Köpte förra året en solpanel 160W samt en enkel pwm-regulator från Jula.
Använde grejorna till att ladda ett gammalt agm-batteri som i sin tur drev ett elaggregat/ elstängsel. Nu i vinter har panelen varit kopplad till husbilen och hållit bilbatteriet laddat.
Men, och här börjar jag bli tveksam, batteriet laddas på sommarhalvåret upp för fullt varje morgon och står länge med ca14,4V under större delen av dagen (har inte kollat volt eller tid noggrant). Tycker det är onödigt mycket laddande och undrar om det inte skulle vara skonsammare att ha en regulator som bara ger kanske 13V hela dagarna och därmed minskar påfrestningen på batteriet? Strömförbrukningen under natten är inte så stor, vare sig den driver stängslet eller underhållsladdar bilens batteri.
Eller hur tror ni att det ska laddas på bästa sätt?
Solcellspaket | Polykristallina celler | ANSLUT | Jula
Komplett solcellspaket för husvagn, husbil och båt. Med polykristallina celler och solcellsregulator utrustad med USB-port. Monteras på plan yta (monteringsfästen ingår).
www.jula.se
Men, och här börjar jag bli tveksam, batteriet laddas på sommarhalvåret upp för fullt varje morgon och står länge med ca14,4V under större delen av dagen (har inte kollat volt eller tid noggrant). Tycker det är onödigt mycket laddande och undrar om det inte skulle vara skonsammare att ha en regulator som bara ger kanske 13V hela dagarna och därmed minskar påfrestningen på batteriet? Strömförbrukningen under natten är inte så stor, vare sig den driver stängslet eller underhållsladdar bilens batteri.
Eller hur tror ni att det ska laddas på bästa sätt?