• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kunna ändra i befintligt inlägg

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Om man gör en beskrivning, t.ex av en installation av lithiumbatterier, så vill man ju kunna gå in och ändra i beskrivningen om det kommer frågor eller synpunkter som gör att beskrivningen måste uppdateras.

Idag fungerar det ju så att man bara kan göra ändringar i ett inlägg under en viss begränsad tid. Sen får man göra ett nytt inlägg. Detta gör att man som läsare måste läsa många inlägg med ibland motstridiga uppgifter.

Det bör finnas en funktion som gör att åtminstone trådskaparen kan göra ändringar i ett inlägg.

Kjell

Den enda chansen här är att man ber admin att göra en sådan ändring.
Det kan ju vara ett alternativ för korta inlägg. Men jag har svårt att se hur det praktiskt skall fungera i ett lite större inlägg där både text och bilder kan behöva ändras på flera ställen. Hur skall jag beskriva ändringen utan att kunna göra det i inlägget?

På det gamla stora forumet fick man lösa det genom att skapa en blogg som det gick att ändra i över tid.

Det kan ju vara ett alternativ för korta inlägg. Men jag har svårt att se hur det praktiskt skall fungera i ett lite större inlägg där både text och bilder kan behöva ändras på flera ställen. Hur skall jag beskriva ändringen utan att kunna göra det i inlägget?
Förstår hur du menar. Faran är att ska man göra betydliga ändringar kan alla svar som kommer efter bli väldigt konstiga. Nu tror jag att det är i väldigt specifika fall som man skulle behöva göra så omfattande ändringar och då tror jag att admin skulle kunna lösa detta på något vis.

Förstår hur du menar. Faran är att ska man göra betydliga ändringar kan alla svar som kommer efter bli väldigt konstiga. Nu tror jag att det är i väldigt specifika fall som man skulle behöva göra så omfattande ändringar och då tror jag att admin skulle kunna lösa detta på något vis.
Samma sak bör väl även gälla de avsnitt som skall ligga under kunskapsdelen som ”fakta”.

Det är ok om det skall fungera som du skriver men jag kommer då bara att göra beskrivningar som innehåller korta inlägg.

Beskrivningar av lite större förbättringar såsom lithliumbatterier, reservhjulshållare, SOG, handdukstork, MaxxFan, kylskåpsfläkt, microvågsugn etc. får anstå tills vidare.

Skulle informationen kunna laddas upp som en pdf, Word eller Excel för att bara nämna några format?

Då kan filnamnet vara en del av versionshanteringen och kanske även lättare att underhålla för den som så bussigt bjuder på informationen...

Skulle informationen kunna laddas upp som en pdf, Word eller Excel för att bara nämna några format?

Då kan filnamnet vara en del av versionshanteringen och kanske även lättare att underhålla för den som så bussigt bjuder på informationen...
Kan du beskriva lite mer vad du menar och hur det skulle fungera rent praktiskt för trådskaparen.

Jag har inga problem med att i, till exempel, kunskapsbanken, ta bort tidsgränsen för redigering. Detta då den arean är lite speciell.
Det är mycket möjligt att det är så redan.
I "vanliga" forumkategorier bör det finnas en kortare gräns för att inte inlägg och trådar skall deformeras av att någon ändrar innehåll och därmed betydelsen av gamla inlägg.

Edit: Nej det fanns en tidsgräns för redigering i Kunskapsbanken. Jag har tagit bort den nu, eftersom jag håller med om att den kategorin är speciell.

Möjligen att jag ändrar så att det finns en "redaktörsroll" som de som skapar trådar där får - utan begränsning. Men att det som skriver inlägg mma fortfarande har begränsad tid att redigera.

Word, Excel och liknande innebär säkerhetsrisker då de formaten kan innehålla exekverbar kod. Och forumet har inte källkodshantering med kolla av versioner. Däremot kan man ladda upp pdf-filer och uppdatera dem genom att ladda upp nya versioner. Men det är knöligare för besökare att behöva öppna dessa pdfer jämfört med att läsa inlägg.

Kan du beskriva lite mer vad du menar och hur det skulle fungera rent praktiskt för trådskaparen.
Stefan har svarat på de många filformaten, kvar är då PDF.

Att göra en utskrift från ex Word till PDF eller att spara filen dom PDF gör att man kan ladda upp filerna allteftersom nya versioner kommer.

Någon insatt i forumet kan säkert förklara om/hur det går att bygga upp en dokumentbank på ett bra sätt.

Jag gör hellre två klick extra för att hitta en fil om ett ämne jämfört med att scrolla för att hitta senaste versionen

Jag är lite tvärtom, jag undviker uppladdade pdfer - om det inte är något speciellt.
Den största nackdelen är dock att inget i en pdf är sökbart med sökfunktionen.

Med det sagt, i huvudmenyn finns "Filer". det är funktion för att hantera filer av olika slag, från mjukvara till textfiler.
Den som laddar upp en fil kan uppdatera med ny version av filen - som då ersätter den gamla.
Man kan antingen ladda upp filen direkt hit eller länka till en fristående molnlagringstjänst, om man föredrar att ha sina filer där.

Just nu finns det inte så många kategorier, men det är lätt att lägga till efter behov.

Jag har inga problem med att i, till exempel, kunskapsbanken, ta bort tidsgränsen för redigering. Detta då den arean är lite speciell.
Det är mycket möjligt att det är så redan.
Har vi en kunskapsbank? Hittar inte den...

Struktur behövs för en data-/kunskaps-/informationsbank, det kan göras på många sätt och vi tänker säkerligen på många olika sätt.

@Stefan, hur kan man bygga detta så att det grupperas på ett logiskt, sökbart sätt samtidigt som det är rationellt för skribenten att uppdatera?

Vi lär hitta många typer av ren sakinformation som bör grupperas och underhållas, här behövs någon klok individ som kan forumets teknik och kan se helheten... - Kanske är det enklaste att

Min uppfattning är att vi bör skilja på diskussions-/berättelseforumet, och faktaforumet så det kanske går åt olika tekniker. Vi har Forum, Media, Filer - Kanske ska vi även ha "Fakta" med underrubriker Trafikregler (som varit uppe i en annan tråd), Husbilsteknik-El, Husbilsteknik VA, Husbilsteknik-

Har vi en kunskapsbank? Hittar inte den...

Struktur behövs för en data-/kunskaps-/informationsbank, det kan göras på många sätt och vi tänker säkerligen på många olika sätt.

@Stefan, hur kan man bygga detta så att det grupperas på ett logiskt, sökbart sätt samtidigt som det är rationellt för skribenten att uppdatera?

Vi lär hitta många typer av ren sakinformation som bör grupperas och underhållas, här behövs någon klok individ som kan forumets teknik och kan se helheten... - Kanske är det enklaste att

Min uppfattning är att vi bör skilja på diskussions-/berättelseforumet, och faktaforumet så det kanske går åt olika tekniker. Vi har Forum, Media, Filer - Kanske ska vi även ha "Fakta" med underrubriker Trafikregler (som varit uppe i en annan tråd), Husbilsteknik-El, Husbilsteknik VA, Husbilsteknik-
Det är väl denna?

1643734714966.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen