• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Knapptermostat NO vs. NC

No = Normally open, normalt öppen
NC = Normally closed, normalt sluten
Vilket man väljer avgör den funktion man eftersträvar, men generellt kan man säga att sköter givaren någon form av säkerhetsfunktion så bör man designa kretsen med NC då triggas även kabelfel, givarefel och liknande per automatik och man slipper extra övervakning men det kräver då också i regel ett relä i kretsen för att få samma funktion.
Hälsningar
Peter

NO = Normally Open, dvs Normalt Öppen - Sluter en strömkrets då reläspolen påverkas av en signal (spänning)
NC = Normally Closed, dvs Normalt Sluten - Bryter En strömkrets då då reläspolen påverkas av en signal (spänning)

Det är en sådan här på 40C jag tänkte använda som ska styra start av två små datorfläktar till min mppt-regulator, är tanken.
Visa bilaga 44269

Fann lite info här, ifall det hjälper någon

Understanding Normally Open Thermostats- https://search.app/NAjUyxtFZBqxqnhS7
Det blir bra. Två fläktar = två kretsar, enklast möjligt med NO termostat som klarar den minimala strömstyrkan och samtidigt dubblerad säkerhet mot fel i någon krets.
Hälsningar
Peter

Det är en sådan här på 40C jag tänkte använda som ska styra start av två små datorfläktar till min mppt-regulator, är tanken.
Visa bilaga 44269

Fann lite info här, ifall det hjälper någon

Understanding Normally Open Thermostats- https://search.app/NAjUyxtFZBqxqnhS7

Om länken talar sanning är det väl en NC du skall ha:

"A normally open thermostat, often referred to as a NO thermostat, is a temperature-sensitive device used to control heating or cooling systems. Unlike normally closed thermostats, which complete a circuit when the temperature rises above a set point, normally open thermostats work in the opposite manner. They interrupt the electrical circuit when the temperature surpasses the designated temperature threshold."

Om länken talar sanning är det väl en NC du skall ha:

"A normally open thermostat, often referred to as a NO thermostat, is a temperature-sensitive device used to control heating or cooling systems. Unlike normally closed thermostats, which complete a circuit when the temperature rises above a set point, normally open thermostats work in the opposite manner. They interrupt the electrical circuit when the temperature surpasses the designated temperature threshold."

Visst är det lätt att få "hjärnsläpp" när det gäller sånt här.
Jag tar nog det säkra och köper några av varje typ, de kostar nästan ingenting.

Nu är det ju inte så att det bara räcker med att sitta och vänta i 10 år.... Du måste också träna och lägga ribban högre och högre! 10000 timmar ska det va...

Eller sitta på en stol.. o göra ingenting... så går en granne förbi....o frågar..vad gör du? Jag sitter och väntar på att bli expert.

Senast ändrad:
Och jag som trodde att jag förstått att det var NO som gällde! Tydligen inte så lätt att bli expert på kort tid. Men det känns tungt att behöva få vänta i 10 år enligt Burstners inlägg.

Att bli expert innebär att man kommit på hur lite man egentligen vet 🥴

Enligt Dunning/Kruger-effekten

Vi hade dessa kurvor i A3 format i ett kontrollrum där jag arbetade, ibland behövde man bara peka på den.

Jag står fast vid NO
Menar du därmed att texten som länkas till i inlägg #6 är fel?

Jag har ingen egen uppfattning i sakfrågan men konstaterar att svaren skiljer sig åt.

Edit: jo det lutar kanske mot att texten är fel. Wikipedia säger motsatsen, alltså att NO är "close on rise" och så skall ju en kylfläkt styras.

Senast ändrad:
Er normaltilstanden lav eller høy temperatur? Denne frågan snur opp og ned på NO-NC definisjonen. Et sted snakkes det om romtemperatur som normalen, dette gir NO for kjøling og NC for oppvarming.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen