- Ort
- Huddinge
Problem
När husbilen körs på en guppig väg så knarrar det i bakvagnen.
Orsaker
Det kan finnas flera tänkbara orsaker såsom
• trasiga stötdämpare (beskrivs ej här)
• slitna distanser/kuddar mellan bladfjädrar
• slitna/osmorda bussningar till bladfjädrarna
Åtgärder distanser/kuddar
1. Lyft bilen på ena eller bägge sidorna och palla under chassit så att bakre däcket/däcken hänger fritt
2. Bänd isär bladfjädrarna
3. Smörj in kuddarna mellan bladfjädrarna med vattenfast fett
4. Sänk ner bilen
Åtgärder bladfjädrarnas bussningar
I den främre änden av bladfjädern sitter en bussning och i den bakre delen två bussningar.
Den främre bussningen är vulkaniserad och pressad på plats och går inte att byta utan att köpa ny bladfjäder.
De bakre bussningarna består av en vulkaniserad och pressad bussning och en bussning med utbytbara delar.
Den fortsatta beskrivningen avser åtgärder på de bakre bussningarna och utgår ifrån tillgång till enklare domkraft såsom en garagedomkraft.
1. Hissa upp bilen på ena sidan
2. Lägg pallningsvirke under chassit
3. Sänk ner bilen på pallningsvirket så att hjulet går fritt från marken
4. Pumpa upp domkraften lätt under bakaxeln
5. Lossa de två bakre bultarna som håller bladfjädern - notera hur blecken mellan bussningarna är monterat
6. Knacka försiktigt ut det inre röret i den övre bussningen
7. Slipa röret på utsidan med smärgelduk/våtslippapper till det bli blankt
8. Lacka röret och låt det torka
9. Fetta in röret med vattenfast fett på in- och utsida
10. Torka ur den övre plastbussningen och slipa lätt om ojämnheter
11. Rengör och fetta in bultar och insida bussningar
12. Återmontera rör och bultar
13. Sänk ner bilen
14. Gör motsvarande på bilens andra sida.
Verktyg mm som behövs:
• mutterdragare
• fast nyckel 24 mm
• e-torx 24
• garagedomkraft
• pallningsvirke
• lack
• vattenfast fett
• våtslippapper/smärgelduk
Kostnader för e-torx, fast nyckel, sprayfärg och fett ca 300-400:- kronor.
Övrigt
Om bussningarna är så slitna att åtgärderna ovan inte hjälper så kostar de bakre bussningarna på bägge sidorna ca 3.500:- kronor och verktyg för att pressa ur/in bussningar behövs.
I det fall hela bladfjädern behöver bytas så kostar de ca 30.000:- kronor för bägge sidorna.
Till detta kommer eventuella kostnader för verkstadsarbete om man inte gör jobbet själv.
Bilder
Lägger till lite bilder som inte fanns med i det ursprungliga inlägget.
Bilen upphissad med pallvirke under chassi och domkraft under bakaxel.
Bakre fästet.
Bultarna lossade. Här ses röret i det övre fästet som skall knackas loss. Använde en lång hylsa till detta.
Det går även att knacka ut det tvådelade vita plaströret i det övre fästet då det finns en skarv inuti bussningen.
Men jag avstod från detta för att inte råka skada röret.
Röret från övre fästet innan åtgärd. Knastertorrt.
Röret slipat och lackat.
Röret infettat innan montering.
När husbilen körs på en guppig väg så knarrar det i bakvagnen.
Orsaker
Det kan finnas flera tänkbara orsaker såsom
• trasiga stötdämpare (beskrivs ej här)
• slitna distanser/kuddar mellan bladfjädrar
• slitna/osmorda bussningar till bladfjädrarna
Åtgärder distanser/kuddar
1. Lyft bilen på ena eller bägge sidorna och palla under chassit så att bakre däcket/däcken hänger fritt
2. Bänd isär bladfjädrarna
3. Smörj in kuddarna mellan bladfjädrarna med vattenfast fett
4. Sänk ner bilen
Åtgärder bladfjädrarnas bussningar
I den främre änden av bladfjädern sitter en bussning och i den bakre delen två bussningar.
Den främre bussningen är vulkaniserad och pressad på plats och går inte att byta utan att köpa ny bladfjäder.
De bakre bussningarna består av en vulkaniserad och pressad bussning och en bussning med utbytbara delar.
Den fortsatta beskrivningen avser åtgärder på de bakre bussningarna och utgår ifrån tillgång till enklare domkraft såsom en garagedomkraft.
1. Hissa upp bilen på ena sidan
2. Lägg pallningsvirke under chassit
3. Sänk ner bilen på pallningsvirket så att hjulet går fritt från marken
4. Pumpa upp domkraften lätt under bakaxeln
5. Lossa de två bakre bultarna som håller bladfjädern - notera hur blecken mellan bussningarna är monterat
6. Knacka försiktigt ut det inre röret i den övre bussningen
7. Slipa röret på utsidan med smärgelduk/våtslippapper till det bli blankt
8. Lacka röret och låt det torka
9. Fetta in röret med vattenfast fett på in- och utsida
10. Torka ur den övre plastbussningen och slipa lätt om ojämnheter
11. Rengör och fetta in bultar och insida bussningar
12. Återmontera rör och bultar
13. Sänk ner bilen
14. Gör motsvarande på bilens andra sida.
Verktyg mm som behövs:
• mutterdragare
• fast nyckel 24 mm
• e-torx 24
• garagedomkraft
• pallningsvirke
• lack
• vattenfast fett
• våtslippapper/smärgelduk
Kostnader för e-torx, fast nyckel, sprayfärg och fett ca 300-400:- kronor.
Övrigt
Om bussningarna är så slitna att åtgärderna ovan inte hjälper så kostar de bakre bussningarna på bägge sidorna ca 3.500:- kronor och verktyg för att pressa ur/in bussningar behövs.
I det fall hela bladfjädern behöver bytas så kostar de ca 30.000:- kronor för bägge sidorna.
Till detta kommer eventuella kostnader för verkstadsarbete om man inte gör jobbet själv.
Bilder
Lägger till lite bilder som inte fanns med i det ursprungliga inlägget.
Bilen upphissad med pallvirke under chassi och domkraft under bakaxel.
Bakre fästet.
Bultarna lossade. Här ses röret i det övre fästet som skall knackas loss. Använde en lång hylsa till detta.
Det går även att knacka ut det tvådelade vita plaströret i det övre fästet då det finns en skarv inuti bussningen.
Men jag avstod från detta för att inte råka skada röret.
Röret från övre fästet innan åtgärd. Knastertorrt.
Röret slipat och lackat.
Röret infettat innan montering.
Senast ändrad: