• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Laddning av bilbatteri när HB står utan landström

Stefan

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Ducato
Jag har en bil med 160W solpanel och ett 160Ah litium bodelsbatteri. Det fungerar utmärkt och när jag är ute och kör så är allt bra. Då jag flyttat så kan jag inte ha bilen stående med ständig "landström" numera - och det borde inte heller behövas.
Men det finns ju saker som drar lite ström hela tiden och det verkar inte bättre än att jag har något som drar tjuvström också, vilket är ett annat problem som jag skall hantera utanför denna tråden (bara för att hålla tråden ren).

Men kontentan är att vi inte kunde åka ut med bilen under några månader, utan den stod still den tiden. När jag sedan skulle flytta på den så var bilbatteriet heldött.
Och när jag kollade laddningen låg batteriet på 6V. Så jag fick åka och handla ett nytt batteri. Nu var batteriet dessutom gammalt, så det var kanske läge att byta i alla fall.

Men det leder till problemet som jag skulle vilja lösa. När jag står med landström så sker underhållsladdas bilbatteriet också, via EBL99. Så jag hade förutsatt att detsamma skedde via solpanelen, men så var uppenbarligen inte fallet.

Så frågan är om jag kan komplettera med nån pryl som ser till att även bilbatteriet får underhållsladdning - åtminstone när Litiumbatteriet är fullt.

Senast ändrad:
Du skulle kunna montera en väljare på utgången från solcellregulatorn, då kan du ställa den på startbatteri när du inte använder bilen, du får dra en pluskabel från väljaren till startbatteri.
Alternativt byta till denna
https://sunlux.se/produkt/epever-du...grYF2eFKHl4Wqt5SENQRpgX1Hquus1sBoCa4gQAvD_BwE

Senast redigerad av en moderator:
Det stämmer som du skriver, inte alla mppt-regulatorer som även laddar startbatteriet.
Jag har inte koll på alla märken/modeller som gör detta.
EPever duo racer
Votronic duo
Gör det.
Min Renogy gör det också.

Men det finns säkerligen många fler regulatorer med utgång för startbatteriet.

Det finnes noen bokser som kobler sammen batteriene n[r det ene er over en spenning og det andre er under en annen spenning. Vurderte en slik fra conrad.se for mange år siden, trengte den ikke selv på min husbil da samme funksjon fantes i den cbe ebl som var i den. Denne funksjon er et alternativ til C+ styringen som mange ebl benytter.

En slik boks sørger for lading av det lavest ladede batteri når det andre er fullt. Husker ikke hva de kalles.

Jeg har en sådan:

Den flytter strøm fra bodelsbatteriet til startbatteriet. Den er forsynet med en afbryder så jeg anvender den 2 til 3 gange hver vinter. Da husbilen står under et gennemsigtigt carporttag, så giver solpanelerne ikke så meget strøm under vinteren, men nok til at holde bodelsbatteriet ved lige.

Jeg forsøger at anvende den op til en periode med temperaturer over 4 grader, så BMS på bodelsbatteriet efterfølgende tillader at solpanelerne lader op igen.

Jeg har en sådan:

Den flytter strøm fra bodelsbatteriet til startbatteriet. Den er forsynet med en afbryder så jeg anvender den 2 til 3 gange hver vinter. Da husbilen står under et gennemsigtigt carporttag, så giver solpanelerne ikke så meget strøm under vinteren, men nok til at holde bodelsbatteriet ved lige.

Jeg forsøger at anvende den op til en periode med temperaturer over 4 grader, så BMS på bodelsbatteriet efterfølgende tillader at solpanelerne lader op igen.
Jag är ingen elektriker men dc - dc laddare fungerar väl bara när motorn är igång , och han stod utan landström o ingen motor igång

Jag är ingen elektriker men dc - dc laddare fungerar väl bara när motorn är igång , och han stod utan landström o ingen motor igång
Det är ingen laddare det är en converter,torde vara denna

Det är ingen laddare det är en converter,torde vara denna
Ok inget jag har sett , står i victrons information inte för laddning använd då dc - dc laddare

Jag har installerat en sådan här:
Den funkar klockrent, bara att ställa in vid vilken spänning i bodelen du vill att den ska börja ladda startbatteriet. Det går givetvis att konfigurera den på andra sätt också, möjligen kan man tycka att inställning via pottar istället för parametrar är antikt men funkar gör det.
Hälsningar
Peter

Jeg står aldrig på landstrøm, og om vinteren er motoren jo slukket 😉

Det virker vældig fint og har gjort i flere år.

Min installation se således ud:

Bilagor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka