• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme & Kyla Kupéfläkten

Bengt 1930

Ny Medlem
Medlem
Ort
Örebro
Växellåda
Manuell
Bilfabrikat
Hymer T 674
Motortyp
Fiat 150 hk
Hej. Kupefläkten gav upp mitt i Tyskland, fungerar endast på 4;an full fart! Har hört talas om något varvtalsmotstånd. Kan någon tala om vart det sitter, ska kolla kabelanslutningar först. Innan jag ev. Åker till en verkstad. Jag har en Hymer - 13 med fiatchassi. Tack på förhand Bengt.
 
Ja bilindustrin kör med snikprodukter som tekniskt sett varit ute i 30 år.
Numera är det borstlösa motorer och steglösa varv inställningar på de flesta områden De går också enkelt att styra drar väldigt mycket mindre ström och går sällan sönder. Kostnaden skulle inte bli högre heller.
Man brukar ha ett motstånd för varje läge och går det sista sönder så fungerar bara fullt eftersom det inte sitter något motstånd emellan kopplar man förbi det motståndet så får man fullt i två lägen men man har två som ger lägre varv.
 
Värdet på effektmotstånd brukar stå i klartext direkt på motståndet. Eftersom de är seriekopplade så kan man bli lurad när man försöker mäta motståndet beroende på läget på omkopplaren, ingen ström får vara på när man mäter. Ofta har det gått varmt så att det går att se i andra fall har de blivit så varma att lödningar släppt.
 
Det kan vara mer än effektmotståndet som är dåligt. Ibland är även vredet dåligt, delvis sönderbränt. Det är flera som har råkat ut för det.
Jag bytte effektmotståndet på en Fiat 2002 års modell. Det var synligt och lätt att komma åt. Visserligen behöver man ganska vig och ha gummi armar.
En del har även råkat ut för att motståndet är rostigt.
Något som motståndet eventuellt inte mår bra av är om man kör fläkten på steg1 i princip hela tiden, då utvecklas det mest värme i motståndet.
Något som är bra är att låta fläkten vara igång med AC avstängd ett tag. Då försvinner en hel del fukt som finns på utsidan av AC:s kylbatteri. De flesta vet hur det kan lukta från AC:n. En god regel är att köra fläkten 10 minuter innan man är framme vid målet.
Eventuell fukt försvinner även från effektmotståndet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen