• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kolonilottscamping, är det framtiden?

B0D5A096-6B98-4242-BC6F-91477186009B.jpegUr kaos brukar det komma fram kreativa, snillrika idéer, från människor som vågat att tänka utanför den så kallade boxen, ofta är lösningarna enkla och man undrar varför man inte kom på det själv.

Kaosartad kan man säga att husbilsäsongen varit på många platser i Sydeuropa den här vintern, på grund av invasionen av husbilar från hela Europa. Vi själva som bor i Altea på Costa Blanca under vintern sedan många år, har sett kaoset på nära håll.

Altea har officiellt 50 ställplatser på en privat anlagd ställplats med all service och avgift, vidare har kommunen skapat 6 stora parkeringsplatser centralt i stan för husbilar utan både service och avgifter. Det finns alltså totalt 56 officiella och anpassade platser för oss som kommer med husbilar, men en helt vanlig natt under vintersäsongen så står det 150 - 200 husbilar parkerade på ett antal ”spontana ställplatser” runt om i kommunen. Platser utan service, vissa till irritation för grannarna, andra där polisen rensar mellan varven och vissa ställen där vi sett bilar stå i månader. En situation som Altea delar med många andra populära resmål i Sydeuropa.

Kolonilottscamping​


För några veckor sedan fick jag syn på ett nytt grepp, från ett svenskt konsultföretag som erbjuder medlemskap i en förening som äger 17 ”kolonilotter” i Aktea, där tanken är att man ställer sin husbil på en ”egen tomt”.


3D1A4B12-A66E-4274-AB7C-F18BD485A483.png
Man kallar och liknar projektet med kolonilotter, som till motsatts till traditionella campingtomter och ställplatsytor i Spanien, så är det här generöst tilltagna tomter på 110-120 kvm.

Man säger att man betalat handpenningen och börjat göra vissa arbeten på den aktuella tomten. Man skall dra vatten och el 16 amp till alla 17 platserna, en gemensam pool på 50kbm skall monteras, 2 toaletter och duschar byggas, 2 tvättmaskiner installeras och viss belysning på området skall installeras.

Buena Vista Caravans​


Modellen som man valt är att det är föreningen Buena Vista Caravans som äger tomten med de 17 ”kolonilotterna”. Buena Vista Caravanas ägs till lika delar av de 17 medlemmarna i föreningen. Man äger alltså inte sin lott, utan ägandet är medlemskapet i föreningen, om jag tolkat informationen rätt.

Priset på medlemskapet är 40 000 Euros, plus en mindre månadsavgift för att täcka föreningens löpande kostnader.

Du bestämmer sedan själv om du vill ha din husbil eller husvagn permanent stående på platsen, eller bara använda platsen periodvis, du kan även låna ut din plats till vänner och bekanta. Du har även rätt att sälja din lott i föreningen, som du kan göra med en svensk bostadsrätt.

Projektet planeras stå klart den 31 mars, men med reservation att det kan bli vissa oförutsedda förseningar utanför föreningens kontroll, har man satt datumet 15 maj till den garanterade senaste tillträdesdagen.

Tycker idén är intressant så jag började studera projektet vidare.

Hittade tomten hos en mäklare, som påstår att den inte alls är såld, eller någon handpenning som är erlagd. Nu är mäklare i Spanien inget annat än säljare, så jag är inte helt säker att den uppgiften är 100% korrekt. Men regeln här är att så fort en köpare betalat en mindre reservationsavgifrån eller handpenningen så skall objektet tas bort från marknaden.

Men här är tomten, annonsen finns både på spanska och engelska:

3EB53432-97DC-42AE-9DDE-2C6437E89E95.jpg
Texten i annonsen översatt från engelska:
Inhägnad och väl kommunicerad tomt med spektakulär utsikt nära Altea.
Ej exploateringsbar tomt med en storlek på 3800 m2.
Tomten har en stor infartsport, som nås via asfalterad väg upp till själva entrén.
Den har bevattningsvatten och möjlighet att installera el och septiktank.
Tomt med olika ytor och utrymmen förberedda för etablering av husbil eller husvagn.
Med ett avstånd på endast 5 minuter från Altea och mycket nära viktiga tjänster som restauranger, stormarknader, apotek, etc.”


När man läst om tomten och priset så infinner sig vissa funderingar.

- En tomt på 3800 kvm som inte får exploateras, med ett pris på 70 000 Euros/ 18.40€/kvm är enligt insatta ett mycket högt pris i Altea,
- Kanske ingångspriset inte har någon betydelse, eftersom om man lyckas sälja 17 medlemskap i föreningen för 40 000 Euro/styck så skulle det inbringa totalt 680 000 Euro. Det vill säga själva tomten som är värdet i föreningen representerar bara drygt 10% av medlemmarnas insatser. Det finns alltså kvar drygt 600’€/6,6 milj. SEK att dra fram el, vatten och andra mindre investeringar.

Eller kan det vara så att någon sett en affärsidé i att köpa tomten, utveckla den och sedan sälja den i lotter till svenska husbilsägare med en bra marginal?

Har även kollat om det finns någon form av licens som skulle ge möjligheter till att ställa upp husbilar och låta folk bo i dem, normalt är det en campinglicens. Någon sådan finns inte idag, det är knappast troligt att den tomten kan få det. Parkering, kanske men inte med övernattade husbilsägare. Men de som står bakom projektet har kanske en lösning, i sådant fall skulle jag vilja veta vad.

Skall bli spännande att följa projektet.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på att köpa en kolonilott hemma att ställa husbilen på om man skulle gå och flytta till lägenhet. Men verkar som det finns klausuler mot uppställning av fordon det är endast meningen att man ska odla rentav lite av ett tvång.
Jag förstår iden om att köpa en bit mark för ganska låg kostnad och sen sälja den till hög kostnad utan större anläggningskostnader.
Att få det hela genom myndigheternas nålsöga låter svårt om det vore lätt skulle det redan finnas. Har svårt att se en ekonomi i det hela och för mej känns det som ett rikstagande.
Tror mera på Bahia camping där man hyr en tomt för ett år och direkt har tillgång till det som utlovas utan en halv miljon i insats.
Där har man också en vakt som patrullerar varje dag så det finns en säkerhet.
Sen om man skulle vilja lämna en köpt tomträtt så vem vill betala så mycket pengar, det strider ju lite mot hela iden med husbil att vara på resande fot.
 
Som ide är det inte så dumt kanske. Det finns ju massa husbilsägare som skulle kunna tänka sig detta skulle jag tro.
Det är ju många som står still med sin husbil på ett ställe på vintern i en del av Europa och sedan ett annat ställe i en annan del en annan tid av året.
Är helt övertygad om att det kommer dyka upp fler kreativa lösningar framöver.

Just detta tycker jag personligen luktar,,,lite,,,illa
 
Intressant tanke. Även för Sverige tycker jag.

Köpa mark i föreningsform eller kooperativ. Äg din del. Bo där permanent eller tillfälligt. Hyr eller låna ut som ställplats. Öppet året runt. Flera platser i landet. Hav, sjö, skog...I norr och söder och mittemellan.

Stora tomter, all service, fasta avlopp och fast tillgång till vatten.

Förening eller kooperativ har inga vinstintressen. Täcka kostnader och spara till underhåll och investeringar.

Riktigt intressant tycker denna...

Ps... Är vårt klimat allt för bistert???

Ps 2 bil eller vagn spelar ingen roll.

Ps 3 en förening likt iHusbil skulle kunna agera taltratt (språkrör) mot marknaden. Härinne finns många drivna krafter. Har man ett paraply att jobba och samarbeta under skulle underlätta för intresserade att komma samman.
 
Senast ändrad:
Som Tommy skriver, det er en hake ved om en kan få lisens til bruken. La selv handpening på en eiendom i Spania for å lage en husbilsplats, men fikk nei fra myndighetene. Nå var den tomten en god del større enn denne og var en nedlagt gård, men prinsippielt noe av det samme.
 
Att göra detta i Spanien, nära vatten och nära stad som i exemplet ovan tror jag inte kommer att lyckas. Det är helt enkelt för många andra aktörer som inte är intresserade av konkurrens. Dessa brukar dessutom ha mycket lättare att få igenom sina licenser/bygglov osv.
Passar nog utmärkt med någon liten hotellanläggning där istället, eller en liten urbanisation för nerflyttade nordbor som vill ha någonstans att bo när vintern kommer, med bra bekvämligheter
 
Att göra detta i Spanien, nära vatten och nära stad som i exemplet ovan tror jag inte kommer att lyckas. Det är helt enkelt för många andra aktörer som inte är intresserade av konkurrens. Dessa brukar dessutom ha mycket lättare att få igenom sina licenser/bygglov osv.
Passar nog utmärkt med någon liten hotellanläggning där istället, eller en liten urbanisation för nerflyttade nordbor som vill ha någonstans att bo när vintern kommer, med bra bekvämligheter
Delar helt din uppfattning. Ser att du har en hel del erfarenhet härifrån.

Tommy
 
Intressant tanke om man var visionär och i ”rätt” ålder (näst intill odödlig) med lite tjockare plånbok och sug efter framtida avkastning. Men som en klok man sa ”om framtiden vi veta inget” (R.I.P. Jappe) så är sådana projekt att betrakta likt Brf satsningar där hemma. Det kan slå både rätt och fel och blir det ”fel” då blir det MYCKET fel.
Den 4 stjärniga, pet-fria kampingen med både pool och färdiga saniteter, el, vvs anslutningar m.m. som vi bor på med ett års ”abonnemang” för en (rymlig) parcell kostar ca 6000€. Hur matchar detta med risktaganden i ett land med snabba politiska, ”juridiska” och inte minst klimat-svängningar där jurister lever gott på just investeringssugna Européer (min egen obekräftad observation). Sen finns det bara en liten petitess i det hela när det gäller byggandet i landet med ”mañana” mentalitet där allt tar tid och sker absolut inte snabbare än Västlänk bygget i Göteborg.
 
Visa bilaga 23169Ur kaos brukar det komma fram kreativa, snillrika idéer, från människor som vågat att tänka utanför den så kallade boxen, ofta är lösningarna enkla och man undrar varför man inte kom på det själv.

Kaosartad kan man säga att husbilsäsongen varit på många platser i Sydeuropa den här vintern, på grund av invasionen av husbilar från hela Europa. Vi själva som bor i Altea på Costa Blanca under vintern sedan många år, har sett kaoset på nära håll.

Altea har officiellt 50 ställplatser på en privat anlagd ställplats med all service och avgift, vidare har kommunen skapat 6 stora parkeringsplatser centralt i stan för husbilar utan både service och avgifter. Det finns alltså totalt 56 officiella och anpassade platser för oss som kommer med husbilar, men en helt vanlig natt under vintersäsongen så står det 150 - 200 husbilar parkerade på ett antal ”spontana ställplatser” runt om i kommunen. Platser utan service, vissa till irritation för grannarna, andra där polisen rensar mellan varven och vissa ställen där vi sett bilar stå i månader. En situation som Altea delar med många andra populära resmål i Sydeuropa.

Kolonilottscamping​


För några veckor sedan fick jag syn på ett nytt grepp, från ett svenskt konsultföretag som erbjuder medlemskap i en förening som äger 17 ”kolonilotter” i Aktea, där tanken är att man ställer sin husbil på en ”egen tomt”.


Visa bilaga 23170
Man kallar och liknar projektet med kolonilotter, som till motsatts till traditionella campingtomter och ställplatsytor i Spanien, så är det här generöst tilltagna tomter på 110-120 kvm.

Man säger att man betalat handpenningen och börjat göra vissa arbeten på den aktuella tomten. Man skall dra vatten och el 16 amp till alla 17 platserna, en gemensam pool på 50kbm skall monteras, 2 toaletter och duschar byggas, 2 tvättmaskiner installeras och viss belysning på området skall installeras.

Buena Vista Caravans​


Modellen som man valt är att det är föreningen Buena Vista Caravans som äger tomten med de 17 ”kolonilotterna”. Buena Vista Caravanas ägs till lika delar av de 17 medlemmarna i föreningen. Man äger alltså inte sin lott, utan ägandet är medlemskapet i föreningen, om jag tolkat informationen rätt.

Priset på medlemskapet är 40 000 Euros, plus en mindre månadsavgift för att täcka föreningens löpande kostnader.

Du bestämmer sedan själv om du vill ha din husbil eller husvagn permanent stående på platsen, eller bara använda platsen periodvis, du kan även låna ut din plats till vänner och bekanta. Du har även rätt att sälja din lott i föreningen, som du kan göra med en svensk bostadsrätt.

Projektet planeras stå klart den 31 mars, men med reservation att det kan bli vissa oförutsedda förseningar utanför föreningens kontroll, har man satt datumet 15 maj till den garanterade senaste tillträdesdagen.

Tycker idén är intressant så jag började studera projektet vidare.

Hittade tomten hos en mäklare, som påstår att den inte alls är såld, eller någon handpenning som är erlagd. Nu är mäklare i Spanien inget annat än säljare, så jag är inte helt säker att den uppgiften är 100% korrekt. Men regeln här är att så fort en köpare betalat en mindre reservationsavgifrån eller handpenningen så skall objektet tas bort från marknaden.

Men här är tomten, annonsen finns både på spanska och engelska:

Visa bilaga 23165
Texten i annonsen översatt från engelska:
Inhägnad och väl kommunicerad tomt med spektakulär utsikt nära Altea.
Ej exploateringsbar tomt med en storlek på 3800 m2.
Tomten har en stor infartsport, som nås via asfalterad väg upp till själva entrén.
Den har bevattningsvatten och möjlighet att installera el och septiktank.
Tomt med olika ytor och utrymmen förberedda för etablering av husbil eller husvagn.
Med ett avstånd på endast 5 minuter från Altea och mycket nära viktiga tjänster som restauranger, stormarknader, apotek, etc.”


När man läst om tomten och priset så infinner sig vissa funderingar.

- En tomt på 3800 kvm som inte får exploateras, med ett pris på 70 000 Euros/ 18.40€/kvm är enligt insatta ett mycket högt pris i Altea,
- Kanske ingångspriset inte har någon betydelse, eftersom om man lyckas sälja 17 medlemskap i föreningen för 40 000 Euro/styck så skulle det inbringa totalt 680 000 Euro. Det vill säga själva tomten som är värdet i föreningen representerar bara drygt 10% av medlemmarnas insatser. Det finns alltså kvar drygt 600’€/6,6 milj. SEK att dra fram el, vatten och andra mindre investeringar.

Eller kan det vara så att någon sett en affärsidé i att köpa tomten, utveckla den och sedan sälja den i lotter till svenska husbilsägare med en bra marginal?

Har även kollat om det finns någon form av licens som skulle ge möjligheter till att ställa upp husbilar och låta folk bo i dem, normalt är det en campinglicens. Någon sådan finns inte idag, det är knappast troligt att den tomten kan få det. Parkering, kanske men inte med övernattade husbilsägare. Men de som står bakom projektet har kanske en lösning, i sådant fall skulle jag vilja veta vad.

Skall bli spännande att följa projektet.

Tommy
Finns liknade redan sedan drygt 60 år i Roslagen utanför Norrtälje, stora tomter med eget vatten avlopp och TC
El med egen mätare.
www.overlope.se vi sökte tomt där för 40 år sedan.. var då 5 års väntetid, om ingen försvann naturligt..
 
Intressant tanke. Även för Sverige tycker jag.

Köpa mark i föreningsform eller kooperativ. Äg din del. Bo där permanent eller tillfälligt. Hyr eller låna ut som ställplats. Öppet året runt. Flera platser i landet. Hav, sjö, skog...I norr och söder och mittemellan.

Stora tomter, all service, fasta avlopp och fast tillgång till vatten.

Förening eller kooperativ har inga vinstintressen. Täcka kostnader och spara till underhåll och investeringar.

Riktigt intressant tycker denna...

Ps... Är vårt klimat allt för bistert???

Ps 2 bil eller vagn spelar ingen roll.

Ps 3 en förening likt iHusbil skulle kunna agera taltratt (språkrör) mot marknaden. Härinne finns många drivna krafter. Har man ett paraply att jobba och samarbeta under skulle underlätta för intresserade att komma samman.
www.overlope.se
 
Fint, undrar vad hyran är, någon som vet?

Den stora skillnaden mot projektet i Altea är storleken på tomterna som är 10 gånger så stora i Roslagen. Vidare i Roslagen hyr man sin tomt, medan man i Altea först skall lägga upp ca. 450 000 SEK i ett medlemskap i en förening.

Förstår att väntlistan är lång i Överlöpe.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen