• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inredning Klädsel till stolar

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Så här såg bilen ut när den var ny (lånad bild, vi har ingen sidosoffa)

07FC19A3-7E0A-4612-980F-0D65816B4DAC.jpeg

Men så fin klädsel kan man ju inte sitta på. Den måste ju skyddas så att den ser fin ut vid en framtida försäljning.
Sagt och gjort så bär det av till Rusta för att köpa fårskinn.
Efter lite knåpande med sax, nål och tråd så ser stolarna ut så här

5E8498F9-0E89-4017-AB30-40EE148839CE.jpeg
93EB1024-5EF5-445C-AABF-01C898D280ED.jpeg

Men efter ett par års användning så börjar den långa ullen att bli platt och tovig. Då är det dags för nästa make upp.
Handlar överdrag från Ullbädden på Kistamässan

ECCA3B03-DABC-4537-96D5-DCE692A0E2C3.jpeg

Svårt att se kanske men passagerarstolen är borttagen för montage av lithiumbatterier.
Vi var dock aldrig riktigt förtjusta i denna klädsel så efter 2 år är det dags för nästa syslöjd.
Beställer nya fårskinn från Lammskinnsbutiken

06D085D9-E2CD-46A5-8BF6-BFC8717692C9.jpeg

och börjar slöjda igen

4B45A394-72E3-459B-BEC6-4C2A84273E59.jpeg
22537F16-E5FC-489F-9793-DD1E8F8D9B60.jpeg
B9F76A76-B6E5-4BBF-8CAB-16F694BC9C9D.jpeg

Och så här ser det ut idag

435336E0-EA25-48A5-BF60-EA357CD18957.jpeg
6BF78A9F-55C4-40FC-8507-CA7A37C39390.jpeg

Den nya uppsättningen är nu använd en säsong och vi är nöjda med resultatet.

Innan vi bestämde oss för att sy själva tittade vi även på de fårskinn som säljs av bl.a Forsbergs men vi förstod aldrig hur de skulle fästas över ryggstödet.

Kjell

Hej Kjell!
Tack för alla bra tipps!
Du skrev att du inte har sidosoffa, har du som vi 3st pilotstolar?
Vi har en Bürstner Aviano P684 med 3st pilotstolar, den 3e är placerad lite snett bakom plus att det är ett stort fönster på sidan, så den som sitter där ser mycket bra också, detta uppskattar vi mycket då vi är tre.
Tyckte mig se att du även har en formsydd matta mellan förarstol och passagerarstolen? Hur/Var köpte du denna?
Mvh
Anders

Hej Kjell!
Tack för alla bra tipps!
Du skrev att du inte har sidosoffa, har du som vi 3st pilotstolar?
Vi har en Bürstner Aviano P684 med 3st pilotstolar, den 3e är placerad lite snett bakom plus att det är ett stort fönster på sidan, så den som sitter där ser mycket bra också, detta uppskattar vi mycket då vi är tre.
Tyckte mig se att du även har en formsydd matta mellan förarstol och passagerarstolen? Hur/Var köpte du denna?
Mvh
Anders
Nej vi har inte 3 pilotstolar, utan en sits utmed väggen plus en 2-sits soffa.

Mattan är inte formsydd utan det är en balkongmatta,med knottror på undersidan, som bara är tillskuren.

Bara som info har haft en massa gamla personbilar som jag köpt billigt eftersom de varit nära skroten. I flera av dem har det varit sliten överdragsklädsel.
Jag har slitit ut klädseln och det har varit originalklädseln i nyskick under, slängt ut alla illaluktande gummimattor och se under har originalmattorna varit fina knappt använda.
Finns det något att lära av detta?

Bara som info har haft en massa gamla personbilar som jag köpt billigt eftersom de varit nära skroten. I flera av dem har det varit sliten överdragsklädsel.
Jag har slitit ut klädseln och det har varit originalklädseln i nyskick under, slängt ut alla illaluktande gummimattor och se under har originalmattorna varit fina knappt använda.
Finns det något att lära av detta?
Det ligger mycket i det du skriver. Det var därför jag skrev lite ironiskt ”Men så fin klädsel kan man ju inte sitta på. Den måste ju skyddas så att den ser fin ut vid en framtida försäljning.”

Det är väl just det som är bra med en gammal bil att man kan tänka bara på sej själv inte någon som eventuellt ska köpa. Likadant med huset när det blir sålt har man oftast inte någon glädje av pengarna och de nya köparna kan fritt bestämma vilka tapeter de vill ha.

Det är ju synd att tillverkarna väljer så känsliga material att de inte skall gå att använda. Har sett bilar med likadan klädsel som vi har och som redan efter ett par år ser nött och solkig ut. Den enda klädsel man kan njuta av med gott samvete är skinnklädsel.

Det är väl just det som är bra med en gammal bil att man kan tänka bara på sej själv inte någon som eventuellt ska köpa. Likadant med huset när det blir sålt har man oftast inte någon glädje av pengarna och de nya köparna kan fritt bestämma vilka tapeter de vill ha.
Ja! Så gjorde dom som hade min bil före mig, därför jag letar klädsel istället för att ta bort ett överdrag.
Vad jag lärt mig? Köp bara bilar med överdrag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen