• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fråga Ladda blybatteri med solpanel

JonasS

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Lammhult
Köpte förra året en solpanel 160W samt en enkel pwm-regulator från Jula.
Använde grejorna till att ladda ett gammalt agm-batteri som i sin tur drev ett elaggregat/ elstängsel. Nu i vinter har panelen varit kopplad till husbilen och hållit bilbatteriet laddat.
Men, och här börjar jag bli tveksam, batteriet laddas på sommarhalvåret upp för fullt varje morgon och står länge med ca14,4V under större delen av dagen (har inte kollat volt eller tid noggrant). Tycker det är onödigt mycket laddande och undrar om det inte skulle vara skonsammare att ha en regulator som bara ger kanske 13V hela dagarna och därmed minskar påfrestningen på batteriet? Strömförbrukningen under natten är inte så stor, vare sig den driver stängslet eller underhållsladdar bilens batteri.
Eller hur tror ni att det ska laddas på bästa sätt?
 
13,6 til 13,7 volt er hvilespenning for de fleste blybatteri, men for å lade opp fra lavere spenning trenger en noe overspenning. En lader som gir 13,6 volt vil ikke kunne lade opp til denne spenning, men kun vedlikeholde spenningen. 14,4 volt fra laderen holder kun spenningen oppe så lenge laderen gir spenning - kutter en strømmen fra laderen faller spenningen på batteriet en god del, ofte ned til 13,6 volt. En må se på strømmen fra laderen også og trekke fra hva som forbrukes samtidig. Er denne mer en 0,2 til 0,5 avhengig av batteristørrelsen så er batteriet ikke full ladet.
 
Så man kan ju prova att sätta dit en Victron som kan programeras att ge en konstant spänning på 13,6V och se vilken spänning man har på morgonen?
Men frågan från början var mer om det är dåligt för batteriet att köra en laddcykel varje dag?
 
Så man kan ju prova att sätta dit en Victron som kan programeras att ge en konstant spänning på 13,6V och se vilken spänning man har på morgonen?
Men frågan från början var mer om det är dåligt för batteriet att köra en laddcykel varje dag?
Nej, det är inte dåligt på ett blybatteri, de mår bäst av kontinuerlig laddning, så fort laddning avbryts på ett blybatteri så startar en liten degradering, laddcykeln är oftast liten ifall man inte använder husbilen, beroende på hur mycket batteriet tömts under natten, tömmer man bara ner till 50% så klarar ett blybatteri av förbrukartyp flera hundra sådana cykler, men man måste också tänka på att det tar 12-24h att nå 100% fulladdat, det kräver rejält med solpaneler, beroende på batteriets storlek samt urladdningsnivå.
 
13,6 til 13,7 volt er hvilespenning for de fleste blybatteri, men for å lade opp fra lavere spenning trenger en noe overspenning. En lader som gir 13,6 volt vil ikke kunne lade opp til denne spenning, men kun vedlikeholde spenningen. 14,4 volt fra laderen holder kun spenningen oppe så lenge laderen gir spenning - kutter en strømmen fra laderen faller spenningen på batteriet en god del, ofte ned til 13,6 volt. En må se på strømmen fra laderen også og trekke fra hva som forbrukes samtidig. Er denne mer en 0,2 til 0,5 avhengig av batteristørrelsen så er batteriet ikke full ladet.
Mina blybatterier som är biltema standard med 2 x 75 ah parallellkopplade går alltid ner till ca 12,6 volt vid vila. Kommer ihåg att likströms regulatorerna med relä ofta bröt vid 13,8 volt men det räckte dåligt på vintern så efter lite trixande fick jag upp spänningen till 14,2 volt men det skulle man helst inte använda i längden för att inte slita på batteriet. var ju stor hysteres på relä regulatorerna. Den inbyggda originalladdaren i husbilen laddar till ca 13,8 volt och står alltid på eftersom brytaren sitter för mej illa till.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen