• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Klimatet

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Hej alla!

Vi skall naturligtvis inte skriva partipolitik.

Men för och nackdelar måste väl kunna gå.

Alltså fördelar för Sverige:

När det bli varmare kan bönderna få två skördar per säsong. Vilket är utmärkt. För idag har vi endast en självförsörjningsgrad på ca 50%> Tidigare har vi haft 75%

När det blir varmare så minskar vårt uppvärmnings behov på vintern.

Under pandemin har kontorsfolket lärt sig att att arbeta hemmifrån eller i sitt fritidshus / hb / hv. Vilket spar på resor.

Fördelar för mig:

Om sex år hoppas jag att kunna byta min dieseldrivna hb mot en plåtis som drivs med el.

Jag tror att Adria m fl. Kommer att bygga på el drivna hantverksbilar.

Nackdelar:

När klimatet blir väsentligt varmare så kommer många flyktingar från Medelhavet, Afrika Asien att vandra norröver.

Norden kommer att få ta emot enorma mängder flyktingar p.g.a. värmen där och den relativa kylan här.

Gustav Fridolin har skrivit att vi producerar 9300 kg plast per sekund. Jag tror att det var ca 8 år sedan.

Även vi i hb har många plastdetaljer som alltför fort går sönder. Jordbruket använder mycket plast alldeles i onödan.

Ja, ja det finns en hel del att göra för våra regeringar / parlament.
 
Var mycket snack om Värmen i oktober och första veckan i november.. sedan kom den
kyla som legat över Nordpolen ner även över oss i västeuropa, Östra Sibiren, västra Kanada
Alaska har haft kyligt länge -43 gr i Sibiren.. nu har vi normala November tempraturer och Skånevinter ända upp till Sundsvall..
Husbil/Plåts byggs för Hybridrift i England läste jag här förleden..
Biogas plåtisar köps i hela Europa utom Sverige, biogas fungerar bättre än El drift då man alltid har värme i bilen
vintertid via motorn även bensin som reserv eller E85 om man hittar en mack som säljer det mp bränslet.
 
Var mycket snack om Värmen i oktober och första veckan i november.. sedan kom den
kyla som legat över Nordpolen ner även över oss i västeuropa, Östra Sibiren, västra Kanada
Alaska har haft kyligt länge -43 gr i Sibiren.. nu har vi normala November tempraturer och Skånevinter ända upp till Sundsvall..
Husbil/Plåts byggs för Hybridrift i England läste jag här förleden..
Biogas plåtisar köps i hela Europa utom Sverige, biogas fungerar bättre än El drift då man alltid har värme i bilen
vintertid via motorn även bensin som reserv eller E85 om man hittar en mack som säljer det mp bränslet.
🙄
Det är inte veckovis dom menar…
Men ett rätt, det är inte samma temp samtidigt över hela jorden.
-43 i Sibirien. Vad är den den genomsnittliga temperaturen där över några år?
 
🙄
Det är inte veckovis dom menar…
Men ett rätt, det är inte samma temp samtidigt över hela jorden.
-43 i Sibirien. Vad är den den genomsnittliga temperaturen där över några år?
Sibirien Väderstatistik och klimat
En sommardag i juli blir det ungefär 21 grader på dagen i Sibirien och 17 grader på natten. En vinterdag i januari är det normalt cirka -3 grader på dagen och -5 grader på natten.

Du får göra matten själv ;)
 
Sibirien Väderstatistik och klimat
En sommardag i juli blir det ungefär 21 grader på dagen i Sibirien och 17 grader på natten. En vinterdag i januari är det normalt cirka -3 grader på dagen och -5 grader på natten.

Du får göra matten själv ;)
Hur såg det ut för 5 år sedan? 10 år sedan? 25 år sedan?
Och inte en enstaka mätning utan snitt över en längre tid.
 
Ja det är ju helt otillräckligt att argumentera om klimatförändringen med hjälp av temperaturuppgifter för enstaka tillfällen och på enstaka platser. Det handlar om den globala temperaturen och om trenden på lång sikt. Om vi ändå gör felet att bara kika på en enda plats så gjorde jag för nåt halvår sedan en koll med data från min närmaste SMHI mätstation, vilket är Gävle. Där är trenden 1 grads temperaturökning på 25 år.

Den stigande temperaturens påverkan på jordbruksproduktionen i Sverige är en komplex fråga. Säkert finns det fördelar men otvivelaktigt även nackdelar eftersom livsmiljön för alla organismer påverkas och samverkan dem emellan förändras. Så om nettot blir plus eller minus är inte så lätt att sia om. Men det finns mycket att läsa om saken. Både seriöst och stollerier.

1669564412812.png
 
🙄
Det är inte veckovis dom menar…
Men ett rätt, det är inte samma temp samtidigt över hela jorden.
-43 i Sibirien. Vad är den den genomsnittliga temperaturen där över några år?
Nej vi få hoppas "De" tänker längre, men eftersom jag är lite intresserad av historia så behöver man bara läsa gamla dagstidningar från 1800 talets mitt och framåt, är inte ofta Vädret överhuvudtaget nämns överhuvudtaget, men något år regnar det ovanligt mycket eller ovanligt lite eller ibland nämns att det var ohyggligt varmt eller väldigt kallt, då som nu är snön till förtret, spårvägen gillade inte snö det framgår, SJ hade vissa problem, men bilder av Ånglog med stora snöslungor visar att på den tiden hade de resurser när snön kom och folk som rensade växlar.
Temperaturer nämns sällan kanske för att Folk i gemen inte hade termometrar och då var +/-30 grader inget som man visste innebörden av.

Skjutsade under mina år som Färdtjänstchaufför en gammal Skogsarbetare Johan, som började i skogen vid 13 års ålder som barkare, Han barkade Gran mest.? men, Han förde dagbok över vädret, när Han fyllde 14 år fick Han en termometer, efter detta år 1926 bokförde Han i böcker temp, väder nederbörd fram till år 2001, sedan blev Han blind som en sork som Han skojade om.
Han talade om att snöfria vinter var väldigt vanliga, på 1960 talet var det fler snöfria vintrar än med snö, jag som växte upp på 50-60 talet minns tvärtom..snö och skidåkning.. bodde 30 km från Johan, men det var inte så konstigt som Han sa.. man minns det roliga som snölekar naturligtvis, Krigsvintrarna har vi hört om, men 2 krigsvintrar var snöfattiga och milda, vilket medförde att skogsarbetarna inte kunde få fram så mycket timmer till att elda med, var blött i skogen ingen tjäle så Hästen sjönk ner i mossarna.. som idag.

Efter Super Orkanen över Gästrikland 1954 då 80% av skogen i södra Gästriklad slogs omkull jobbade Johan i lag med Finländare Polacker och Österikare som kom och röjde skog under 3 års tid.
Under samma Orkan gick Fartyget Nejdan under i Gävlebukten med man och allt, hade lastat sågade trävaror i Norrsundet norr om Gävle.
Själv satt jag snart 7 år Brorsan Pappa och Mamma inblåsta på Tåget mellan Hedesunda och Främlinghem på Banan mellan Gävle Sala nerlagd 1964, vi satt i en gammal Rälsbuss utan värme när motorn gick på tomgång, träden låg som plockepinn framför och efter tåget men inget föll på tåget.
Tänk om mobilkameran funnits då, men inte ens vanlig kamera var vanlig..

Men, vart tog alla Hans böcker vägen, Johan hade inga barn så risken finns att Hans bohag bara kastades bort på återvinningen, tyvärr då det måste funnits så mycket väder statistik att ta vara på från Hans anteckningar.
Tyvärr men helt naturligt gick Johan bort i en ålder av 96 år, pigg in i det sista.
Johan bodde hela sitt liv invid Dalälven i södra Gästrikland.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen