• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ladda cykelbatteri

Kinnekulle

Aktiv medlem
Medlem
Hur stor inverter/omformare behöver jag för att ladda min elcykel?

Laddaren anger.
Input 100-240 V ~ 8 A
Utput 42 V 2A
Ren sinus eller modifierad?
Laddaren till tandborsten överlevde inte laddning av modifierad sinus.

Jag dräpte troligen en av Ryobis batteriladdare, som plötsligt tvärdog och jag misstänker,
att det var min gamla inverter med modifierad sinus som knäckte elektroniken till slut.
Satsa på ren sinus från början...

Om det ska laddas med 12V så är det väl enklare att köpa en 12V laddare till elcykeln det gjorde jag!
Den gamla laddaren kan man ha hemma eller när man står på el. Den nya laddaren har en kontakt för ciggtändaruttag. Den har samma data som den gamla med samma storlek.

Problemet med mange moderne ladere med stor variasjon på AC inngangen er at de benytter en jobber rent elektronisk uten transformator på inngangen. En hederlig gammeldags transformator blir varm av modifisert sinus og kan dø av varmen , mens den elektroniske varianten enten fungerer 100% eller dør direkte. De som tåler modifisert sinus holder bedre enn transformator utgavene, men en vet ikke før det er prøvd. De som tåler mest er i praksis en likeretter og en DC-DC regulator, tett fulgt av de som har en noe overdimensjonerte transformator og for rett nettspenning.

Men tilbake til frågan. Forbruket er under 100W, men input sikringen er for nesten 2kW. Normalt ville da en 300W ren sinus fungere fint. Teoretisk skulle en 100W ren sinus fungere om den tåler en høy kort belastning en god del høyere. Men fasiten er at en ikke vet 100% sikkert hva som kreves. Skulle tro at de 8A er satt med veldig høy margin.

Men som Bengt skriver skaff heller en DC-DC lader for lading fra 12V, blir noen % mer effektivt og en lader for lithium er veldig enkel konstant spenning og en strømbegrensning som beskytter både lader og batteri.

Hur stor inverter/omformare behöver jag för att ladda min elcykel?

Laddaren anger.
Input 100-240 V ~ 8 A
Utput 42 V 2A
Ren sinus eller modifierad?
Laddaren till tandborsten överlevde inte laddning av modifierad sinus.
Output 42V 2A= 84 W, addera lite grann för verkningsgraden och säkerhetsmarginal men du behöver ändå ingen stor inverter. 150 - 200 W kanske?

Då kan jag sitta lugnt i båten, skit, menar husbilen.

Jag har en på 300W, ren sinus som jag tyckte tog väldigt lång tid på sig att ladda batteriet, tar i och för sig ca 5 timmar att ladda med 220v.

Tacka er för era kommentarer 😀

Jag köpte min från en firma som verkade finnas i holland och kunde leverera snabbt, men så var det inte. Det var nog mest en adress som skulle serva EU. Dvs de skickade från kina vilket tog tid sen var frakten ovanligt dyr sen kom det moms på eller vat som det stod så den blev inte billig men jag handlade ändå för att vara oberoende av laddare när jag inte hade 230 v hade visserligen en 150watt biltema inverter som fungerat på allt jag använt den till.
Tror den kostade 800kr totalt hade lite planer på att ladda med en hopfällbar solpanel en enkel regulator och ett mindre buffertbatteri. Blev aldrig klar med det men jag har allt. Tanken var att bli oberoende av laddning från nätet.
går förmodligen att köpa direkt från kina men det verkar vara bra kvalite och den fungerar 2 A 42V, tror det står 36 volt men det är ju den nominella spänningen som batteriet har inte laddningsspänningen.
Vad man driver laddarna med har ingen betydelse det är strömmen på laddarna och det finns starkare men man får nog räkna med kortare livslängd. 36 v batteri har 3 batterier parallellkopplade och 10 i serie 30 batterier så dessa 2 A laddar 3 batterier dvs 0,66 A vardera vilket inte är maximalt men det blir ju en del värme i lådan så det är en försiktig säker laddning. Man vet ju inte vilka celler som sitter i batteriet där finns det mycket pengar att spara för kineserna.

Jag köpte i våras en 1000Wattare för att ladda två elcykelbatteri. Vid laddning förbrukar den ca 200 watt vid laddning av två batterier samtidigt. Jag valde en liten större modell för att vara säker.
Luxorparts

Bilagor

• 20230830_173201.jpg
    20230830_173201.jpg
    625,9 KB · Visningar: 19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons