• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fjädring Knarrande bladfjädrar på ett fiatchassi - tips på åtgärder

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Problem

När husbilen körs på en guppig väg så knarrar det i bakvagnen.

Orsaker

Det kan finnas flera tänkbara orsaker såsom
• trasiga stötdämpare (beskrivs ej här)
• slitna distanser/kuddar mellan bladfjädrar
• slitna/osmorda bussningar till bladfjädrarna

Åtgärder distanser/kuddar

1. Lyft bilen på ena eller bägge sidorna och palla under chassit så att bakre däcket/däcken hänger fritt
2. Bänd isär bladfjädrarna
3. Smörj in kuddarna mellan bladfjädrarna med vattenfast fett
4. Sänk ner bilen

Åtgärder bladfjädrarnas bussningar

I den främre änden av bladfjädern sitter en bussning och i den bakre delen två bussningar.
Den främre bussningen är vulkaniserad och pressad på plats och går inte att byta utan att köpa ny bladfjäder.
De bakre bussningarna består av en vulkaniserad och pressad bussning och en bussning med utbytbara delar.

Den fortsatta beskrivningen avser åtgärder på de bakre bussningarna och utgår ifrån tillgång till enklare domkraft såsom en garagedomkraft.

1. Hissa upp bilen på ena sidan
2. Lägg pallningsvirke under chassit
3. Sänk ner bilen på pallningsvirket så att hjulet går fritt från marken
4. Pumpa upp domkraften lätt under bakaxeln
5. Lossa de två bakre bultarna som håller bladfjädern - notera hur blecken mellan bussningarna är monterat
6. Knacka försiktigt ut det inre röret i den övre bussningen
7. Slipa röret på utsidan med smärgelduk/våtslippapper till det bli blankt
8. Lacka röret och låt det torka
9. Fetta in röret med vattenfast fett på in- och utsida
10. Torka ur den övre plastbussningen och slipa lätt om ojämnheter
11. Rengör och fetta in bultar och insida bussningar
12. Återmontera rör och bultar
13. Sänk ner bilen
14. Gör motsvarande på bilens andra sida.

Verktyg mm som behövs:

• mutterdragare
• fast nyckel 24 mm
• e-torx 24
• garagedomkraft
• pallningsvirke
• lack
• vattenfast fett
• våtslippapper/smärgelduk

Kostnader för e-torx, fast nyckel, sprayfärg och fett ca 300-400:- kronor.

Övrigt

Om bussningarna är så slitna att åtgärderna ovan inte hjälper så kostar de bakre bussningarna på bägge sidorna ca 3.500:- kronor och verktyg för att pressa ur/in bussningar behövs.

I det fall hela bladfjädern behöver bytas så kostar de ca 30.000:- kronor för bägge sidorna.

Till detta kommer eventuella kostnader för verkstadsarbete om man inte gör jobbet själv.

Bilder

Lägger till lite bilder som inte fanns med i det ursprungliga inlägget.

IMG_6036.jpeg
Bilen upphissad med pallvirke under chassi och domkraft under bakaxel.

IMG_6043.jpeg
Bakre fästet.

IMG_6038.jpeg
Bultarna lossade. Här ses röret i det övre fästet som skall knackas loss. Använde en lång hylsa till detta.
Det går även att knacka ut det tvådelade vita plaströret i det övre fästet då det finns en skarv inuti bussningen.
Men jag avstod från detta för att inte råka skada röret.

IMG_6039.jpeg
Röret från övre fästet innan åtgärd. Knastertorrt.

IMG_6040.jpeg
Röret slipat och lackat.

IMG_6041.jpeg
Röret infettat innan montering.
 
Senast ändrad:
Sen finns det lösningen för den late att köpa WD40 och dränka in alltihopa i spray och se om det hjälper. Man ska inte vara snål dränka in alltihop. Gjorde det när jag fick problem i Frankrike sen köpte jag sprayolja och det höll i åratal.
Finns nog inget man behöver vara rädd att gå på med spray på undersidan bromsvajrar kan få en omgång när man ändå är på plats.
 
Sen finns det lösningen för den late att köpa WD40 och dränka in alltihopa i spray och se om det hjälper. Man ska inte vara snål dränka in alltihop. Gjorde det när jag fick problem i Frankrike sen köpte jag sprayolja och det höll i åratal.
Finns nog inget man behöver vara rädd att gå på med spray på undersidan bromsvajrar kan få en omgång när man ändå är på plats.
Tog inte med detta tips då jag redan provat sprayvarianten utan resultat. Men även om jag dränkte in bussningarna med spray kanske jag ändå var för snål! När jag plockade isär den övre bussningen syntes inte ett spår av den sprayade oljan. Röret var snustorrt.
 
Angående att smörja. Jag hade glömt smörja en sadelstolpe o den satt som bara den, fick tipps om denna olja, och den funkade suveränt efter ett dygn kunde jag vrida loss sadelstolpen!

Omicron 636 Universal - Krypolja

Inte billig men helt suverän.


Mvh
Anders
 
Bladfjädrar och knirr knarr är nästan ett standard fel.

Jag har också hållit på att smörja både bussningarna och fjädrarna under årens lopp.
Det har fungerat si så där. Knarret har oftast kommit tillbaka efter, samma säsong eller året därefter. Jag har använt alla möjliga smörjmedel, sprayer och fett.
Det är inte bra att använda 5-56 för gummi tar stryk av den sprayen. WD40 som Bengt nämner ska vara skonsam mot gummidetaljer.

Jag tror att det mesta gnisslet uppstår mellan bladfjädrarna. De skaver mot varandra.
De sista åren har jag använt högtryck för att spola rent fjädrarna och gnisslet har upphört. Jag spolar inte på bussningarna.
Nackdelen med när man smörjer bussningarna och fjädrarna är att smörjmedel drar till sig en massa smuts. Tillslut kan det bli rejält smutsigt och det är säkert inte bra. Men nöden har ingen lag ibland.

Min bil är 34 år gammal och alla bussningar är säkert helt slut.
Det påverkar antagligen att fjädrarna vrids och vänds mer än om bussningarna var hela.
Min gissning är då skaver bladen mer mot varandra och är känsligare för eventuell smuts och skräp som då orsakar gnisslet.
Visst bussningarna kan säkert också gnissla men i mitt verkar det vara fjädrarna som skaver mot varandra och glappa bussningar ökar på rörelserna i fjädrarna.
 
Bladfjädrar och knirr knarr är nästan ett standard fel.

Jag har också hållit på att smörja både bussningarna och fjädrarna under årens lopp.
Det har fungerat si så där. Knarret har oftast kommit tillbaka efter, samma säsong eller året därefter. Jag har använt alla möjliga smörjmedel, sprayer och fett.
Det är inte bra att använda 5-56 för gummi tar stryk av den sprayen. WD40 som Bengt nämner ska vara skonsam mot gummidetaljer.

Jag tror att det mesta gnisslet uppstår mellan bladfjädrarna. De skaver mot varandra.
De sista åren har jag använt högtryck för att spola rent fjädrarna och gnisslet har upphört. Jag spolar inte på bussningarna.
Nackdelen med när man smörjer bussningarna och fjädrarna är att smörjmedel drar till sig en massa smuts. Tillslut kan det bli rejält smutsigt och det är säkert inte bra. Men nöden har ingen lag ibland.

Min bil är 34 år gammal och alla bussningar är säkert helt slut.
Det påverkar antagligen att fjädrarna vrids och vänds mer än om bussningarna var hela.
Min gissning är då skaver bladen mer mot varandra och är känsligare för eventuell smuts och skräp som då orsakar gnisslet.
Visst bussningarna kan säkert också gnissla men i mitt verkar det vara fjädrarna som skaver mot varandra och glappa bussningar ökar på rörelserna i fjädrarna.
På min verkar det inte gnissla mellan bladfjädrarna utan allt knarrande kommer från bussningarna. Efter smörjning mellan bladfjädrarna märkte jag ingen skillnad. Efter smörjning av bussningarna försvann knarrandet helt, åtminstone för stunden. Sen är det väl bara att avvakta och se när/om det kommer tillbaka.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen