• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kort eller kontanter

Lasse

iTräffgruppen
Medlem
Jag har inget direkt minne av, när jag senast använde kontanter. Men för alla eventualiteter, har jag för säkerhets skull med mig en hopvikt sedel, ifall någon skulle vilja ta emot den. Men om ingen vill ta emot papperslappen som betalning, så är den ju i princip ändå värdelös.

Jo, förresten..., nu minns jag, att jag faktiskt mestadels betalade med kontanta medel i Spanien, så sent som i våras. Det sägs också (har jag hört berättas), att det existerar banker i Spanien, som ännu är öppna för allmänheten!

Å andra sidan har man i Spanien upptäckt möjligheten med att digitalisera betalningen på många ställen och vi är inte längre så beroende av att ha med sig en rejält fylld portmonnä med en massa eurosedlar

Paketutlämningen i Sverige har också blivit en digital angelägenhet, vi får en kod i mobilen och går till en paketbox och hämtar ut det vi skickat efter på nätet och behöver inte träffa någon mänsklig varelse i denna kedja. Visst är det smidigt, att slippa köa på posten, som man gjorde förr i tiden. Men så långt har man inte kommit i Nerja, mer än att kön alltid är lång på posten.

För att vi kanske inte ska känna oss alltför ensamma och inneslutna i vår digitala värld, så har det konstruerats en AI styrd robot, som vi kan diskutera filosofiska frågor med, i vår brist på mänsklig kontakt.

Jag har minne från en liten Andalusisk by, vid namn Nerja, där man sitter ner på en bänk vid det lilla torget. Där ser människorna fortfarande varann i ögonen, handlar vin och en bit ost över disk och kan samtala med varandra, helt utan mobiler. När man inte spelar petanque.

Lars Jönsson

Samma sak vid färjeterminalerna, förr satt det en människa i en bur, och ville se din biljett och inte minst passet, samt önskade dig trevlig resa.
Idag scannar du din QRkod i automaten, bommen far upp snabbt in i bilen innan den åker ned igen.

Det enda ställe jag har kontanter i beredskap är på betalvägar, om beloppet blir över 400SEK kräver ofta kortet kod, vilket inte går att knappa in,då är du fast om du inte kan betala kontant.

Vi kom hem idag från en treveckorstur till Tyskland och Nederländerna. På flera ställplatser i Tyskland och på en i Nederländerna krävdes kontanter, på ett av ställena funkade det endast med mynt. Nästan alla SP i Tyskland krävde att man matade en automat med mynt för att få färskvatten dessutom betalade elen ofta med mynt. Så lite cash får man allt ha med sig.
Förresten så var det även några utskänkningsställe som bara tog cash men det är ju enklare för då kan man ju gå vidare. Men alla restauranger, bensinstationer och affärer accepterade kort, på Tulip Barn i Nederländerna accepterades inte cash alls, man fick tom öppna dörren till toaområdet med kortet 0,6€.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka