• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Laddning från bodelsbatteriet till bilbatteri

Benndix

Medlem
Medlem
Ort
Nacka
I min husbil Euro6 så laddas inte bilbatteriet via solcellerna. Radion drar ström i viloläge och står den en månad så är det låg spänning i bilbatteriet
När vi var i Portugal så hade den ambulerande servicebilen en enhet CBE CS B2 som laddar från bodelsbatteriet.
Jag har ett Lithiumbatteri för bodelen, kan det bli någon konflikt med generatorn under färd om bilbatteriet alltid är fulladdat?
 
I min husbil Euro6 så laddas inte bilbatteriet via solcellerna. Radion drar ström i viloläge och står den en månad så är det låg spänning i bilbatteriet
När vi var i Portugal så hade den ambulerande servicebilen en enhet CBE CS B2 som laddar från bodelsbatteriet.
Jag har ett Lithiumbatteri för bodelen, kan det bli någon konflikt med generatorn under färd om bilbatteriet alltid är fulladdat?
Litiumbatteriet har en högre spänning än standardbatteri,detta kan innebära att laddningen från bodel till start ligger på hela tiden.
För laddning av litiumbatteriet vid körning rekommenderas en DC/DC laddare, på detta sätt laddas litiumbatteiet bäst.
 
Att ladda bodelsbatteriet är inget problemet, den laddas under via en booster och annars via solcellerna.
Min fråga är om bilbatteriet tar stryk att alltid vara fulladdat om jag installerar CSB2
 
Att ladda bodelsbatteriet är inget problemet, den laddas under via en booster och annars via solcellerna.
Min fråga är om bilbatteriet tar stryk att alltid vara fulladdat om jag installerar CSB2
Ska inte vara något problem om den avbryter laddningen när batteriet är fullt,manualen ger ingen tydlig information om funktionen.
laddningen kommer ligga på större delen av tiden pga. högre spänning på dina litiumbatterier.
 
Jeg har en dc/dc lader fra Victron som jeg bruger om vinteren eller når husbilen står stille i længere tid. Den lader fra bodelsbatteriet til startbatteriet.


Jeg har indsat en kontakt, så jeg selv kan styre, hvornår der går strøm fra bodelsbatteri til startbatteri.

For at være sikker på at bodelsbatteriet lader når jeg kører, så har jeg trukket sikringen på laderen i EBL og i stedet installeret en booster


Edit: jeg vedlægger et skema, der viser hvordan det er forbundet.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
På gamla husbilen lät jag batteriladdaren och ena solpanelen ladda startbatteriet.
Så fort spänningen ökade öppnade dc/dc-laddaren och laddade bilbatteriet.
Det funkade utmärkt de 6 åren jag hade bilen.
Startbatteriet var alltid fullt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen