• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Konsumenthjälp

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Tror att man borde fånga upp kosumentdelen, med bristande köpeavtal, leveranstider och problem med garantier som delas mellan bilmärke och påbyggare. Även möjlighet att åtgärda fel (inom viss tid) på andra ställen än där man köpt husbilen som kan vara långt bort. Försäljning av husbilen via g.k. ombud?

Kanske teckna avtal om det med någon branschorganisation.
Mallar för köpeavtal som är g.k. av iHusbil?
 
Senast ändrad:
Tror att man borde fånga upp kosumentdelen, med bristande köpeavtal, leveranstider och problem med garantier som delas mellan bilmärke och påbyggare. Även möjlighet att åtgärda fel (inom viss tid) på andra ställen än där man köpt husbilen som kan vara långt bort. Försäljning av husbilen via g.k. ombud?

Kanske teckna avtal om det med någon branschorganisation.
Mallar för köpeavtal som är g.k. av iHusbil?
Det gav ju inte "vågen" precis
mitt förslag att hjälpa ägare med husbil. På andra sidan finns HRF som duktigt företräder säljarna. Tycker det saknas något motsvarande som tillvaratar husbilsägarnas intressen.

Kanske iHusbil kan fånga upp ett tomrum? Vad jag förstår har vi flera medlemmar som har bra kontakter med HRF, vilket kanske skulle vara en bra start???
 
Det gav ju inte "vågen" precis
mitt förslag att hjälpa ägare med husbil. På andra sidan finns HRF som duktigt företräder säljarna. Tycker det saknas något motsvarande som tillvaratar husbilsägarnas intressen.

Kanske iHusbil kan fånga upp ett tomrum? Vad jag förstår har vi flera medlemmar som har bra kontakter med HRF, vilket kanske skulle vara en bra start???
(Det är mycket som snurrar i huvudet just nu !o_O ) Jag instämmer helt med föregående talare. Jag är övertygad om att det finns ett stort behov av någon form av organisation eller kompetens som kan ta tillvara på husbilsägares intressen som rör frågor om oenighet och tvister. I ett annat forum så fanns det åtminstone tidigare en funktion som kallades "Husbilsombudsmännen". Att det finns ett behov framkommer starkt när man till exempel läser på Facebook om många som känner sig missnöjda vid bland annat köp av husbilar.

(y)för förslaget!
 
Det låter som en ypperlig idé. Men just nu behöver vi lägga grunden, så att vi kan bygga en organisation som kan ta på sig detta. Det var nog därför som det inte blev några större ovationer på ditt första förslag.
Helt enkelt ett lysande förslag, men lite tidigt för att vi skall ha kraft att tänka på det.
 
Vågen? Alla förslag mottas med tacksamhet, det är friska fläktar minsann.
Det gäller bara att hinna med att ta tag i alla, just nu händer det även mycket i kulisserna, saker som är på väg in på sin plats :).
FB-grupp och -sida, struktur Kunskapsbank, start för det nya forumet Recensioner, diskussioner om app husbilsplatser, en frontsida/hemsida iHusbil, för att nämna några "tunga" saker.

Att vi har så många bra förslag och idéer att tag i är bara helt excellent.
Vi behöver nog snart få upp en prioriterad lista i vilken ordning vi ska ta saker och ting.

Ooops: Stefan skrev samtidigt ...
 
Vi behöver nog snart få upp en prioriterad lista i vilken ordning vi ska ta saker och ting.
I det fallet så kan man ta omröstningsfunktionen för förslag till hjälp.
Man kan rösta upp förslag i högerkant av det första inlägget.

Därmed inte sagt att vi absolut kommer att ta saker i den ordningen, men det blir till hjälp...
 
Som sagt, en god tanke.
Men råden behöver komma från en väl bevandrad jurist.
Bilförsäljarna betalar bra mycket för sitt medlemskap för det finns jurister. Och så även att deras köpekontrakt är utformade under en längre tid med hög juridisk kompetens bakom och att det finns rättigheter för dom även om det är fel på bilen.
Hjälp eller liknande borde man nog passa sig för.
Råd, se upp med, tänk på… och en kontraktsmall vid privatköpare/sälj kan nog vara jättesupertoppen för många
 
Senast ändrad:
Så där! Nu blev jag nöjd. Nu blev det lite kommentarer.:)

Jag har ju tidigare varit verksam inom yrkestrafiken med ca 70 fordon i gods och persontrafik. Ett av mina viktigaste villkor var leveranstiden för att kunna möta upphandlingar och affärskontrakt. I vår husbilsvärld är ju motsvarande ex: leveranstid i maj men verklig leverans i augusti. Då har ett par på ålderns höst förlorat en hel säsong.

En sådan fråga borde ju lyftas med HRF. I vilket läge kan man bryta ett köpeavtal???
 
Så där! Nu blev jag nöjd. Nu blev det lite kommentarer.:)

Jag har ju tidigare varit verksam inom yrkestrafiken med ca 70 fordon i gods och persontrafik. Ett av mina viktigaste villkor var leveranstiden för att kunna möta upphandlingar och affärskontrakt. I vår husbilsvärld är ju motsvarande ex: leveranstid i maj men verklig leverans i augusti. Då har ett par på ålderns höst förlorat en hel säsong.

En sådan fråga borde ju lyftas med HRF. I vilket läge kan man bryta ett köpeavtal???
Någon stanns står det, lida betydlig skada (typ), vilket är mer långtgående på ett utpräglat nöjesfordon än bruks fordon eller arbetsfordon (liknande formulering finns ju i köplagen med).

Bryta kontraktet tror jag (tror) kräver en god vilja från leverantören, eller att felet (ett återkommande, inte massa nya) är nära på omöjligt att laga.
-beträdd på att ducka och gör det gärna om det är så.
 
Leverantörerna kommer i dagsläget alltid att föreslå att man ska bryta kontraktet. Det förslaget fick vi, men resultatet av en sån lösning skulle då innebära att vi kommer sist i leveransköerna, eftersom ingen i dag törs lova leverans datum.
Då vi valde att fullfölja affären, så kunde vi ställa oss först i kön och beställa en -22 års modell i stället.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen