. Den trengte en aldri så liten "service" etter snart 280 000 km.
Bilen har ett lite forbruk av strøm når hovedbryteren på panelet ikke er slått av, så sent i høst oppdaget jeg att den var så tom for strøm att den bare akkurat klarte å dra sentrallåsen, da målte jeg ca. 7- 7,5V på batteriet, men jeg fikk opp spenningen da jeg ladet det, bilen hadde ikke stått tilkoblet strøm siden April-Mai. Hvor mye skade batteriet har tatt det har jeg ikke fått testet fordi i høst hadde jeg og en stige en altfor rask nedstigning til moder jord, ingen alvorlige brudd bare noen småbein i foten, men passe forslått og innoperativ i ett par måneder.
Må først få bilen ferdig og ned fra støttebukkene før jeg kan se på batteriet.
 
Ja, Knut jeg har fremdeles bilen, men den har ikke vært i bruk siden forsommeren. Den trengte en aldri så liten "service" etter snart 280 000 km.
Bilen har ett lite forbruk av strøm når hovedbryteren på panelet ikke er slått av, så sent i høst oppdaget jeg att den var så tom for strøm att den bare akkurat klarte å dra sentrallåsen, da målte jeg ca. 7- 7,5V på batteriet, men jeg fikk opp spenningen da jeg ladet det, bilen hadde ikke stått tilkoblet strøm siden April-Mai. Hvor mye skade batteriet har tatt det har jeg ikke fått testet fordi i høst hadde jeg og en stige en altfor rask nedstigning til moder jord, ingen alvorlige brudd bare noen småbein i foten, men passe forslått og innoperativ i ett par måneder.
Må først få bilen ferdig og ned fra støttebukkene før jeg kan se på batteriet.

Ivar ifall det finns några liv kvar i dina celler så skulle jag satsa på et JK-bms till dem.
Har någon av cellerna svällt/hoven på mitten?
 
Ivar og Peter det er håp for batteriet om det er noenlunde balanse mellom cellene, 2 volt pr celle er faregrense for varig skade. Hadde jeg fortsatt hatt bilen ville den nå ha fått en JK BMS med aktiv balanse. Det lille strømforbruket i den bilen er det EBL som står for, men både den og inverteren jeg monterte skal koble fra ved mellom 10 og 11 volt. Er det noe annet som er koblet direkte til batteriet?

Stiger er skumle saker.
 
Ja Knut det är viktigt att inverter som oftast ligger direkt på batteriet verkligen inte drar någon ström alls. All ström som går via ebl bryts av ebl långt innan farligt låg spänning nås i ett LiFePO4-batteri, det är värre för blybatterier där.

Obs till alla med Litiumbatteri, även BMS drar lite egen ström, så ett batteri som stängt ner på låg spänning bör absolut få laddning inom en snar framtid, annars kan bms'et sänka spänningen så lågt att allvarlig skada uppstår i cellerna.
Där är JK-BMS bra de har en egen strömbrytare som man kan stänga bms'et fullständigt.
 
Bilen er jekket opp i fronten og står på 5t Biltemabukker ute på gårdsplassen. Det må bli litt bedre vær før jeg får den ferdig.
Den har fått ny tannstang, nye bærekuler, hjullager foran, turbo, turbo styreventil, intercooler, vannpumpe, alt av frontlys/lamper +++diverse annet.
Det som har tatt lengst tid er å finne deler til en fornuftig pris. Prisene på originaldeler tilhøre en verden jeg ikke lever i, 1 stk. hjullager foran 16 400,- +Mva =20 500,-nkr, og når du skal ha 2 stk da blir det dyrt.
Når dette er ferdig så får jeg ta batteriet ut av det rommet det står i og se hvilken tilstand det er i. Vi bruker lite strøm så om det er blitt litt redusert så vil vi sannsynligvis klare oss med det, selv om det er litt kjedelig att det kanskje ikke er helt 100% lenger.
Inverter er byttet til en Dometic ren sinus 2000W og radio er byttet til en Din 2, og navigasjonen er blitt en TomTom som bare går i dvale når du stopper, så Knut det har ikke vært de store forandringene de siste årene.
Jeg må nok begynne å tenke på en BMS.

Ja, stiger kan være veldig helseskadelig
 
Slik battericellene ligger er det kun en løs panelplate foran og du kan direkte se om cellene har svellet, noe jeg tviler sterkt på at har skjedd. Med platen vekk har du full tilgang til polene på cellene så du kan måle spenningen på hver celle. En JK Smart BMS med 2A aktiv balansering finnes i et utvalg av effekter - med den inverteren så trenger du 200A utgaven.

Iveco og priser på reservedeler er en plage, har en liten lastebil nå og den innebygde navigatoren Iveconnect har et SD kort for kart, noe magi er gjort med kortet så en kan ikke kopiere det over på et annet kort og nå er det lesefeil på kortet. Hytt kort fra Iveco koster mer enn en Din 2 Android enhet! Jeg kjører uten navigator.
 
Senast ändrad:
Takker for tipset om BMS. Jeg skal først forsøke å gjøre meg ferdig med fronten på bilen, og da har nok snøen forsvunnet og det har kommet litt varme i luften slik att kabler og alt annet har blir litt mykere og mer samarbeidsvillig, har hatt det halvveis ute en gang tidligere. Jeg tror batteriet har klart seg bra for ladespenning og strøm ser tilsynelatende bra ut. Jeg må bare si att jeg er imponert over hvor mye mishandling dette batteriet har tålt.

I en tidligere tråd om bakaksel viste Roger67 til ett firma i Polen www.ivemax.com, disse har ekstremt mye lavere priser enn i Norge, kanskje de har SD kort.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen