• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lastbilsstrejk i Spanien den 14 mars?

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Fick frågan från en medlem, om det kommer att bli lastbilsstrejk i Spanien imorgon och jag har kollat upp det lite.

Det är lite virrigt om den där strejken.

Upprinnelsen är de höga bränslepriserna och protesten är riktad mot regeringen av något som heter;
La Plataforma de Defensa del sector del Transporte de Mercancías nacional e internacional”

Som har sitt ursprung från åkeribranschen och förarna i Spanien, som precis som i Sverige ser sig utkonkurrerade av bilar och förare, som inte konkurrerar med samma förutsättningar. Fusk med tidsredovisning, slavkontrakt, skattefusk, osv. från östeuropeiska åkerier.

De stora åkeriföretagen står inte bakom det aktuella strejkhotet och det är därför osäkert hur stor den blir.

Det har iallafall fått effekten att många konsumenter ser faran i att det blir tomma hyllor ute i butikerna och är därför ute och hamstrar. Vi har t.ex. försökt köpa solrosolja i flera dagar, men hyllorna gapar tomma i affärerna. Nu har det införts ransonering på just solrosolja, eftersom den största producenten är Ukraina, men strejkhotet har troligen även påverkat efterfrågan.

Tommy

Snackade med en kompis som åker spanien sverige varje vecka med dragare och trailer och vad han har hört så kommer det att bli stora blokader. Han har hört att detta sprider sig över till frankrike. Vore bra om svenska åkare gjorde d samma i sverige

Okej att skatten är en stor del, men tycker man ska tänka på dom stackars Ukrainare som kämpar för oss, att vi också får vara med och betala för att sanktionerna slår även en del tillbaka mot oss själva, och tänka på att denna typ av demonstrationer gynnar Putin som ser tecken på att Europa är svagt och ej kommer orka stå emot så länge.
Mvh
Anders

I en förening som vår iHusbil.se där vi värnar så mycket om demokrati, bör vi stödja kampen för demokratin mot Putin.
Om man ska demonstrera mot höjda priser så bör man göra det på ett sett som blir som en manifestation för Ukraina mot Putin.
Mvh
Anders

Nu tror jag faktiskt inte strejken blir så omfattande som vissa önskar, eftersom det spanska godstransportförbundet (CETM), med 65 000 företag och 260 000 fordon, vilket representerar 80 % av den spanska flottan, inte ställer sig bakom uppropet. Tvärtom har CETM uttalat sig negativt om mobiliseringen och framhållit att val av tid och tillfälle varit illa valt. Man hänvisar då till att man just nu söker lämna pandemin och samtidigt som vi fått ett krig i Europa genom invasionen i Ukraina.

De fackliga organisationerna står inte heller bakom uppropet. Har läst upprörda kommentarer från chaufförer som säger att de blivit utnyttjade av ”La Plataforma de Defensa del sector del Transporte de Mercancías nacional e internacional”.

När jag läser de olika kommentarerna i tidningarna så verkar det vara ett intiativ från vissa företagare och då skulle jag istället vilja säga att det är en lockout och inte en strejk.

Ja, vi får se under dagen, men jag tror mera att det här visar vilken maktfaktor sociala medier spelar i samhället redan idag. Vad jag förstår har det hela börjat på nätet och sedan spridit sig.

Tommy

Senast ändrad:
I endel länder, fullkomligt älskar dom att köra i långa långsamma karavaner o tuta och skrika att dom är arga och fått nog.
Men vad har det i slutändan resulterat i? Bortsett från ett enormt slöseri av skattepengar i form av polisinsatser och andra som jobbar med att röja upp o städa upp?
Senast var väl Kanada o något om munskydd.
Men Frankrike? Vem mins, där e de väl var o varannan vecka något känns det som.

I endel länder, fullkomligt älskar dom att köra i långa långsamma karavaner o tuta och skrika att dom är arga och fått nog.
Men vad har det i slutändan resulterat i? Bortsett från ett enormt slöseri av skattepengar i form av polisinsatser och andra som jobbar med att röja upp o städa upp?
Senast var väl Kanada o något om munskydd.
Men Frankrike? Vem mins, där e de väl var o varannan vecka något känns det som.
Det kan dom stackars ryssarna EJ göra.
Då hamnar dom i fängelse mycket lång tid, och dom fängelserna är inte att jämföra med västdemokratiska staters.
Ett litet pris att betala för att leva i en demokrati! Alltså att en del "överutnyttjar" den demokratiska demonstrationsrätten.
Tycker jag.
Mvh
Anders

Nu tror jag faktiskt inte strejken blir så omfattande som vissa önskar, eftersom det spanska godstransportförbundet (CETM), med 65 000 företag och 260 000 fordon, vilket representerar 80 % av den spanska flottan, inte ställer sig bakom uppropet. Tvärtom har CETM uttalat sig negativt om mobiliseringen och framhållit att val av tid och tillfälle varit illa valt. Man hänvisar då till att man just nu söker lämna pandemin och samtidigt som vi fått ett krig i Europa genom invasionen i Ukraina.

De fackliga organisationerna står inte heller bakom uppropet. Har läst upprörda kommentarer från chaufförer som säger att de blivit utnyttjade av ”La Plataforma de Defensa del sector del Transporte de Mercancías nacional e internacional”.

När jag läser de olika kommentarerna i tidningarna så verkar det vara ett intiativ från vissa företagare och då skulle jag istället vilja säga att det är en lockout och inte en strejk.

Ja, vi får se under dagen, men jag tror mera att det här visar vilken maktfaktor sociala medier spelar i samhället redan idag. Vad jag förstår har det hela börjat på nätet och sedan spridit sig.

Tommy
Man får se upp för Putin troll, krigsföringsmetodik på internet är väldigt viktigt också.
Mvh
Anders

Det kan dom stackars ryssarna EJ göra.
Då hamnar dom i fängelse mycket lång tid, och dom fängelserna är inte att jämföra med västdemokratiska staters.
Ett litet pris att betala för att leva i en demokrati! Alltså att en del "överutnyttjar" den demokratiska demonstrationsrätten.
Tycker jag.
Mvh
Anders
Jo vi får göra det ja!
Även om det inte har med det jag skrev att göra.
Finns en stat där du måste skratta o va glad på Nationaldagen och alla gör det.
Det slipper vi med, även om det inte påverkar vare sig lastbilsdemonstration eller vad dom uppnår med den. Andra demonstrationer har vi ju ofta annars, så nog tycker jag den möjligheten tas till vara rätt ofta.

Jo vi får göra det ja!
Även om det inte har med det jag skrev att göra.
Finns en stat där du måste skratta o va glad på Nationaldagen och alla gör det.
Det slipper vi med, även om det inte påverkar vare sig lastbilsdemonstration eller vad dom uppnår med den. Andra demonstrationer har vi ju ofta annars, så nog tycker jag den möjligheten tas till vara rätt ofta.
Vi får hjälpas åt att sprida vår "LAGOM nivå" :)
Mvh
Anders

Tommy
Kan mycket troligt vara startat av Putins trollfabriker på nätet, för att skapa oenighet bland Europas länder o folk om att dra ner på sanktionerna som också slår tillbaks mot oss själva en del, men det är superviktigt att vi alla européer står enade med Ukraina mot den lömske diktatorn Putin.
Mvh
Anders

Kan mycket troligt vara startat av Putins trollfabriker på nätet, för att skapa oenighet bland Europas länder o folk om att dra ner på sanktionerna som också slår tillbaks mot oss själva en del, men det är superviktigt att vi alla européer står enade med Ukraina mot den lömske diktatorn Putin.
Mvh
Anders
Nej det är ingen produkt från Putins trollfabriker, det finns helt klara kopplingar till lokala spanska arbetsgivarorganisationer.

Spanien består av 17 autonoma regioner, vilket ofta komplicerar saker och ting. I just det här fallet finns regionala arbetssgivareorganisationer som till exempel i Navarra och Baskien som står bakom aktionen. Däremot inte den landstäckande riksorganisationen CETM.

Vad jag förstår efter att ha skummat igenom pressen är att det på vissa platser runt om i landet som det strejkas på, men inte alls speciellt omfattande.

Nej, Putin kan du glömma i det här fallet. Det är vissa mindre regionala organisationer inom transportbranschen som söker skapa debatt om den uppkomna situationen som transportföretagen lever med idag. Tror man kan koka ner det till att man vill uppnå två mål.
- Lägre bränslepriser, krav riktat mot staten och de regionala regeringarna.
- Att speditionsföretagen höjer priserna mot sina kunder, så att man kan betala åkarna bättre för deras arbete.

Sedan att man använt sociala medier för att skapa opinion och rädsla hos konsumenterna för att hyllorna i livsmedelsbutiken skall gapa tomma, är en annan sak. Det är troligen bara ett nytt verktyg som kommer att användas oftare i framtiden, vad målen nu än kan vara.

Tommy

Senast ändrad:
Nej det är ingen produkt från Putins trollfabriker, det finns helt klara kopplingar till lokala spanska arbetsgivarorganisationer.

Spanien består av 17 autonoma regioner, vilket ofta komplicerar saker och ting. I just det här fallet finns regionala arbetssgivareorganisationer som till exempel i Navarra och Baskien som står bakom aktionen. Däremot inte den landstäckande riksorganisationen CETM.

Vad jag förstår efter att ha skummat igenom pressen är att det på vissa platser runt om i landet strejkas det, men inte alls speciellt stort.

Nej, Putin kan du glömma i det här fallet. Det är vissa mindre regionala organisationer inom transportbranschen som söker skapa debatt om den uppkomna situationen som transportföretagen lever med idag. Tror man kan koka ner det till att man vill uppnå två mål.
- Lägre bränslepriser, krav riktat mot staten och de regionala regeringarna.
- Att speditionsföretagen höjer priserna mot sina kunder, så att man kan betala åkarna bättre för deras arbete.

Sedan att man använt sociala medier för att skapa rädsla hos konsumenterna för att hyllorna i livsmedelsbutiken skall gapa tomma, det är nog bara ett nytt verktyg som kommer att användas för att nå vad målen nu kan vara.

Tommy
Men sprider det sig till Frankrike och kanske fler länder hjälper det Putin ska man vara medveten om.
Och även om huvudinitiativet kommer från lokala "krafter" kan det väl användas och utnyttjas av Putins mörka krafter för att sprida och underblåsa dessa splittrande aktioner.
Mvh
Anders

Vem vet, vem vet…
Men för tillfället är han nog mer upptagen med ett krig, bojkottat land och värdens ledares nästa sanktion, än lite drivmedelsprotester, men som sagt… vem vet

På TV-nyheterna talade Spaniens transportminister Raquel Sánchez och garanterade att det skulle finnas mat ute i butikerna och vädjade att man inte skulle hamstra matvaror.

Det är kriget i Ukraina och den samtidigt utlysta transportstrejken, underblåst av rykten på internet som skapat den uppkomna oron.

Transportsituationen är under kontroll intygade Raquel Sánchez, som senare i veckan skall träffa representanter från transportsektorn. Den utlysta strejken har inte heller fått någon större effekt.

Sedan årsskiftet har kostnaden för dieseln ökat med 30% och resulterat i låg lönsamhet för hela transportbranschen.

Inga ekonomiska utspel från regeringen har synts till, liknande det som svenska regeringen aviserade igår. Kanske kommer under veckans möte, för att åtminstone hjälpa yrkestrafiken som går på knäna enligt uppgift.

Tommy

Sonen är i sitt hus i Nerja för att fixa lite och där strejkade lastbilsförarna i går. Han skulle få hemkört saker, nu jagar han släpp till bilen han hyrt. Sandstorm även i Nerja, men det regnar en hel del, regnet gör att det kanske inte märks så mycket,

Jag har hört att det börjar bli lite dåligt med lite av varje i butikerna men det kanske inte är i hela Spanien men det är inte så kul om man inte får med sig det man tänkt sig.
Det krånglar till sig med den vilda strejken. Vi såg det senast idag på Mercadona där en hel del hyllor som skulle varit fulla av grönsaker och frukt, gapade tomma.

I måndags lovade regeringen en halv miljard Euro till transportsektorn som kompensation till det extremt höga priset på dieseln.

Avtalet förkastades av Plataforma para la Defensa del Transporte de Mercancías (Plattform för försvaret av godstransporter), Organisationen som står bakom den vilda strejken och som regeringen nekar att förhandla med.

Transportförbundet, arbetsgivarnas organisation har fortsatt inte ställt sig bakom kraven, strejken och nu det här med att förkasta regeringens lovade stöd. Samma sak med de involverade fackföreningarna, som mera ser det som en lockout än strejk.

Vissa områden är mer drabbade än andra, här på Costa Blanca där vi bor, har vi inte sett de timslånga köerna som bildats efter 100-tals transportfordon blockerat vägarna - inte än iallafall.

Det här är mycket ett inrikespolitiskt spel och vart det tar vägen är nog skrivit i stjärnorna.

Men tror inte att det är några problem att vi får med oss vad vi tänkt oss när vi drar norrut, om det inte är färsk grönsallad, tomater och färska kronärtskockor, vi planerade fylla garaget med. ;)

Tommy

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen