• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kunniga mekaniker, elektriker i klubben?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Det måste väl finnas ett antal duktiga bilkunniga mekaniker, elektriker…. som är medlemmar i klubben och som skulle kunna bistå oss amatörer med kunskap och anvisningar inom olika områden.

Pratade med en mekaniker häromdagen som gav mig tips om min knarrande bakfjädring. När jag erbjöd mig att swisha en ersättning till honom så avböjde han och sa att han levde på sitt goda rykte och att jag gärna fick föra kunskapen vidare.

Det är väl bättre om vi får tillgång till verklig expertis än att vi amatörer skall ge oss in på områden som vi inte till fullo behärskar. Det är ju också lätt att jag eller någon annan blir en självutnämnd expert trots att vi inte är det. Själv brukar jag ofta skriva att jag är en ”glad amatör” för att inte någon medlem skall bli lurad och tro att det är en expert som uttalar sig.

Jag har full förståelse för att vissa åtgärder inte skall utföras av oss amatörer t.ex när det gäller starkström och gasinstallationer, så sådana områden måste undantas.

Fram för fler experter inom olika teknikområden som med tydliga exempel och anvisningar kan hjälpa oss amatörer som gillar att fixa själva.

Kjell

Det måste väl finnas ett antal duktiga bilkunniga mekaniker, elektriker…. som är medlemmar i klubben och som skulle kunna bistå oss amatörer med kunskap och anvisningar inom olika områden.

Pratade med en mekaniker häromdagen som gav mig tips om min knarrande bakfjädring. När jag erbjöd mig att swisha en ersättning till honom så avböjde han och sa att han levde på sitt goda rykte och att jag gärna fick föra kunskapen vidare.

Det är väl bättre om vi får tillgång till verklig expertis än att vi amatörer skall ge oss in på områden som vi inte till fullo behärskar. Det är ju också lätt att jag eller någon annan blir en självutnämnd expert trots att vi inte är det. Själv brukar jag ofta skriva att jag är en ”glad amatör” för att inte någon medlem skall bli lurad och tro att det är en expert som uttalar sig.

Jag har full förståelse för att vissa åtgärder inte skall utföras av oss amatörer t.ex när det gäller starkström och gasinstallationer, så sådana områden måste undantas.

Fram för fler experter inom olika teknikområden som med tydliga exempel och anvisningar kan hjälpa oss amatörer som gillar att fixa själva.

Kjell

Hej Kjell,

Jag känner likadant som dej.
Expert ska man vara extremt försiktig med att använda, när/ifall man börjar snudda där har man oftast lärt sig så mycket så man kommit på hur lite man egentligen vet/kan.

Jag är också bara en glad amatör, och kan i bästa fall delge mina egna erfarenheter.

Kjell
Det du frågar efter är det som "Kunskapsbiblioteket" (titta i titelraden längst upp på websidan) är till för. Problemet är att vi saknar den medlem som är villig att ta på sig att strukturera upp det hela, utöka det med fler titlar och fylla upp olika titlar med den kunskap du söker. Någon (eller några?) som kan fungera som redaktörer för den kunskap som utan tvekan finns i föreningen.

Det du frågar efter är det som "Kunskapsbiblioteket" (titta i titelraden längst upp på websidan) är till för. Problemet är att vi saknar den medlem som är villig att ta på sig att strukturera upp det hela, utöka det med fler titlar och fylla upp olika titlar med den kunskap du söker. Någon (eller några?) som kan fungera som redaktörer för den kunskap som utan tvekan finns i föreningen.
Jag tror att jag förstår vad du menar. Om vi inte har strukturen för kunskapsbiblioteket klar så kan vi inte utse ansvariga/sakkunniga/experter som skall fylla det med ett innehåll. För det kan ju inte den ansvarige för strukturen i Kunskapsbiblioteket göra själv. Den personen ansvarar väl bara för strukturen och ”jagar på” andra att fylla den med ett innehåll.

Lite av problemet är att kommer det en fråga "någon" har lösningen på så kommer det tio killgissningar som ifrågasätter lösningen så då kommer "någon" att behöva slösa tid och kraft på att försvara sin åsikt. Då tröttnar "någon" och lägger av.
Till slut vet inte frågeställaren varken ut eller in. Givetvis skall man kunna diskutera olika lösningar om de inte är gripna direkt ur luften.

Om man nyttjar modellen som nu tillämpas i Kunskapsbiblioteket så kommer väl inläggen att granskas (lämpligen av en ”sakkunnig”)
Som admin menar jag att kompetensen hos admin saknas för kunna vara sakkunnig och granska inom väldigt många frågeställningar när det gäller mekanik och elektronik i husbilar, ändå har jag själv inte hållit på med nåt annat än fordon i 35 år.

Tillägg på grund av feltryck.
Många saker kan nog admin avgöra om det är rätt eller fel inom mekanik och elektronik, men jag förutser att det kan bli långa och många utredningar i maskinrummet i gränsområdet där det inte alls är enkelt och vi då ska agera skiljedomare.
Men med en modell åt hållet "kunskapsbibliotek" går nog att använda, men jag tror mer på att alla användare ska kunna vara med och avgöra om något är rätt eller fel.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen