- Ort
- Ljungby
Byta Kupé-filter är, mekaniskt sett, enkelt,
11+2 skruv,
11x TX 25 och 2x Hex 5,5,
men kan vara akrobatiskt utmanande...
Hela mittmonterade handskfacks-modulen ska tas bort.
Kan även förekomma variant dricka-hållare, tror jag.
Edit igen: Lasseboys film visar varianten med just dricka-hållare.
Tack Lasse!
Då blottas "värmepaketet".
Nedtill, på paketet finns en, ganska liten, demonterbar lucka.
Den luckan sitter fast med bara 2 små skruvar, toppen...
Trodde du ja! Nehejdå, inte alls.
Nyckelvidd 5,5 mm, Yes Box!
Varför göra det enkelt, när det är så enkelt, att göra det svårt?
En liten låsbar svetstång löste min brist på 5,5 mm verktyg.
Luckan har 2 förstorade flänsar/draghandtag, bara lirka...
Gamla filtret kan smygas direkt ner i en soppåse, där på plats.
Det kan vara helt otroligt förorenat av smuts, pollen, insekter mm.
Rengöring av filtersätet är obligatoriskt.
Jag valde tandborste kombinerad med dammsugare.
Nya filtrets flödespilar monteras i bilens färdriktning, framåt.
Lirka, på plats, varsamt bit för bit, omväxlande hö & vä sida.
Inget våld, ingen stress, filtret är ganska ömtåligt.
Montera tillbaka lilla luckan i sina snäppfästen,
säkra med 2x Hex 5,5.
Passa på att rengöra hela konsol-området
och stora handskfacks-modulen, före återmontering.
1a demont-steget är 3 skruv som går genom
handskfackets baksida.
Det är en U-profil som utgör både ändstopp och damaskhållare.
Lirka, snett uppåt, varsamt i flänsens riktning.
Låt damasken vara fastskruvad i andra änden, färdriktningen.
Demontera övriga 8 st TX 25. (på min bil var det så)
Återmontera allt i omvänd ordningsföljd.
Bruka inte våld, men gärna pannlampa.
Tag gärna bilder, innan minnet sviker.
Komplettera gärna med relevanta, användbara
och positiva tips i denna tråd.
"2025-06-02. Edit: Tråden handlar om Fiats kupéfilter.
Andra trådar behandlar andra ämnen och chassie-plattformar.
Åtminstone, gör ett försök att respektera det... "



11+2 skruv,
11x TX 25 och 2x Hex 5,5,
men kan vara akrobatiskt utmanande...

Hela mittmonterade handskfacks-modulen ska tas bort.
Kan även förekomma variant dricka-hållare, tror jag.
Edit igen: Lasseboys film visar varianten med just dricka-hållare.
Tack Lasse!

Då blottas "värmepaketet".
Nedtill, på paketet finns en, ganska liten, demonterbar lucka.
Den luckan sitter fast med bara 2 små skruvar, toppen...
Trodde du ja! Nehejdå, inte alls.
Nyckelvidd 5,5 mm, Yes Box!
Varför göra det enkelt, när det är så enkelt, att göra det svårt?
En liten låsbar svetstång löste min brist på 5,5 mm verktyg.
Luckan har 2 förstorade flänsar/draghandtag, bara lirka...

Gamla filtret kan smygas direkt ner i en soppåse, där på plats.
Det kan vara helt otroligt förorenat av smuts, pollen, insekter mm.
Rengöring av filtersätet är obligatoriskt.
Jag valde tandborste kombinerad med dammsugare.
Nya filtrets flödespilar monteras i bilens färdriktning, framåt.
Lirka, på plats, varsamt bit för bit, omväxlande hö & vä sida.
Inget våld, ingen stress, filtret är ganska ömtåligt.
Montera tillbaka lilla luckan i sina snäppfästen,
säkra med 2x Hex 5,5.
Passa på att rengöra hela konsol-området
och stora handskfacks-modulen, före återmontering.
1a demont-steget är 3 skruv som går genom
handskfackets baksida.
Det är en U-profil som utgör både ändstopp och damaskhållare.
Lirka, snett uppåt, varsamt i flänsens riktning.
Låt damasken vara fastskruvad i andra änden, färdriktningen.
Demontera övriga 8 st TX 25. (på min bil var det så)
Återmontera allt i omvänd ordningsföljd.
Bruka inte våld, men gärna pannlampa.
Tag gärna bilder, innan minnet sviker.
Komplettera gärna med relevanta, användbara
och positiva tips i denna tråd.
"2025-06-02. Edit: Tråden handlar om Fiats kupéfilter.
Andra trådar behandlar andra ämnen och chassie-plattformar.
Åtminstone, gör ett försök att respektera det... "









Bilagor
Senast ändrad: