• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Larm

Vi har Pro-Safe larm och det hade vi också i vår tidigare husbil. Går att larma så det blir skalskyddslarmat vid natten. Vi har då också luckorna larmade.
Får signal via telefon om något inträffar när husbilen är larmad.
Har även geofence så vi får larm om husbilen då har rört sig utanför området vi har markerat.

Finns en uppsjö av olika larm men detta har passat oss bra.

Vi har Pro-Safe larm och det hade vi också i vår tidigare husbil. Går att larma så det blir skalskyddslarmat vid natten. Vi har då också luckorna larmade.
Får signal via telefon om något inträffar när husbilen är larmad.
Har även geofence så vi får larm om husbilen då har rört sig utanför området vi har markerat.

Finns en uppsjö av olika larm men detta har passat oss bra.
nån länk?

Installerar man själv eller?

Ytterligare en fråga?

En ny Plåtis, har dessa larm original monterat från Fiat?
När vi kollade, och köpte, plåtis 2018 fanns det inte larm i någon av dem vi kollade på. Jag vet inte om det blivit standard från FIAT på senare år men tror inte det. Isåfall är det upp till de olika påbyggarna om de lägger till larm som standard eller option.
Wipro (Thitronic) är en ytterligare en modell utöver de som redan nämnts. Det använder ordinarie dörrkontakterna för att detektera öppen dörr, om man vill kan man komplettera med trådlösa kontakter vid fönster och luckor. Det finns filmer på Youtube som beskriver hur installationen går till

Har valt en väldigt enkel variant med
- fönsterlarm på dörrar och öppningsbara fönster som jag kopplar in nattetid
- regling av dörrar under natten

Denna enkla lösning fungerar ju enbart när man är inne i husbilen.

Har dessutom Geofence för att kunna spåra husbilen efter en ev. stöld.

De fönsterlås jag använder är typ dessa https://www.clasohlson.com/se/Dörr--fönsterlarm-med-magnetkontakt/p/36-6145

P.S Har dessutom lampor med rörelsevakt över dörrarna som tänds när det är mörkt. DS

Kjell

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen