• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kunskap som inte längre används

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Hur skall jag kunna tömma min ryggsäck på allt det som jag lärt mej i unga år och som då var mycket värdefull kunskap, men som idag bara är tungt att bära och så tar det plats i min hjärna. Dessutom har man ingen som helst användning för den en gång inlärda kunskapen, som tagit år av utbildning att ta till sig.

Idag är det svårt att lära ungdomarna hur man ringer från en telefonkiosk och att man då skall ha växelmynt med, det skall helst vara 10 öringar, men idag finns inte dessa mynt, det är kort och swish som gäller. Mynt är sällsynta föremål idag. Telefonkiosker finns bara idag på museum, förmodligen inte på moderna museet utan på historiska museet där man förvara prylar från stenåldern. Känns som om stenåldern bara var 40 år tillbaka i tiden, Idag gäller modernare saker som mobil när man skall ringa. Här sitter jag nu med all den kunskap om telefonkiosker och så finns inga kvar.

Idag kan man inte lära ungdomar att när man blir arg skall man slå i dörren, den kunskapen som jag hade funkar inte, för idag är allt en öppen planlösning i husen, möjligen finns en ytterdörr och en dörr till toa. Undrar varför inte arkitekterna, har denna slå i dörren arg kunskap. Lärdomen hur man handlade mjölk på glasflaska är också helt borta men jag måste gå och bära på denna kunskap. Idag handlar man mjölk på papp.

När tv:en gjorde entré i vårt hus så var det nästan ingen som ville höja eller sänka ljudet. För det innebar att man var tvungen att resa sig och gå fram till tv:en och skruva på ljudknappen. Idag sitter ungdomarna framför burken och styr ljud och alla 1000 kanaler via en fjärrkontroll, de vet inte var ljudknappen på tv:en finns, så går ”fjärrisen” sönder är det kört. Men jag bär på denna kunskap.
 
När en dator är full med skit i disken så formaterar man om den, på gamla gubbar kan man köra med elchocker. Lite riskabelt eftersom man inte kan lägga tillbaka nödvändiga kunskaper. Förresten så är det kanske så att det saknas tillgängligt utrymme i huvudet för att hjärnan håller på att ta slut.
 
När en dator är full med skit i disken så formaterar man om den, på gamla gubbar kan man köra med elchocker. Lite riskabelt eftersom man inte kan lägga tillbaka nödvändiga kunskaper. Förresten så är det kanske så att det saknas tillgängligt utrymme i huvudet för att hjärnan håller på att ta slut.
Hej. På människor som kommit upp i mogen ålder är det bara det viktiga som behöver vara kvar så hjärnan sorterar ut det som inte är så viktigt och tur är väl det för annars måste huvudet växa som magen då blir det säkert omöjligt att ta sig fram utan stödhjul tror jag.
Mvh Lasse
 
Helt rätt Lasse, men!
Jag har inga ”större” problem med ”ryggsäcken” längre. Allt löste sig sen jag träffade Marianne som kan göra hål i min skalle med allt tjat om saker jag borde göra osv… Och råkar hon vara bortrest en dag av någon anledning, då tar jag fram mitt hemliga ”vapen”, chèvre ost, surdegs baguette, espresso maskin och en 12 årig Calvados. Sen är det adjöss till både det gamla och det nya. Mynt o sedlar, hmmmm, sedlar klarar jag av något så när, men mynten ser jag inte ens med blotta ögat, hade behövt förstoringsglas.
 
Hej.
Helt rätt Lasse, men!
Jag har inga ”större” problem med ”ryggsäcken” längre. Allt löste sig sen jag träffade Marianne som kan göra hål i min skalle med allt tjat om saker jag borde göra osv… Och råkar hon vara bortrest en dag av någon anledning, då tar jag fram mitt hemliga ”vapen”, chèvre ost, surdegs baguette, espresso maskin och en 12 årig Calvados. Sen är det adjöss till både det gamla och det nya. Mynt o sedlar, hmmmm, sedlar klarar jag av något så när, men mynten ser jag inte ens med blotta ögat, hade behövt förstoringsglas.
Är det för att göra för dej eller för fru som det jättegoda tas fram. Själv brukar jag fritera camembert med varm hjortronsylt för att inte bli ihågkommen att jag har glömt bort att göra vissa saker för att huvudet inte har plats för att komma ihåg det som skulle göras men då blir man påmind om sakerna som skulle vara gjorda vi ett annat tillfälle om man inte redan har gjort det
Mvh Lasse
 
Läste någonstans att man kan jämföra hjärnan med en hink vatten.

När du är yngre så fylls kunskapen på i maklig takt men när hjärnan är full så rinner vattnet över.

Det är därför vi minns saker som vi lärt oss i yngre år men glömmer vad vi åt till frukost eller gjorde igår när vi blir äldre.

Sen har väl hinken inte samma volym hos alla....
 
Det finns egentligen bara ett bra sätt att lära sig något nytt oavsett ålder och det är att vara intresserad av det man lär sig. Viktigt att finna denna nisch i sitt liv är man inte intresserad utan ska plugga så kommer inte resultatet bli bra eller bestående. Man kan heller inte räkna med att minnas var man lägger saker och ting samtidigt man pratar i telefon. Ingen mening att skylla på åldern som alltid i hela livet måste man vara fokuserad på det man gör.
Det med fokus blir svårare eftersom man associerar mycket av det man lär sig med gamla erfarenheter och tankarna tenderar att spåra ur.
När man är äldre avtar oftast intressen eftersom man redan har varit där i tanken många gånger inte så mycket blir roligt längre.
Det är då det är viktigt att flytta fokus till något nytt och intressant och då lever huvudet upp igen och fungerar.
Jag själv har haft olika perioder men när något blivit tråkigt eller jobbigt har jag släppt det.
Känner att det är dags att släppa campinglivet jag har ju gjort det mesta jag drömde om när man var löneslav.
Jag förstår precis hur Lasse upplever det men det är helt enkelt inte sant utan det mesta handlar om uttråkning och ointresse. Sen är det ju ett kåseri det får man bara inte glömma och många av oss känner igen situationen.
 
Utgången, så kallad obsolete, kunskap är nästan värdelös men bitter sig enträget fast i skallen.

Nyvunnen kunskap är desto bättre. Ifall dit kylskåp slutar fungera med gas är det (i vårt fall i alla fall) bara att stänga av huvudströmmen några sekunder, sätta igång igen och vips så tänder gaslågan så fint som allra helst. Den kunskapen fick vi utifrån. Från Uffe.

Vi lyfte på trägolvet med mellanrum i vår telefonkiosk och hittade ibland några tio-öringar. Till stor glädje för fattiga barn.

Min ryggsäck har sedan igår nytt innehåll med värdefull kunskap om gaslågor till kylskåp men vet fortfarande hur man tar bort en loppa från tändstiftet i motorn på en moped.

Länge leve de minnen man har!
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen