• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Laga separerat bodelsfönster

OlaG

Medlem
Medlem
Ort
Åby
Har ett stort bodelsfönster (påhäng) som har separerat, enkelt att limma ihop igen? och med vad i så fall.
Fick förslag från ett glasmästeri att att dom kunde fixa det, dom använder silikon av nåt slag, är det lämpligt ?
Mh
Ola
 
Polykarbonat har den nackdelen att den gulnar med åldern, mycket bra plast annars men inte till husbils fönster.
Limmade diskmaskinens inre fönster med sikaflex eftersom det läckte har hållit i ett antal år nu trots värme och diskmedel. Vet inte om det finns i genomskinlig variant.
De använder nog silikon till glas rutor inte mycket fäster på glas, jag använder inte silikon det blir alltid problem förr eller senare.
Problemet med ett tätt isolerat fönster att det kan bli ganska stora tryckskillnader när man är ute på vägen och kör om en lastbil, även kyla och värme sliter på fönstret.
 
Et triks for å slippe problemer med trykkforskjell og fukt inne i slike fønster er å borre et lite hull i et hjørne. enten innenifra eller i bakkant ute. For liming så er PelleB sit tips det perfekte, mindres separasjoner kan fikses med hurtiglim - acrylacetat. Problemet med dette er at det kan bli missfarging i limfogen.
 
Har ett stort bodelsfönster (påhäng) som har separerat, enkelt att limma ihop igen? och med vad i så fall.
Fick förslag från ett glasmästeri att att dom kunde fixa det, dom använder silikon av nåt slag, är det lämpligt ?
Mh
Ola
Säger Proffs Silikonlim då bör man rätta sig efter det... eller?
 
Nå er silikon lim flere forskjellige ting fra det lim en bruker for å bygge akvarium kun med glass til lim som slipper om det ser fuktighet. Noe lim krymper sterkt og andre sveller. Noen kvaliteter fester ikke til glass men ser ellers ut som det en bruker for akvarier.
 
Sedan 1987 har jag, än så länge,
inte sett något original termo-2-skikts-akryl-fönster utfört med Silikon...
Men de flesta varianter har jag, ännu, inte sett, så klart.

Det senaste takfönstret köpte jag för ett par månader sedan... ca 10 kkr.
Dubbelkrökt takfönster, märkes-unikt. Bara att tugga i sig!
Men garanterat Silikonfritt!

Varför föreslå något som inte är brett verifierat?

Jag har inget lim-märke eller benämning att föreslå till TS...
därför avstår jag den delen!
Kanske tänkvärt? :)

Appendix:
Ju mera man lär sig, desto tydligare inser man,
vad lite man egentligen kan...
Kanske också tänkvärt? :cool:
 
Senast ändrad:
Sedan 1987 har jag, än så länge,
inte sett något original termo-2-skikts-akryl-fönster utfört med Silikon...
Men de flesta varianter har jag, ännu, inte sett, så klart.

Det senaste takfönstret köpte jag för ett par månader sedan... ca 10 kkr.
Dubbelkrökt takfönster, märkes-unikt. Bara att tugga i sig!
Men garanterat Silikonfritt!

Varför föreslå något som inte är brett verifierat?

Jag har inget lim-märke eller benämning att föreslå till TS...
därför avstår jag den delen!
Kanske tänkvärt? :)

Appendix:
Ju mera man lär sig, desto tydligare inser man,
vad lite man egentligen vet...
Kanske också tänkvärt? :cool:
Håller helt med, med ändrar 1987 till 1977.

Pålle
 
Silikon har förstört många husbilar / husvagnar vågar jag påstå men även gett skador i toaletter i villor.
Det är ett material som man måste kunna och ge rätt förutsättningar för att kunna fungera men förutom vissa specialområden bör man avstå från att använda det.
Samma med Karlsson klister som var nästan det enda som fanns som lim i hemmet för ett halvt århundrade år sen. På en skola användes bitar av gamla flygplanshuvar som smältes med aceton och hälldes i en flaska och användes som lim hade samma egenskaper som Karlsson.
Kunskap om limmer och deras olika användningsområden är viktig men väldigt stor och svår eftersom det är mycket man måste känna till sen ska de anbringas i ett väl ventilerat rum på 20grader och väl rengjorda ytor.
Inte alla vet att SAAB 2000 som byggs / byggdes i Linköping har hela flygplanskroppen ihoplimmad. Spik och skruv anses ju vara starkt men räknar man med bra vidhäftning så är den limmade ytan på en konstruktion många gånger starkare.
 
De kanske är proffs på fönster av glas, men inte på fönster av plast?

Pålle
Ger de rådet om den fråga som ställdes så förutsätter man som Kund att de kan sin sak.
Är väl tokigt att jämföra ett fönster med bodelskarossen också, ett eventuellt otätt skikt mellan
2 rutor förstör inte en Husbil som otätheter i karossdelar kan göra.
Om Glasmästaren har kunskap? då går man in på verkstaden och tittar om de håller på med plexiglas
arbeten, gör de det har de erfarenheten om inte ifrågasätter man vad kundmottagaren sagt och kan få en förklaring.
:)
 
Jag har bytt tre rutor hos glasmästaren två började det knäppa i förmodligen släppte limningen mot karossen den tredje satt med gummilist så det var tätt.
Jag tror att själv är bäste dräng, sen finns ju allting på nätet och numera AI.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen