• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Kylskåp + färja

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
I dag åkte vi Trelleborg Rostock vi har inte åkt färja på jättelänge utan valt broar.
Som alla vet skall gasol vara stängd under överfarten, det är lungt sa jag till frugan skåpet ställer om sig automatiskt till 12 volt när vi stänger gasolen men icke sa nicke kylskåpet går bara på 12v när motorn är i gång. Nu var detta en kort överfart 6 tim och relativt kallt ute så inga problem
Men hur gör ni sommartid och vid längre överfarter?
Mvh Hasse o Annika
 
Lösning
Tack då har vi fått tips hur ni gör. När vi åker på långtripper har vi mycket mat i kylskåp i frysen finns fullt med färdiglagad mat med oss. Detta vill man inte skall bli förstört.
här hittade jag en test --> Länk
mvh Hasse o Annika
I dag åkte vi Trelleborg Rostock vi har inte åkt färja på jättelänge utan valt broar.
Som alla vet skall gasol vara stängd under överfarten, det är lungt sa jag till frugan skåpet ställer om sig automatiskt till 12 volt när vi stänger gasolen men icke sa nicke kylskåpet går bara på 12v när motorn är i gång. Nu var detta en kort överfart 6 tim och relativt kallt ute så inga problem
Men hur gör ni sommartid och vid längre överfarter?
Mvh Hasse o Annika
Kylen går inte att driva på 12V någon längre tid om du inte har en mycket stor batteribank, därför går kylen inte över på 12V.
Fryser ett par 1.5 L petflaskor med vatten, håller många timmar, 6-8 timmar är inga problem.
 
Jeg hadde en 2006 Dethleffs med stort kjøleskap og separat frys.
På denne gikk det faktisk å kjøre kjøleskapet på 12v batt. når motoren ikke var i gang. Det fungerte ikke når bryteren sto i auto posisjon, bare når du vred bryteren til 12v batt.
Jeg brukte det kun ved korte fergeturer da strømforbruket var en plass mellom 10-15A, så du tømte batteriet fort.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen