• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Länkar C Reperationer o vård

Burstner

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Osby
Tänkt för webbadresser , länkar o annat som handlar om hur man reparerar och sköter sin husbil.
Skriv en kort beskrivning av vad det handlar om.
Kommentera och tyck till så klart.
 
En trevlig amerikan som berättar om förbättringar som han gjort på sin i och för sig ganska stora husbil. En del anpassat för amerikanska förhållande. Men trevligt och lätt att förstå och hänga med. Lugn och pedagogisk film. Kul att se hur han gjort.

 
Senast ändrad:
På tyska. men det finns nog en del att försöka..hjälpligt läsa ... man kan kanske Google översätta. Det finns beskrivningar för både små och stora reperationer på Fiat Ducato. Uppdelat på de olika modellerna. Kan va bra att veta att detta finns.

 
Scotty...är en personlighet ! ! Här pratar han om att verkligen radera alla felkoder i en bils " dator " på ett säkert sätt....
Det verkar rimligt det han gör. Kanske inget för en årsmodell 2022...... men kanske på en 2002 ! Om du grejar mycket med bilar själv är det kanske ingen nyhet...men jag lyssnade o lärde mig något. På amerikansk/ engelska.
Scotty har massor med såna här tubes...eller vad det kan heta.

 
Jag har sett några av hans alster men är mycket tveksam han lägger mycket energi på att övertyga men blir ganska jobbig det är för mycket försäljartypen över honom och han talar till en publik som han utgår från att vara dum. Väldigt mycket amerikansk you tube mycket prat och lite fakta.
 
1 ohm 10 watt motstånd.
Jomenvisst .... budskapet i filmen går ju att få fram på mindre än en minut...om man vill.. det är redan klippt o redigerat.. i ganska små korta delar.
Jag tror att han avsiktligt eller den som redigerat vill ha det hela så här...det ska va lite aktion..det ska va lite skådespeleri...

En gång för ganska länge sedan ..hade jag en bil som bara stannade..och ville inte starta.. Då fick jag rådet att koppla bort batteriet och vänta några timmar...Det funkade..bilen startade direkt och funkar ännu. . Så något elektroniskt var det ...nog insprutning?
Men idén med ett motstånd borde väl vara rätt?
 
Jag kommer ihåg när Jojje levde att han bytte flaska var 3 dag och det är flera jag sett byta med samma intervall i kyligt väder. Även med två flaskor så får man ingen lång tid mellan varven, kör man i europa så måste man vara på hugget hela tiden och ta in på campingplatser med fungerande el. Lösningen är ju att ha en dieselvärmare också den lär man ju ha bränsle lättåtkomligt till och i mängd som räcker. Då kan man ju köra värmen med diesel och varmvattnet med gasolen.
En LPG flaska går ju också bra men man måste ju tanka regelbundet för det handlar ju om max 11kg som jag förstår. Skillnaden mellan Lpg och en vanlig flaska är ju att man har en yttre tankarmatur samt att det finns givare som mäter hur mycket gasol det finns i flaskan.
Kör man under vintermånaderna måste man ju ha koll hela tiden, Jojje fick ju gå upp på natten och växla flaska för den var ju alltid slut på natten. Nu finns det ju automatiska omkopplare men då måste man ju veta om det har kopplat om eller inte annars står man där med två tomma.
Salig Jappe hade ju köpt en ganska liten bil som var isolerad med 50mm cellplast plus en mellanvägg till förarutrymmet En flaska räckte ju i evigheter! Jag tror nästan att de gamla bilarna var bättre isolerade än många av de bilarna som finns idag jag menar plåtisar men också integrerade bilar kan ju bli kalla.
Att det inte finns en fast elvärmeinstallation i en husbil förbättrar ju inte situationen.
 
Jag kommer ihåg när Jojje levde att han bytte flaska var 3 dag och det är flera jag sett byta med samma intervall i kyligt väder. Även med två flaskor så får man ingen lång tid mellan varven, kör man i europa så måste man vara på hugget hela tiden och ta in på campingplatser med fungerande el. Lösningen är ju att ha en dieselvärmare också den lär man ju ha bränsle lättåtkomligt till och i mängd som räcker. Då kan man ju köra värmen med diesel och varmvattnet med gasolen.
En LPG flaska går ju också bra men man måste ju tanka regelbundet för det handlar ju om max 11kg som jag förstår. Skillnaden mellan Lpg och en vanlig flaska är ju att man har en yttre tankarmatur samt att det finns givare som mäter hur mycket gasol det finns i flaskan.
Kör man under vintermånaderna måste man ju ha koll hela tiden, Jojje fick ju gå upp på natten och växla flaska för den var ju alltid slut på natten. Nu finns det ju automatiska omkopplare men då måste man ju veta om det har kopplat om eller inte annars står man där med två tomma.
Salig Jappe hade ju köpt en ganska liten bil som var isolerad med 50mm cellplast plus en mellanvägg till förarutrymmet En flaska räckte ju i evigheter! Jag tror nästan att de gamla bilarna var bättre isolerade än många av de bilarna som finns idag jag menar plåtisar men också integrerade bilar kan ju bli kalla.
Att det inte finns en fast elvärmeinstallation i en husbil förbättrar ju inte situationen.
Nu gör du problemen större än de är Bengt.

Inte alla LPG flaskor har mätare som visar hur mycket det är kvar. Sen de som har det måste gasolutrymmet vara så konstruerat att du kan se mätaren. Stora skillnaden på LPG flaskor och utbytes är väl att det finns överfyllnadsskydd i LPG flaskorna.

De flesta har nog omkoppling via Duocontroll på flaskorna numera, i alla fall väldigt vanligt på begagnade bilar. Att se om det kopplat om till nästa flaska ser många inne på en display (tex Aldes eller Trumas) annars är det bara att öppna luckan och kika på Duocontrollen, den visar grönt eller rött.

Har åkt ett antal vintrar i Spanien och Portugal och i princip aldrig använt elvärme. 2 flaskor har för oss minst räckt i 10 dagar och då har vi värmen på hela natten.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen