• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lampa ersätter triangeln

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem

Undrar om det även gäller för oss som har högre bilar än tre meter.

Jag når inte upp för att sätta dit en lampa på taket, utan stege. Så då får det väl bli ett krav på stege oxå!!
Så har jag uppfattat det att det gäller alla bilar, ser att Motormännen har också tagit upp det i sina reseråd. Själv köpte jag en led med magnet för flera år sedan som man kan fästa lite överallt på bilen. Bra att markera om något hörnet sticker ut i mörkret.
Finns bra på vår största Biltillbehörs affär i nästan hela landet.

Senast ändrad:
Om man då sätter upp den på taket på husbilen innefrån via takluckan kommer den knappt synas från vanlig bil. Man måste dessutom montera något som magneten fäster på då vår bil har aluminiumkaross och plast. Undrar om den ska vara framtill eller baktill för det lär inte synas från båda håll.

Desde hoy sustituto del triángulo de emergencia y obligatorio en 2026
2026 verkar det vara... Från help Flash spanska sida.

Detta är ett krav sedan tidigare i Tyskland om bilen väger mer än 3500kg
Det är rätt så här står det.

Glöm inte att ta med...​

1. Reflexväst, varningstriangel och första förbandslåda enligt DIN13164 kompletterat med 2 stycken ansiktsmasker FFP2 ska finnas med i bilen.

2. Tung husbil över 3,5 ton tar med en portabel varningspuck med gult blixtrande ljus.

Det här skrev jag den 11 juni förra året:

0ED25058-9A6D-4E4D-BD37-C7CE50826458.png

Varningstrianglarna byts ut i Spanien​

Från och med 1 juli ersätts varningstrianglarna i bilen av en varningslampa som fästs synligt på fordonet.​

Förutom att varningslampan, av typen V-16, syns tydligare, så slipper bilisterna den farliga uppgiften att ta sig från fordonet längs vägen, för att placera varningstrianglarna.

Varningslampan ska inte bara avisera dem som ser ljuset, utan även skicka en signal till trafikverket. Vidare ska bilar med färddator också ha en funktion, så kallad V-27 ”virtuell varningstriangel” som tills vidare är frivillig och som anger var fordonet står stilla och att det kan utgöra en trafikfara, så att andra trafikanter i området får en varning på sina färddatorer

Verkar som man tagit till sig senaste teknologin och med den skapat en bättre och säkrare ”varningstriangel”.

Vad jag förstår är det en spansk angelägenhet, en ny trafiknorm som fastställts av trafikverket DGT (Dirección General de Tráfico) och som syftar till att öka trafiksäkerheten. Ser inget om EU, men skulle tro att det sprider sig.

Men lugn, varningstriangeln ersätts av varningslampan imorgon den 1 juli, men kommer inte att vara obligatorisk förrän 1 januari 2026, så till Spanienresan i höst fungerar fortsatt varningstriangeln alldeles utmärkt.

Ser på nätet att det finns olika modeller med priser från 24.95 Euros till 34,95 Euros.
Källa: DGT - Dirección General de Tráfico, España.

Är inte uppdaterad, skall kolla och återkommer,

Tommy

Vore det inte bättre att montera en lampa på lämpligt ställe baktill på bilen? De lampor som polisen använder istället för facklorna är ju avsedda att läggas på marken och det är ju där som man tittar när man kör bil. Alla bilar har ju varningsblinkers inbyggda ska inte de duga längre. Ser att det kommer skyltar på cykelställen klisterlappar på dörrarna det ena efter det andra dyker upp som inte är original.
Jag får en känsla att det handlar om att pungslå bilisterna antar att det inte finns krav på nya bilar att de ska vara försedda med extra lampor utan det är alltid extragrejor som ska till. Antar att det ska vara ett speciellt märke så att kinesiska 25kr lampor inte får användas.

När man tittar djupare på varför man i Spanien satsar på lampor kanske man inom trafiksäkerhetsverken inom EU borde utreda vad är farligast för oss bilister. Hur bör man uppträda och göra ? I Spanien är bakgrunden att ca 30 människor / år blir överkörda då de går för att sätta ut varningstriangeln. Med andra ord tycker Spanien att det är säkrare att sitta kvar i bilen. Medan man tex i Tyskland ser att folk sätter på sig säkerhetsväst och kliver över räcket och ställer i i diket jämte vägen. Lämnar bilen för det är farligt att sitta kvar.

Nu har jag läst på DGT’s hemsida och konstaterar att uppgifterna som jag skrivit i inlägg #12 fortsatt gäller, d.v.s.:

Du får använda eller byta ut triangeln från och med den 1 juli 2021, men obligatorisk blir inte lampan förrän den 1 januari 2026.

Tommy

Senast ändrad:
Jag tror att det är tvång att lämna bilen med säkerhetsväst och sätta upp en triangel och varför inte lämna varningsblinkers på. Polis och bärgare är snabba. Har sett en som bytte till reservhjul vänster bak förmodligen blir det böter på det, förutom att det är livsfarligt.
Finns det något bra sätt att larma om man fått stopp? Oftast vet man inte var man är på vägen och att börja titta i maps efter koordinater låter sig inte lätt göra. Man skulle ju vilja skicka koordinaterna direkt till larmcentralen.
har sett hela familjer stå med gula västar och vänta och enbart för att man ska kappas med att köra om en lastbil. Den som är bakom svänger ut och den i ytterfilen gasar på för att komma före. När man står i en kö är det ingen som vågar tränga sej före men när man sitter i en bil går det tydligen bra?

Senast ändrad:
Från 1 oktober 2017 tar SOS Alarm emot automatiska eCall-larm. Ett eCall är ett automatiserat larmsamtal. Sensorer i bilen känner av när t ex krockkudden utlöses och bilen ringer då upp 112 och skickar med viss data, bland annat bilens GPS-position.1 okt. 2017
1666093531188.png
https://www.sosalarm.se › ecall

I den nya spanska taklampan V16 tror jag att den heter,kommer denna funktion att fungera med automatik när 5 G är utbyggt.

Så här skriver man hoppas det är läsbart.

Bilagor

• IMG_20221018_134930.jpg
    IMG_20221018_134930.jpg
    3,4 MB · Visningar: 17

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons