• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lappen på rutan

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
Jag läste Tordans berättelse om förälskelsen och jag fick ont i magen, vågade knappt läsa i tråden för att det var så spännande, jag hade föreställt mig det värsta och så visar det sig att det handlade om en 2-hjuling, skönt. :love: Tyckte det var läskigt och jobbigt men ändå väntade jag på nästa inlägg från Tordan, gillade uppdelningen så jag ska försöka mig på något liknande men kommer aldrig uppnå samma känslor som han rörde upp, kommer inte ens försöka! Man har några saker som man upplevt genom åren och vissa går inte ens att berätta för ingen skulle tro på dom, dom får falla bort i glömska men jag har alltid gillat att prata med gamla människor om deras liv och händelser men blev alldeles paff då jag upptäckte att jag är den äldste på arbetsplatsen, det var inte ens jag som gjorde den upptäckten utan det var någon ung djävul som hade noterat det.

Det här är inte alls lika spännande och hur jag en vrider och vänder på berättelsen så kommer den aldrig skapa ont i magen hos läsarna.
Magen kommer dock skrivas ett antal gånger skulle jag tro och bild på lappen kommer i ett senare inlägg för den ligger sen några år tillbaka i husbilen som jag hittade igen, trodde den var bortstädad, vilket antiklimax det blir om jag inte hittar lappen så ni får läsa med era egna ögon om vad det står!

Men om jag hittar lappen ska jag rama in den och sätta upp den på hemma toaletten, det är inte vilken toalett som helst, eller det var det ju egentligen innan jag renoverade upp den, det ska väll vara husets gästtoalett som jag har lagt beslag på och som jag förvarar sådant som jag tycker om, som får plats på en gästtoalett. Jag har bla, tegelsten från Auschwitz, den i sig skulle man kunna berätta om och skulle den kunna prata så hade man förmodligen stängt av öronen. Det är ingen olaglig tegelsten, jag kan tänka mig att barnbarnen vill låna med sig den till skolan då dom läser om förintelsen.

Jag har även en gammal inramad oläst/o-bläddrad porrblaska med Marilyn Monroe "Den nakna sanningen om Marilyn" Inget värdefullt men jag gillar bilden, en Piff från 1954 med ett nypris på 75öre. Har även ett par gamla emaljskyltar, en som det står att man ska släcka ljuset och en reklamskylt från Läkerol som jag gillar. Har även en skylt som jag växte upp med där det står "Livsfarligt att luta sig ut" som satt i alla tunnelbanevagnar vid fönstren, tror jag betalade 700kr för den, klart man betalar för att kunna se sin barndom igen, den är uppskruvad vid fönstret, vi bor ju där vi bor så den kanske fyller någon funktion i alla fall.:unsure:

Sen har jag en trälåda från Norge som dom fraktade Nitroglycerin i, tror att det ska finnas ett gammalt årtal också men kan minnas fel.
Det låter som mycket saker på en toalett men den är förvånansvärt kargt trots dessa saker, i julas var vi 14 personer och samtliga använde min toalett och ingen, inte en endaste kommenterade någonting av dessa saker som jag har på toaletten förutom en sak, har alltid en spritflaska på golvet som jag använder som munskölj vid dom tillfällen man blöder i munnen eller då jag använt tandtråd, det var flera stycken som påpekade om spritflaskan och frågade varför jag har den där. Sätter jag in lappen så kommer nog flera kommentera den efter sitt toalettbesök, om jag inte missminner mig så tror jag att jag fällde en tår när vi läste den.

Nu struntar vi i toaletten och går vidare!

Jag måste plugga på för att kunna återge exakt när det hände, vi har en svart bok i husbilen där vi har skrivit upp alla platser vi har övernattat på och med datum, det är rätt kul att kunna bläddra tillbaka och minnas men för hela händelsen så spelar det ingen roll, det skulle kunnat ske på vilken camping som helst men slumpvist så blev det Sandviks camping på Öland och jag tror inte att det ser ut likadant idag som det gjorde för en 4-5 år sedan, då checkade man in och sen körde man ner till vattnet men där tyckte vi det blåste för mycket så vi åkte upp förbi alla träden så högt upp man kunde komma till en jättestor fårhage precis i anslutning till campingen, där ställde vi oss.

Innan jag skriver vidare så måste jag hitta lappen och dessutom läsa igenom vad det står, det kanske bara stod flytta biljäveln gubbhelvete.
Jag får återkomma med berättelsen om några dagar.

Ha det gott tills dess.
 
Någon tävlan om vem som gjord den bästa cliffhangern är redan avgjort, för nu och i all evig framtid så har Tordan den platsen.

En varm sommardag, den 28 Juli 2020 är dagen det handlar om, det var inte 4-5 år sedan som jag trodde.

När vi kommit till ro på campingen så börjar man ju intressera sig för dom där fåren, men dom stod ju längst bort så långt ifrån oss som man kunde komma i hagen, förutom ett får som stod en aning närmare och då får jag den briljanta idén om att jag skulle mata fåret med knäckebröd. Där vi stod kunde man se hela vägen in mot campingen som var en ganska lång vägsträcka plus att man kunde se den lite större vägen efter fårhagen, återkommer till det lite senare.

Jag börjar locka på det ensamma fåret lite försiktigt för jag ville ju inte att en förbannad fårbonde skulle dyka upp och gorma att vi inte får mata fåren. Fåret reagerade inte så jag fick höja ljudvolymen något och sen vet jag inte om jag använde mig av rätt metod genom att låta som ett får, Bäääää Bääää om det var därför det stackars fåret började gå lite sakta mot mig eller om det var för att jag hela tiden viftade med knäckebrödet det vet jag inte. Men när den stora klungan upptäckte att ett får avvek så började hela flocken springa mot mig och då kändes det som hundratals får, vilket det givetvis inte var, men det blev pinsamt och så fick man lite ont i magen för vad man nu hade ställt till med, så mycket knäckebröd hade jag inte ens i husbilen så att alla fåren skulle bli nöjda.
Vi hade tur, dom flesta fåren hade nog räknat med äpplen och morötter istället för Wasa Husman och någon sur fårbonde dök aldrig upp!

Nu kommer det, det som jag hela tiden har velat få fram.
Framåt middagstid satt vi och spanade ut över fårhagen och ser en svarthårig kalufs gåendes ute på den stora vägen och efter en stund kommer han fram till nerfarten mot campingen, jag och mina vilda fördömande fördomar tänker att det är en stackars städare som kommer för att städa i kvällsskiftet, han hade hade bara en liten ryggsäck, en lite större variant än om folk har som pendlar till jobbet i storstäderna.
Nu känner jag att det går lite för fort fram utan att ha beskrivit platsen, där vi står är det väldigt lite campinggäster, vi har bara en husbilsgranne som är nybörjare på husbilar det hör man på mobilsamtalet han har med sina kompisar. Det står även en gammal camping folkabuss från 80-talet som det hela tiden springer in en liten tjej i som vi bedömer är i 10 års åldern och vi ser ALDRIG någon vuxen där som ger henne mat, varför hon är föräldralös och vilka tankar som far i mitt huvud som jag bollade med min bättre hälft får stanna mellan oss, har nog sett någon skräckfilm för mycket.

Den svarthåriga killen kommer gåendes dit vi står fast på andra sidan och tittar i gräset 30-40 meter ifrån oss som om han letade efter något, han letade efter den bästa platsen att slå upp ett tält på och jag påpekade för frugan vad sjutton ska han äta för något eftersom jag redan är hungrig och håller på med grillen så är det det första jag tänker på, han kan omöjligt ha med sig mat eller dryck i den lilla ryggsäcken.
När tältet väl är uppslaget så tar han fram en brasiliansk flagga som han lägger ner som en filt för att kunna sitta på, någon sovsäck kan han inte haft plats för så jag misstänker att flaggan fick tjänstgöra som filt för natten. Eftersom jag gillar fotboll och han tog upp den brasilianskaflaggan och inte en finsk eller norsk flagga så kände man lite samhörighet genom fotbollen. Jag ser att han tar upp någonting som han börjar tugga på så jag hämtar kikaren och smygkikar inuti ifrån husbilen på vad han äter för något, vitt bröd utan pålägg eller dryck. :cry:

Då fick jag riktigt ont i magen så jag slänger på alla kycklingspett vi har på grillen, när dom är klarar så lägger jag några stycken i en aluminiumfolielåda och så tar jag en kall Coca Cola och går dit för att ge honom, nu har han redan stängt in sig i tältet så jag ställer mig utanför och börjar prata med honom genom tältduken, genast öppnar han, minns inte exakt hur jag började samtalet men det var något om att jag såg att han inte hade ätit någon mat, han blev rätt förvånad. Han var vältalig och duktig på engelska, långt mycket bättre än mig och vi samtalade en kort stund för jag ville bara lämna maten och låta han få äta varm mat. Genast åt han upp maten och gick sen för att kasta skräpet på rätt ställe, märktes han var väluppfostrad och välutbildad.

Vi vaknade runt 6 tiden på morgonen och när jag kikar ut så är både tält och han borta, kändes konstigt, vi pratade om honom på morgonen, inte ett spår kvar förutom det nertryckta gräset där han sovit för natten. Vi gjorde oss i ordning för vi skulle också lämna tidigt och åka upp till Skärblacka. När jag sätter mig vid ratten för att starta bilen så ser jag en liten lapp under vidrutetorkarbladet.

Äntligen kom vi fram till lappen som hela tråden handlade om, utan att jag berättade i detalj hur vi under dagen cyklade till långe Jan i kraftig motvind och sen tillbaka i medvinden, det är lätt att spåra ur men jag ville hålla mig så kortfattat som möjligt.;)
Sitter här vid datorn med lappen bredvid mig, den kommer in i tråden om någon dag eller två, inte för att retas utan för jag är totalt ointresserad av teknik, för mig är det som att bestiga ett berg att bara få på tv, framförallt att hitta rätt kanal.

Och den 10-åriga flickan som sprang in och ut i folkabussen var campingägarnas dotter, förmodligen hennes koja medans hennes föräldrar jobbade..


Ha det gått tills dess.
 
Jag lägger in den fotograferade lappen via telefonen men skriver på datorn för det går mycket fortare, så det dröjer någon minut innan lappen ligger på forumet.

Trevligt att han uppskattade mitt agerande och lämnade en liten lapp, den har jag redan lagt in på toaletten. :)
Tror ingen någonsin kommer fråga om dynamilådan, Marilyn Monroe eller tegelstenen från Auschwitz, men lappen kommer det nog bli frågor om!

Det kanske kommer en miniserie i 3 delar även i framtiden om någonting annat man har fått uppleva!
Mvh/Chippen

20230907_150240.jpg20230907_150250.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen