• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lackskydd på plastbil

Ewa & Jocke

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Vendelsö
Hej!
Under nästa vecka ska jag lämna in husbilen för tvätt och vaxning på utsidan. Företaget utför även lackskydd. De produkter detta företag nyttjar är Matrix Black Nordicsilox 5D (Keramiskt Lackskydd)

Länk till det företag som jag tänkt ska utföra arbetet:

Det verkar vara en mycket kompetent produkt som tilltalar mig väldigt mycket. Jag vet bara inte om man kan applicera detta på plastbilar. Vi har en helintegrerad Rapido 2014.

När jag frågade företaget som nyttjar produkten blev han lite osäker. Då blir ju även jag osäker... Känner även att jag blir lite osäker på huruvida det är detta företag jag ska vända mig till överhuvudtaget eftersom de inte vet detta.

Jag har ringt Smartab som säljer produkten, men ännu inte fått något svar pga de verkar svårt att nå de personer som vet. Jag ska givetvis fortsätta ringa, men ville bara se om det finns någon i detta forum som har nyttjat denna produkt och är nöjd med resultatet. Läser man på om just Matrix låter det ju mycket bra.

Jag tycker även att priset för arbete och material hos Haninge Bilvård är mycket tilltalande ;)


Passar på att önska er alla en trevlig helg!


//Jocke
 
Lackskyddet fyller ju ut porena i lacken som vax, men med betydligt längre hållbarhet.
Sen om lacken är målad på metall, plast, trä eller glas borde inte ha någon betydelse, så länge det inte handlar om ett underlag som behöver diffusion.
(Inget svar på din fråga huruvida jag använt det)
 
Jag lät behandla min husbil när den var ny 2010 med Tectyls lackskydd. En kompletterande behandling gjordes tre år senare. Bilen är helintegrerad och behandlingen har fungerat bra och jag upplever att skyddet fortfarande fungerar. dock med ett undantag. Skyddet fungerar bra på tak och sidor som är lackerad aluminiumplåt. Även på bakpartiet som består av termoplast verkar det ha fungerat. Men undantaget gäller framsidan, där fronten är gjord av glasfiberarmerad plast med ett lager av gelcoat ytterst. Här verkar inte behandlingen ha fungerat så bra. Då ytan blev ganska matt efter några få år frågande jag på firman som behandlade bilen om råd. Jag fick beskedet att det som gäller för att hålla den ytan blank och lättvättad var poleringar och vaxningar. Så mina misstankar om att lackförseglingen inte fungerade på glasfiberarmerad plast med gelcoat visade sig stämma.

Så därför är jag tvungen att varje år lägga ned lite jobb på att hålla frontytan i skick, medan de andra ytorna är lätta att bara tvätta av.

Om det är skillnader mellan olika lackskyddsmedel vet jag inget om, men tror att de bygger på i stort samma teknik.
 
De olika ytorna på en "modern" husbil är av varierande material, att finna/uppfinna en produkt som funkar bra på dessa olika ytor är nog nästan svårare än att flyga till månen :rolleyes:
Dagens personbilar oavsett lack har klarlack som sista lager, så marknaden behöver i princip bara få det att funka på denna yta.
Husbilar har ett flertal olika ytor som var och en kräver sin produkt för att få ett jämförbart skydd.

Min gamla husbil (2005) har lackerad aluminium, färgad pvc samt glasfiberarmerad plast med gelcoat som ytor nertill.
De har klarat väder o vind med stor skillnad finishmässigt, sämst är gelcoaten som har oreparerbara solskador,
bäst har pvc-plasten klarat sig, 😯 märkligt nog.
Maskat in min Doris idag för lackering nertill då väder o vind gjort stora färg/finish avvikelser på de 3 materialytorna.

20220429_133918.JPG
 
Hej!
Tack för alla kloka svar och idéer gällande detta med lackkonservering. Det lutar nog trots allt åt att jag endast tvättar och vaxar husbilen, som vanligt ;)
Det är ju underbart när det finns så mycket expertis att tillgå.

Ha de gott alla!

//Jocke
 
Hej!
Tack för alla kloka svar och idéer gällande detta med lackkonservering. Det lutar nog trots allt åt att jag endast tvättar och vaxar husbilen, som vanligt ;)
Det är ju underbart när det finns så mycket expertis att tillgå.

Ha de gott alla!

//Jocke
Jag kan rekommendera Fussio coat, funkar både på plast och plåt. Lite jobbigare att applicera, men håller länge.
 
På den lackerade ytan torde det mesta funka som är avsett för "bilar".
Det jag "oroar" mig för, när det gäller lackskydd - är om det påverkar/åter upp tätningsmassorna, runt tex takluckor etc.
 
På den lackerade ytan torde det mesta funka som är avsett för "bilar".
Det jag "oroar" mig för, när det gäller lackskydd - är om det påverkar/åter upp tätningsmassorna, runt tex takluckor etc.
Som jag skrev i mitt inlägg ovan så lät jag behandla husbilen när den var ny 2010 med Tectyls lackskydd och jag har under dessa år inte märkt någon påverkan eller skador på tätningsmassorna av detta. Det som har påverkat dessa är nog solen, väder och vind. Nu vet jag inte om det finns ett UV-skydd i lackskyddet, men om det gör det så torde det väl vara till en fördel även för skyddet för tätningarna. Hur det än är så vet jag inte säkert hur det förhåller sig med detta.
 
Som jag skrev i mitt inlägg ovan så lät jag behandla husbilen när den var ny 2010 med Tectyls lackskydd och jag har under dessa år inte märkt någon påverkan eller skador på tätningsmassorna av detta.
Mitt svar var mer generellt, när man väljer :)

Skulle gissa att lösningsmedlet som de valt i produkten, är det som skulle kunna ställa till problem med tätningsmassorna.
Tectyl har valt "rätt", men det lär variera mellan tillverkarna.
 
Jag köper absolut det du skriver. Men om jag ska spekulera lite så har jag funderat på problemet. Ett lösningsmedel fungerar väl så att det ska lösa de ingående komponenterna i lackskyddet, så att det lätt kan påföras. Sedan ska ju lösningsmedlet försvinna genom avdunstning. Det är då under den här processen som lösningsmedlet kan skada massan. När väl lösningsmedlet väl har dunstat, så borde det väl inte längre kunna påverka massan längre.

Men detta resonemang kanske är helt fel. Lösningsmedlet kanske har påverkat massan menligt under processen att kemin i den har påverkats på ett längre tidsspann. Det är rätt att vara extra försiktig med vad man behandlar husbilen med.
 
Det er veldig stor forskjell på tetningsmassene når det gjelder hva de tåler. Butyl gir lett problemer nesten med alle løsningsmiddel. Om en ser på Sika sine varianter av PU-masser så er det noen som skades av avfetningsvæsker og andre som til og med er syrefaste - en må vite hvilken av alle variantene som er brukt. Men de fleste PU-masser er ikke mer løsbare enn at de kan males eller lakkeres med minst 2 strøk. Silikon derimot kan ikke males eller lakkeres og det finnes varianter som tåles det meste.

En kan teste tårligheten av massen med en liten dråpe av det middel en ønker å benytte på sted hvor det ikke gjør noen stor skade. Løser overflaten så sjekk etter et par dager om den har herdet igjen, har overflaten endret struktur så bruk ikke det middelet - om endringen ikke er til det bedre.
 
Jag lackskyddade min förra husbil, en LMC 2012 med Diamond Bright. Den var blank o lättvättad ända till jag bytte in den 6 år senare. Enda var att kepsen hade mattats lite efter 5 år, varav ett par vintrar i Kanariesolen. Den fick ombehandling på garantin. Har behandlat även personbilen o plåtisen o har varit mkt nöjd med behandlingen även om den kostade en slant. Då när jag gjorde Husbilen gick det på drygt 1000kr/m, men det är ju ett bra tag sedan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen