• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kontanthandel, bra eller farligt?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Saxat ur dagens GP artikel:
Över hela Europa har politikerna insett faran med att kontanterna försvinner. Danmark och Norge har lagkrav på handeln att acceptera kontanter. Storbritannien, Holland, Österrike och Spanien har infört regler för att kontanterna ska fungera som betalmedel. Som en blixt från en klar himmel presenterade nyligen också EU-kommissionen ett lagförslag att handeln i hela Euro-området ska ta emot kontanter.

Och vad görs i våra butiker mer o mer, man sätter bara en lapp på kassan "kontantlös kassa" och så är det med det!

Min undran är vart är vi på väg, ännu ett experiment som leder vart? Hur lyckat blir det att digitalisera handel när vi redan vet hur sårbara vi är i den digitala världen?

Själv har jag en femhundring liggande i plånboken sedan över 1 år och den ligger troligen kvar där även nästa år i september.

Även i Spanien använder jag sällan kontanter numera.

Carola kommer inte ens ihåg senast hon betalade något cash, det är minst 10 år sedan. Hur de svenska sedlarna ser ut idag har hon ingen aning, däremot är hennes bankkort rätt nötta. ;)

Senast ändrad:
Jag har inget direkt minne av, när jag senast använde kontanter. :rolleyes:
För säkerhets skull bär jag med mig en ihopvikt sedel, ifall att...,
men om ingen vill ta emot papperslappen som betalning, så är den ju i princip ändå värdelös?

Jo, förresten..., nu minns jag, att jag faktiskt mestadels betalade med kontanta medel i Spanien, så sent som i våras.
Det sägs också (har jag hört berättas), att det existerar banker nere i Tyskland, som är ännu öppna för allmänheten!

Å andra sidan har man där upptäckt möjligheten med att digitalisera betalningen på ställplatser
och vi är inte längre så beroende av att ha med sig en rejält fylld portmonnä med en massa euromynt.

Paketutlämningen har också blivit en digital angelägenhet, vi får en kod i mobilen och går till en paketbox
och hämtar ut det vi skickat efter på nätet och behöver inte träffa någon mänsklig varelse i denna kedja.
Visst är det smidigt, att slippa köa på posten, som man gjorde förr i tiden.

För att vi kanske inte ska känna oss alltför ensamma och inneslutna i vår digitala värld, så har det konstruerats
en AI styrd robot, som vi kan diskutera filosofiska frågor med, i vår brist på mänsklig kontakt...

Jag har en drömbild från en liten italiensk by, kanske i Ligurien, där man sitter ner på en bänk vid det lilla torget.
Där människorna fortfarande ser varann i ögonen, handlar en bit ost över disk och kan samtala med varandra,
helt utan mobiler...

Redan på 80-talet var vi på väg in i det digitala tänket. Jag sålde en HSB bostadsrätt.
Det administrativa skulle ske på ett av HSB:s lokal kontor. Väl framme så fick jag veta att försäljningen kunde inte ske den dagen. Orsaken var att deras datasystem låg nere.
Jag sa att man kan genomföra allt manuellt på gammalt vis med penna papper.
De svarade ja det man göra. Det hade vi inte alls tänkt på. Vips så var försäljningen genomförd. I det här fallet så var inga pengar inblandat.

Det är egentligen samma tänk som det är idag. Allt bara snurrar på i allt snabbare takt.
Allt ska bara fungera, det är numera en självklarhet att för många så ska det vara. Att betalsystemen kan krascha och gör det ibland finns inte.

Jag har inga kontanter. Jag har också snurrat in i att allt ska bara fungera. Egentligen osmart av mig som har jobbat mycket med digitala system. Många många krascher som har lett till manuella inställningar så gott det går. Jag borde veta bättre.
Men jag är bara en människa som alla andra som inte ser farorna för än det det är för sent. Det är lite bekvämt att också inte ha kontanter. Jag har nog glömt bort hur det är att betala med kontanter. Någon som känner igen sig.

Samtidigt vet jag hur fel det är att inte ha en del kontanta medel speciellt om man är ute på rull med husbilen. Man kan bli fast någonstans och kan inte ta sig hem.
Mat kan bi onåbar utan kontanter. Jag måste skärpa mig och fixa lite kontanter tänker jag. Jag kommer nog att tänka på det bland men så faller jag nog i det vanliga gamla mönstret och ingenting händer, inga kontanter.

Jo en liten rolig sak på 80-talet.
Jag hade en hund som åt allt som den fick tag när den var ensam hemma.
Den fick tag på en 50kr sedel. Vovven rev isär sedeln och åt upp ena halvan.
Det är klart att det var halvan med serienumret så dom pengarna var borta.
Den andra halvan rörde inte vovven. Jag kollade om det gick att få tillbaka pengarna på något sätt. Det löste sig jag fick 50kr för den blanka halvan.
Det var på den tiden man betalade allt med kontanter och hade bankböcker.

Vore bra om staten tog ställning i detta istället för att lämna det vind för våg till Banker och privata aktörer (bankid) att sköta som det passar.
Att de vill ha kontantlöst beror ju bara på att de kan tjäna mer pengar (så klart, det är ju deras uppgift som företag) och att människan av natur är lat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen