Ur kaos brukar det komma fram kreativa, snillrika idéer, från människor som vågat att tänka utanför den så kallade boxen, ofta är lösningarna enkla och man undrar varför man inte kom på det själv.
Kaosartad kan man säga att husbilsäsongen varit på många platser i Sydeuropa den här vintern, på grund av invasionen av husbilar från hela Europa. Vi själva som bor i Altea på Costa Blanca under vintern sedan många år, har sett kaoset på nära håll.
Altea har officiellt 50 ställplatser på en privat anlagd ställplats med all service och avgift, vidare har kommunen skapat 6 stora parkeringsplatser centralt i stan för husbilar utan både service och avgifter. Det finns alltså totalt 56 officiella och anpassade platser för oss som kommer med husbilar, men en helt vanlig natt under vintersäsongen så står det 150 - 200 husbilar parkerade på ett antal ”spontana ställplatser” runt om i kommunen. Platser utan service, vissa till irritation för grannarna, andra där polisen rensar mellan varven och vissa ställen där vi sett bilar stå i månader. En situation som Altea delar med många andra populära resmål i Sydeuropa.
För några veckor sedan fick jag syn på ett nytt grepp, från ett svenskt konsultföretag som erbjuder medlemskap i en förening som äger 17 ”kolonilotter” i Aktea, där tanken är att man ställer sin husbil på en ”egen tomt”.
Man kallar och liknar projektet med kolonilotter, som till motsatts till traditionella campingtomter och ställplatsytor i Spanien, så är det här generöst tilltagna tomter på 110-120 kvm.
Man säger att man betalat handpenningen och börjat göra vissa arbeten på den aktuella tomten. Man skall dra vatten och el 16 amp till alla 17 platserna, en gemensam pool på 50kbm skall monteras, 2 toaletter och duschar byggas, 2 tvättmaskiner installeras och viss belysning på området skall installeras.
Modellen som man valt är att det är föreningen Buena Vista Caravans som äger tomten med de 17 ”kolonilotterna”. Buena Vista Caravanas ägs till lika delar av de 17 medlemmarna i föreningen. Man äger alltså inte sin lott, utan ägandet är medlemskapet i föreningen, om jag tolkat informationen rätt.
Priset på medlemskapet är 40 000 Euros, plus en mindre månadsavgift för att täcka föreningens löpande kostnader.
Du bestämmer sedan själv om du vill ha din husbil eller husvagn permanent stående på platsen, eller bara använda platsen periodvis, du kan även låna ut din plats till vänner och bekanta. Du har även rätt att sälja din lott i föreningen, som du kan göra med en svensk bostadsrätt.
Projektet planeras stå klart den 31 mars, men med reservation att det kan bli vissa oförutsedda förseningar utanför föreningens kontroll, har man satt datumet 15 maj till den garanterade senaste tillträdesdagen.
Tycker idén är intressant så jag började studera projektet vidare.
Hittade tomten hos en mäklare, som påstår att den inte alls är såld, eller någon handpenning som är erlagd. Nu är mäklare i Spanien inget annat än säljare, så jag är inte helt säker att den uppgiften är 100% korrekt. Men regeln här är att så fort en köpare betalat en mindre reservationsavgifrån eller handpenningen så skall objektet tas bort från marknaden.
Men här är tomten, annonsen finns både på spanska och engelska:
Texten i annonsen översatt från engelska:
”Inhägnad och väl kommunicerad tomt med spektakulär utsikt nära Altea.
Ej exploateringsbar tomt med en storlek på 3800 m2.
Tomten har en stor infartsport, som nås via asfalterad väg upp till själva entrén.
Den har bevattningsvatten och möjlighet att installera el och septiktank.
Tomt med olika ytor och utrymmen förberedda för etablering av husbil eller husvagn.
Med ett avstånd på endast 5 minuter från Altea och mycket nära viktiga tjänster som restauranger, stormarknader, apotek, etc.”
När man läst om tomten och priset så infinner sig vissa funderingar.
- En tomt på 3800 kvm som inte får exploateras, med ett pris på 70 000 Euros/ 18.40€/kvm är enligt insatta ett mycket högt pris i Altea,
- Kanske ingångspriset inte har någon betydelse, eftersom om man lyckas sälja 17 medlemskap i föreningen för 40 000 Euro/styck så skulle det inbringa totalt 680 000 Euro. Det vill säga själva tomten som är värdet i föreningen representerar bara drygt 10% av medlemmarnas insatser. Det finns alltså kvar drygt 600’€/6,6 milj. SEK att dra fram el, vatten och andra mindre investeringar.
Eller kan det vara så att någon sett en affärsidé i att köpa tomten, utveckla den och sedan sälja den i lotter till svenska husbilsägare med en bra marginal?
Har även kollat om det finns någon form av licens som skulle ge möjligheter till att ställa upp husbilar och låta folk bo i dem, normalt är det en campinglicens. Någon sådan finns inte idag, det är knappast troligt att den tomten kan få det. Parkering, kanske men inte med övernattade husbilsägare. Men de som står bakom projektet har kanske en lösning, i sådant fall skulle jag vilja veta vad.
Skall bli spännande att följa projektet.
Tommy
Kaosartad kan man säga att husbilsäsongen varit på många platser i Sydeuropa den här vintern, på grund av invasionen av husbilar från hela Europa. Vi själva som bor i Altea på Costa Blanca under vintern sedan många år, har sett kaoset på nära håll.
Altea har officiellt 50 ställplatser på en privat anlagd ställplats med all service och avgift, vidare har kommunen skapat 6 stora parkeringsplatser centralt i stan för husbilar utan både service och avgifter. Det finns alltså totalt 56 officiella och anpassade platser för oss som kommer med husbilar, men en helt vanlig natt under vintersäsongen så står det 150 - 200 husbilar parkerade på ett antal ”spontana ställplatser” runt om i kommunen. Platser utan service, vissa till irritation för grannarna, andra där polisen rensar mellan varven och vissa ställen där vi sett bilar stå i månader. En situation som Altea delar med många andra populära resmål i Sydeuropa.
Kolonilottscamping
För några veckor sedan fick jag syn på ett nytt grepp, från ett svenskt konsultföretag som erbjuder medlemskap i en förening som äger 17 ”kolonilotter” i Aktea, där tanken är att man ställer sin husbil på en ”egen tomt”.
Man kallar och liknar projektet med kolonilotter, som till motsatts till traditionella campingtomter och ställplatsytor i Spanien, så är det här generöst tilltagna tomter på 110-120 kvm.
Man säger att man betalat handpenningen och börjat göra vissa arbeten på den aktuella tomten. Man skall dra vatten och el 16 amp till alla 17 platserna, en gemensam pool på 50kbm skall monteras, 2 toaletter och duschar byggas, 2 tvättmaskiner installeras och viss belysning på området skall installeras.
Buena Vista Caravans
Modellen som man valt är att det är föreningen Buena Vista Caravans som äger tomten med de 17 ”kolonilotterna”. Buena Vista Caravanas ägs till lika delar av de 17 medlemmarna i föreningen. Man äger alltså inte sin lott, utan ägandet är medlemskapet i föreningen, om jag tolkat informationen rätt.
Priset på medlemskapet är 40 000 Euros, plus en mindre månadsavgift för att täcka föreningens löpande kostnader.
Du bestämmer sedan själv om du vill ha din husbil eller husvagn permanent stående på platsen, eller bara använda platsen periodvis, du kan även låna ut din plats till vänner och bekanta. Du har även rätt att sälja din lott i föreningen, som du kan göra med en svensk bostadsrätt.
Projektet planeras stå klart den 31 mars, men med reservation att det kan bli vissa oförutsedda förseningar utanför föreningens kontroll, har man satt datumet 15 maj till den garanterade senaste tillträdesdagen.
Tycker idén är intressant så jag började studera projektet vidare.
Hittade tomten hos en mäklare, som påstår att den inte alls är såld, eller någon handpenning som är erlagd. Nu är mäklare i Spanien inget annat än säljare, så jag är inte helt säker att den uppgiften är 100% korrekt. Men regeln här är att så fort en köpare betalat en mindre reservationsavgifrån eller handpenningen så skall objektet tas bort från marknaden.
Men här är tomten, annonsen finns både på spanska och engelska:
Texten i annonsen översatt från engelska:
”Inhägnad och väl kommunicerad tomt med spektakulär utsikt nära Altea.
Ej exploateringsbar tomt med en storlek på 3800 m2.
Tomten har en stor infartsport, som nås via asfalterad väg upp till själva entrén.
Den har bevattningsvatten och möjlighet att installera el och septiktank.
Tomt med olika ytor och utrymmen förberedda för etablering av husbil eller husvagn.
Med ett avstånd på endast 5 minuter från Altea och mycket nära viktiga tjänster som restauranger, stormarknader, apotek, etc.”
När man läst om tomten och priset så infinner sig vissa funderingar.
- En tomt på 3800 kvm som inte får exploateras, med ett pris på 70 000 Euros/ 18.40€/kvm är enligt insatta ett mycket högt pris i Altea,
- Kanske ingångspriset inte har någon betydelse, eftersom om man lyckas sälja 17 medlemskap i föreningen för 40 000 Euro/styck så skulle det inbringa totalt 680 000 Euro. Det vill säga själva tomten som är värdet i föreningen representerar bara drygt 10% av medlemmarnas insatser. Det finns alltså kvar drygt 600’€/6,6 milj. SEK att dra fram el, vatten och andra mindre investeringar.
Eller kan det vara så att någon sett en affärsidé i att köpa tomten, utveckla den och sedan sälja den i lotter till svenska husbilsägare med en bra marginal?
Har även kollat om det finns någon form av licens som skulle ge möjligheter till att ställa upp husbilar och låta folk bo i dem, normalt är det en campinglicens. Någon sådan finns inte idag, det är knappast troligt att den tomten kan få det. Parkering, kanske men inte med övernattade husbilsägare. Men de som står bakom projektet har kanske en lösning, i sådant fall skulle jag vilja veta vad.
Skall bli spännande att följa projektet.
Tommy
Senast ändrad: