• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Ladda bilbatteriet

JanN

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Linköping
Jag har inte tillgång till landström där bilen står och nu börjar startbatteriet att gå ner, däremot är bodelsbatteriet fulladdat med hjälp av solceller. Har en 300w inverter och undrar nu om det är möjligt/lämpligt att ladda bilbatteriet med en c-teckladdare?
 
Hvilken EBL har du, på noen kan du tvangskoble ved å sette inn en sikring i en ledig posisjon. En kan da lade bilbatteri direkte fra bobatteri. På dce ebl er det sikring 2 som må settes inn.
 
Jag har inte tillgång till landström där bilen står och nu börjar startbatteriet att gå ner, däremot är bodelsbatteriet fulladdat med hjälp av solceller. Har en 300w inverter och undrar nu om det är möjligt/lämpligt att ladda bilbatteriet med en c-teckladdare?
Ja om det inte behöver laddas så mycket till startbatteriet borde det gå. Annars finns risken att du sänker nivån i bodelsbatteriet skadligt lågt.

Beroende på bilmodell kan det vara bra att koppla bort startbatteriets minuspol från bilen innan den externa laddaren ansluts. Och, återigen beroende på bilmodell, kan det finnas restriktioner eller instruktioner för en sådan bortkoppling. T.ex. för min Fiat X290 gäller att man skall vänta minst en minut efter att motorn stängts av och/eller förardörren stängts innan man kopplar bort batteriets anslutning. Och när man återansluter det får tändningen inte vara tillslagen och förardörren inte vara öppen.
Efter återanslutningen kan det behövas ny programsökning på radion och justering av tid och datum både för instrumentpanel och radio.
 
En standby laddare är en möjlig lösning, denna är billig och kommer att ladda startbatteriet när bodelsbatteriet nått en viss spänning, altså inte konstant. Den funkar dock inte med Litium då krävs motsvarande med tillägget Pro, jag tyvärr inte hittat någon Svensk återförsäljare, min köpte jag i Tyskland.
Hälsningar
Peter
 
Ifall du har ett LFP-batteri (litium) som bobatteri så
behöver du egentligen inte en extra laddare, sammankoppling via skiljereläet ger då en underhållsladdning av startbatteriet från bobatteriet (LFP) beroende på 0,5V högre vilospänning i LFP-batteriet, och solpanel laddar bobatteriet.

Är både start o bo-batteri av blytyp så skulle jag satsa på en solpanelsregulator som laddar båda, så har jag byggt det i min husbil och det funkar perfekt.
 
Ifall du har ett LFP-batteri (litium) som bobatteri så
behöver du egentligen inte en extra laddare, sammankoppling via skiljereläet ger då en underhållsladdning av startbatteriet från bobatteriet (LFP) beroende på 0,5V högre vilospänning i LFP-batteriet, och solpanel laddar bobatteriet.

Är både start o bo-batteri av blytyp så skulle jag satsa på en solpanelsregulator som laddar båda, så har jag byggt det i min husbil och det funkar perfekt.
Jag har den konfiguration som du beskriver med EBL99 som hanterar batterifrånskiljningen. Sedan jag installerade Litium är den inbyggda laddare och tillsatsladdaren bortkopplade genom att säkringarna är bortkopplade. Solpanelerna har en Victron Mppt som endast laddar bodelen.
När 230V är bortkopplat finns ingen sammankoppling till startbatteriet, men är 230V inkopplat så underhållsladdas startbatteriet men den lilla laddningen räcker inte för att hålla batteriet fulladdat i kin bil. Därav installationen av Votronic Standby laddaren, den är fullt konfigurerbar och klara att ladda upp ett 95ah startbatteri även om det är rejält urladdat.
Hälsningar
Peter
 
Tack för alla svar! Själv är jag ganska nollställd när det gäller elektronik men nu har jag tagit reda på vad för EBL jag har(se bild) Bilen är en Hymer 2014 och bil och bobatteri är likadana AGM 95Ah
Det vore ju bra om solcellerna även laddade bilbatteriet.IMG_5448.jpegIMG_5447.jpegIMG_5446.jpeg
 
Tack för alla svar! Själv är jag ganska nollställd när det gäller elektronik men nu har jag tagit reda på vad för EBL jag har(se bild) Bilen är en Hymer 2014 och bil och bobatteri är likadana AGM 95Ah
Det vore ju bra om solcellerna även laddade bilbatteriet.Visa bilaga 38919Visa bilaga 38920Visa bilaga 38921

Enligt dina bilder så är solpanelsregulatorn ansluten till ditt EBL29 (block6) då borde ditt startbatteri underhållsladdas.

Screenshot_20240524-154919~2.png



Kontrollera spänningen på startbatteriet när solen tittar fram, (ingen 230V ansluten samt motorn avstängd).
Då borde spänningen stiga i både start/bobatteriet.
Hur många Watt har du på taket?
 
Enligt dina bilder så är solpanelsregulatorn ansluten till ditt EBL29 (block6) då borde ditt startbatteri underhållsladdas.

Visa bilaga 38922



Kontrollera spänningen på startbatteriet när solen tittar fram, (ingen 230V ansluten samt motorn avstängd).
Då borde spänningen stiga i både start/bobatteriet.
Hur många Watt har du på taket?
Osäker på hur många watt panelen ger men så här ser det ut, det finns plats för flerIMG_5449.png
Vi fricampar för det mesta och då har det inte varit några problem med elen. Sen ligger vi inte stilla så mycket utan tycker om att se oss omkring och då laddas ju bilbatteriet. Nu har bilen stått i tre veckor och bobatteriet är fulladdat men startbatteriet sjunker sakta så jag tror inte att det laddas, någonting drar ström.
 
Det ser ut som en panel på ca.100W, en sådan ger sällan mer än 5A, alltså typ bara underhållsladdning, så det blir inte många Watt till startbatteriet.
Kolla upp hälsotillståndet på startbatteriet, det kan vara på sista versen. Även värt att kolla upp ifall ni har något som förbrukar el från startbatteriet, men har det funkat tidigare så lutar det mer åt att det gjort sitt.
 
Jeg har en Victron Orion 12/19-9, som kan lade direkte fra Bodelsbatteriet og direkte til startbatteriet. Den er naturligvis sikret, og så er den forsynet med en vippeafbryder, så jeg selv kan bestemme ladning af startbatteriet, når jeg står længe på en plads uden 230V


Jeg ville nok supplere med et ekstra solcellepanel for at øge indladningen på bodelsbatteriet ved
 
Jag hade monterat en 160 w panel och kunde stå parkerad (utan el och 2x100a litiumbatterier) fast med sol,
i tre dagar med kompressor-kylboxen igång, innan det var dags att tänka på laddning.

Nästa år kompletterade jag med ytterligare en panel på 135 w och nu känns det som om jag i princip kan stå stilla hur länge som helst,
om bara solen skiner... 😎

Startbatteriet får under tiden sin underhållsladdning genom Votronic regulatorn.
 
Senast ändrad:
Har en och 230 W solpaneler, kompressorkyl, laddar telefoner, iPads, aldrig problem med bolelsbatterier, när de är laddde så laddas startbatteriet, men inte mer än till viloläget som är 12,7 V.
 

Bilagor

  • IMG_2449.jpeg
    IMG_2449.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 12
Jag hade monterat en 160 w panel och kunde stå parkerad (utan el och 2x100a litiumbatterier) fast med sol,
i tre dagar med kompressor-kylboxen igång, innan det var dags att tänka på laddning.

Nästa år kompletterade jag med ytterligare en panel på 135 w och nu känns det som om jag i princip kan stå stilla hur länge som helst,
om bara solen skiner... 😎

Startbatteriet får under tiden sin underhållsladdning genom Votronic regulatorn.
3 dygn bara med litium 2 x 100 Amp.. de borde väl räcka 14 dagar..?
Vi med kompresorkylskåp och 2 st AGM 95 Amp står utan problem 1 vecka (7 dygn)
sommartid utan dieselvärmen igång med en 120W solcell, har aldrig stått så länge att batterierna sjunkit under 11.7 V.
 
3 dygn bara med litium 2 x 100 Amp.. de borde väl räcka 14 dagar..?
Vi med kompresorkylskåp och 2 st AGM 95 Amp står utan problem 1 vecka (7 dygn)
sommartid utan dieselvärmen igång med en 120W solcell, har aldrig stått så länge att batterierna sjunkit under 11.7 V.
Nu är vi lite vid sidan om trådens ursprungsfråga, men:

För oss som har kompressorkylskåp men inga andra stora förbrukare så står kylen för huvuddelen av förbrukningen sommartid. Vårt Dometic MDC90 kompressorskåp drar ungefär 40 Ah per dygn så med 2*100 Ah litium klarar vi 5 dygn om det är mulet hela tiden. Är det tillräckligt soligt klarar vi förstås mycket längre. Siffror från igår, anslöt elstolpe på kvällen för att få varmvatten med el istället för gasol eftersom elen ingår i ställplatsavgiften här, så därför blev det laddning från nätet också:

F13F2C66-EBAF-4A77-8A3C-E1B9350F5271.png
 
Senast ändrad:
Nu är vi lite vid sidan om trådens ursprungsfråga, men:

För oss som har kompressorkylskåp men inga andra stora förbrukare så står kylen för huvuddelen av förbrukningen sommartid. Vårt Dometic MDC90 kompressorskåp drar ungefär 40 Ah per dygn så med 2*100 Ah litium klarar vi 5 dygn om det är mulet hela tiden. Är det tillräckligt soligt klarar vi förstås mycket längre. Siffror från igår, anslöt elstolpe på kvällen för att få varmvatten med el istället för gasol eftersom elen ingår i ställplatsavgiften här, så därför blev det laddning från nätet också:

Visa bilaga 39010
Drar det så mycket per dygn bör Ni kanske ta det in på service..?
Verkar av siffrorna att döma som det går 60 min per timme vilket är
orimligt, vårt går 35-45 min längst i stark hetta och kylen emot solen.
genomsnitt driftstid under normala ej extrem hetta med solen gassande
mot plåten ligger närmare 30 min per timme.
Men det finns ett men: är skåpet välfyllt går det mycket mer sällan då
innehållet fungerar som kylklampar, nu exempelvis står bilen på uppställningsplatsen
till Lördag, går på lägsta effekt och jag har laddat det med 10 burkar kola
och 12 st 0.5 L flaskor med vatten, kommer på fredag höja effekten till 50%
för att få ner temp till +7-8 grader, idag 9 gr, det var när jag var dit 32 gr inne i bilen.
 
Drar det så mycket per dygn bör Ni kanske ta det in på service..?
Verkar av siffrorna att döma som det går 60 min per timme vilket är
orimligt, vårt går 35-45 min längst i stark hetta och kylen emot solen.
genomsnitt driftstid under normala ej extrem hetta med solen gassande
mot plåten ligger närmare 30 min per timme.
Men det finns ett men: är skåpet välfyllt går det mycket mer sällan då
innehållet fungerar som kylklampar, nu exempelvis står bilen på uppställningsplatsen
till Lördag, går på lägsta effekt och jag har laddat det med 10 burkar kola
och 12 st 0.5 L flaskor med vatten, kommer på fredag höja effekten till 50%
för att få ner temp till +7-8 grader, idag 9 gr, det var när jag var dit 32 gr inne i bilen.
Nej, det går definitivt inte hela tiden. Och om så vore fallet skulle det dra dubbelt så mycket som det faktiskt gör. Nominella effekten enligt databladet är 45 Watt så gick det 60 min per timme skulle nominellt dra drygt 80 Ah per dygn! (vid 13,25 volt). Mina 40 Ah per dygn stämmer också ganska bra med vad som rapporterats från andra ägare av samma skåpmodell som har mätt förbrukningen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen