• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lathet en svår konst

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Jag håller jag på att lära mig att vara lat. Jag jobbar på att slötitta på tv, vila på soffan, lägga patiens på datorn, sova länge på morgnarna. Vårt samhälle som alltid är i rörelse finns det mindre och mindre tid att göra saker. Ofta på grund av brist på tid har vi bråttom och har inte råd att göra något så oseriöst som att byta soppåsen eller ett lyse på bilen. Måste dock erkänna att det är bara av lathet, det inte blir gjort.

Du är lat sa hustrun när jag inte hittade dammsugaren. Nej sa jag, jag är inte lat. Men du vet väl kära hustru att jag och dammsugaren inte drar jämt, det har vi aldrig gjort. Den enda dammsugare jag gillar är den med grön marsipan och choklad i ändarna, fast å andra sidan så suger den damm väldigt dåligt. Jag sa till hustrun där jag låg på soffan, vet du varför det heter städare, det är helt enkelt för att denna yrkesgrupp människor städar och varför ska jag då göra detta när det finns proffs på sådant. Vi har ju diskmaskin till disken och tvättmaskin till tvätten, två utmärkta apparater som sköter om detta så att jag kan vara lat utan att känna samvetskval.

Lathet är en mycket svår konst som förmodligen uppfanns av en latmask, han var så lat att latheten kunde han nästan inte uppfinna. Hustrun förfasar sig över min lathet när jag inte gör något, att inte göra något är också en svår konstart. För mej finns ingen lathet utan bara smarthet. Latmasken får mer tid att tänka och blir på så vis visare. Så att vara lat är bara ett behagligt sätt att vara smart på. Men på det örat ville hustrun inte lyssna. Gäller att göra så lite som möjligt och få det att se ut att göra så mycket som möjligt. Tränar på detta var dag, för konsten måste underhållas annars försvinner den. Träning ger färdighet.

Funderar på att starta kurser i lathet för det borde vara många som är intresserade av detta, ta bara politiker, de är så lata att de inte orka ta ett vanligt jobb men uttala sig om dessa är de inte för lata för. Ikväll kommer jag sätta personligt rekord i lathet. Tre fotbollsmatcher på TV, så där kommer jag att sitta i minfavorit stol, med ett glas cognac. Har jag sedan riktigt tur så somnar jag till en stund framför tv:n och när jag vaknar känner jag mej nöjd. Denna dag blev också en lat dag.
 
Latheten har gett oss alla våra stora uppfinningar.
Ångmaskinen uppfanns för att det var för jobbigt att göra jobbet manuellt.
Och på den vägen är det. Så vår civilisation baseras på lathet.
Det borde vi hylla mer!
 
Lasse! Jag gillar verkligen dina små kåserier, verkligen underhållande, hustrun undrar vad jag skrattar åt
när jag kollar i nya "klubben"
Angående dammsugning som inte heller är min största hobby i livet, för några månader sedan skaffade vi en
robotdammsugare, kan inte med ord beskriva denna apparats förträfflighet, man kan ligga i soffan och städa
samtidigt, undrar bara varför vi inte skaffat en sådan tidigare, ett litet tips bara.(y)
 
  1. Man is born tired and lives to get a rest.
  2. Love thy bed as you love thyself.
  3. Rest during the day, so you can sleep at night.
  4. Do not work – work kills.
  5. If you see someone resting, help him out.
  6. Work as little as you can, and convey all the work you can to another.
  7. In shade is salvation – nobody died from resting.
  8. Work earns illness – do not pass away young.
  9. If you have an urge to work, sit down, wait and you’ll see it will pass.
  10. When you see people eat and drink, approach them. When you see them work, withdraw yourself not to trouble them.
Det här The Ten Commandments från Montenegro. De ska tas på största allvar 🤔😎🤓
 
Lasse! Jag gillar verkligen dina små kåserier, verkligen underhållande, hustrun undrar vad jag skrattar åt
när jag kollar i nya "klubben"
Angående dammsugning som inte heller är min största hobby i livet, för några månader sedan skaffade vi en
robotdammsugare, kan inte med ord beskriva denna apparats förträfflighet, man kan ligga i soffan och städa
samtidigt, undrar bara varför vi inte skaffat en sådan tidigare, ett litet tips bara.(y)
Tack för berömmet
 
Man får väl inte glömma bort Fritiof Nilsson Piraten som kanske inte var lat men har inskrivet på sin gravsten
Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen