• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fråga Koppla samman blåtandsenheter och övervaka hemmifrån?

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Klurar på hur jag ska knyta samman mina blåtandsenheter så jag kan övervaka dom hemmifrån?
RUTX50 routern som ska sköta trafiken har alla funktioner som krävs för att tunnla trafik och visa info från enheter som är anslutna till routern.
Men jag hittar inget bra för mina blåtandsenheter som kan kopplas till wifi.

Det jag kollat på är Victron Cerbo GX MK2 för victron grejerna
Jag är inte intresserad av att använda Victrons VRM portal utan jag kommer övervaka allt via Teltonikas RMS system så finns det flera som inte har en aning om vad dom gör eller kanske någon som faktiskt vet eller tror får gärna hjälpa till att hitta en lösning.:)

Det som finns i bilen nu:
Victron 75/15 MPPT
Victron Smart Shunt
Victron DC/DC 30 A
Chromecast med Google TV 4K
Mopeka Pro 2st
Mopeka Pro Water 2st

Det er et par problemer rundt fjernaksess til Bluetooth enheter. Først er presentasjon, de apper og programmer som enheten tilbyr er ofte ikke beregnet på fjernaksess. Victrons VRM gjør en hedelig job ut i fra hva brukere skriver for de enheter den støtter. Enheter som har wifi støtte har ofte en webapp som hjelper. Men om du går inn på api for enheter så kan du ofte finne kode som kan hjelpe med overvåninge.

Det er et par problemer rundt fjernaksess til Bluetooth enheter. Først er presentasjon, de apper og programmer som enheten tilbyr er ofte ikke beregnet på fjernaksess. Victrons VRM gjør en hedelig job ut i fra hva brukere skriver for de enheter den støtter. Enheter som har wifi støtte har ofte en webapp som hjelper. Men om du går inn på api for enheter så kan du ofte finne kode som kan hjelpe med overvåninge.
Ja det är nog via API jag får gå.

Jag gjorde något i den stilen till min husbil. Har en RasberryPi i bilen som kommunicerar med de enheter jag vill ha koll på.

Sen uppstod problemen: det var egentligen bara Victron som publicerar de protokoll de använder (de publicerar också mjukvaruexempel) för att prata med olika enheter. För alla andra (Truma t.ex.) så är protokollet hemligt. För många andra gäller samma sak.

Ytterligare problem. IP-adressen för routern i bilen ligger bakom Telias NAT (Native Address Translation) och är inte åtkomlig från internet. Jag kan alltså t.ex. inte komma åt routern hemifrån. Telia har synliga IP-adresser som en möjlighet men inte för privatpersoner. Det här är orsaken till varför många system för övervakning lägger upp all data i ett "moln" där man sedan kan hämta dem, t.ex. Cerbo GX.

Hur gjorde jag då. Jag byggde mig en mail-klient i bilens system som gjorde att jag kunde fråga bilen om data. Teoretiskt kunde jag också använda mejl för att styra saker men den funktionen byggde jag aldrig. De saker jag ville styra hade "hemliga" protokoll.

Det finnes noen løsninger på det med NAT, men du trenger å ha en statisk ip adresse som du har kontroll over. Enklest er en proxy server som overvåkning datoren (skalman52 sin RPi) kobler seg opp mot og kan ha en webserver som oversetter API kllene til hva du selv trenger. Litt mer fiklete er det å benytte disse maskinen som en vpn gateway mellom nettene. Fordelen med en vpn løsning er at du kan kommunisere direkte med alle ip basserte enheter i husbilen hjemmefra. Det trengs veldig lite ressurser i gateway maskinen så en minimum linux instans er det som skal til.

Om din nettleverandør har implementert IPv6 så kan det hele løses elegant. På en linux prøv kommandoen ip a, i windows ipconfig. Disse lister opp alle ipadresser som er i bruk av pcen. Adresser som starter med fe80: er kun internt på LAN alle andre kommer fra IPv6 delegering fra din ISP, windows bruker 2 delegerte adresser. Linux en liten håndfull avhengig av hva du har installert. Du kan sette en statisk IPv6 adresse og bruke denne som endepunkt for vpn fra husbilen.

Sorry om dette ble for teknisk, det var mitt yrke til jeg ble pensjonist.

Jag gjorde något i den stilen till min husbil. Har en RasberryPi i bilen som kommunicerar med de enheter jag vill ha koll på.

Sen uppstod problemen: det var egentligen bara Victron som publicerar de protokoll de använder (de publicerar också mjukvaruexempel) för att prata med olika enheter. För alla andra (Truma t.ex.) så är protokollet hemligt. För många andra gäller samma sak.

Ytterligare problem. IP-adressen för routern i bilen ligger bakom Telias NAT (Native Address Translation) och är inte åtkomlig från internet. Jag kan alltså t.ex. inte komma åt routern hemifrån. Telia har synliga IP-adresser som en möjlighet men inte för privatpersoner. Det här är orsaken till varför många system för övervakning lägger upp all data i ett "moln" där man sedan kan hämta dem, t.ex. Cerbo GX.

Hur gjorde jag då. Jag byggde mig en mail-klient i bilens system som gjorde att jag kunde fråga bilen om data. Teoretiskt kunde jag också använda mejl för att styra saker men den funktionen byggde jag aldrig. De saker jag ville styra hade "hemliga" protokoll.
Jag har inga problem med att komma åt routern hemmifrån och styra den så den skickar data dit jag vill när jag vill. Victron prylararna har jag en lösning på och det är att använda en Cerbo GX som routern hämtar info ifrån och skickar vidare.
Men som sagt massor att läsa och lära innan man är klar men jag gillar göra saker jag inte har en aning om :)

Ett alternativ är om du har en padda liggandes tex en ipad och uppkoppling i Husbilen.
Då kan du fjärrstyra paddan med hjälp av tex Teamviewer hemifrån eller där du är.
Paddan kopplar upp sig med Blåtand mot de enheter du vill se.
Den tanken har även jag haft :) Nya iPhone kommer ju hem i dagarna så en lur kan ju användas till det men vill nog hitta en smidigare lösning, men tack för ett bra förslag(y)

Hur gör man om routern är nere, ingen anslutning vare sig via tunneln eller RMS?
Testade med att skicka ett SMS till routern och vips kom det ett svar om att den startar om och efter ytterligare 30sec kom ett nytt SMS med att den var igång igen (y)
Sånt här gillar jag :)

Varför var då routern nere? förmodligen beror det på allt mitt fipplande med alla inställningar jag testar.IMG_4831.jpg

Just for fun. Sjekket litt om RUTX50 og ser at den har full OpenVPN støtte. Om du har en statisk IP adresse hjemme eller på en liten server i molnet så kan du sette opp en VPN med RUTX som klient og enheten med statisk IP som server for OpenVPN. Er det en ekstern server så setter du og opp OpenVPN klient enten på din hjemmeruter eller en maskin inne på lokalnettet slik at de to nettene ser hverandre.

For detaljer se https://openvpn.net/access-server/ og https://openvpn.net/community/ det er samme produkt som det som koster multum.

Just for fun. Sjekket litt om RUTX50 og ser at den har full OpenVPN støtte. Om du har en statisk IP adresse hjemme eller på en liten server i molnet så kan du sette opp en VPN med RUTX som klient og enheten med statisk IP som server for OpenVPN. Er det en ekstern server så setter du og opp OpenVPN klient enten på din hjemmeruter eller en maskin inne på lokalnettet slik at de to nettene ser hverandre.

For detaljer se https://openvpn.net/access-server/ og https://openvpn.net/community/ det er samme produkt som det som koster multum.
Ja jag tunnlar trafiken via VPN eller så använder jag funktionen som finns i routern som genererar en länk och får direkt åtkomst via länken, smarta med den funktionen är att man kan sätta tid på hur länge länken ska vara gilltig.

När vi nu är inne på uppkopplade pryttlar så ser jag att vi här hemma har det så här och 2 datorer och en ipad är offline :oops:
Bör tillägas att det är bara jag och frugan, hon har alla telefoner förutom en och en ny iPhone 17 är på väg.
Fipplandet med RUTX50 går frammåt och jag har snart en lösning i sikte(y)

1.PNG
2.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka