• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kaross bodel, glasfiber vs aluminium

Henrikss

Välkänd medlem
Medlem
Hej!
Det finns eller fanns både och men hur är det med nya husbilar idag?
Används glasfiber till ytterväggar längre?
Jag ser fördelar med glasfiber som att man slipper bulor. Nackdelar misstänker jag är vikt och att färgen inte är så vacker med tiden.
Aluminium väger mindre men är ömtåligare mot yttre faktorer.
Är glasfiber ett minne blott?

Tack för det trådskaparen.Detta är intressant ämne.
Är fiberglass karossen mer benägen att få sprickor? Hur är det med fiberglass karossen när det gäller åtgärdande av ev. sprickor?
Kostnadsmäsdigt - är det fördel med aluminium att laga ev. skador jmft med skador på fiberglass karossen?

Utan att vara proffs i detta ämne, så tror jag att det är lättare att laga en glasfibersandwich till nyskick än en alu.
Det finns hela båtbranchen med kunnigt folk och glasfiberprodukter att tillgå även för ägaren själv.

Att däremot reparera en aluminiumsandwich och återställa till nyskick är inte lätt.
Det blir att spackla över och lacka om.

Tack för det trådskaparen.Detta är intressant ämne.
Är fiberglass karossen mer benägen att få sprickor? Hur är det med fiberglass karossen när det gäller åtgärdande av ev. sprickor?
Kostnadsmäsdigt - är det fördel med aluminium att laga ev. skador jmft med skador på fiberglass karossen?
Asså min dam är 23 år gammal och ”lacken” är matt. Tittar man noga så är det microspricker över hela karossen, vilket jag lätt kan leva med. Jag antar att det inte är vanlig billack utan gelcoat som använts.
Någon som vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen