• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kan man använda en AI-robot för att lösa husbilsrelaterade problem?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Idag laddade jag ner en AI-robot, hoppas det heter så, för att se vad det är för något och vad den kan användas till. Jag valde appen ChatGPT, från App Store, som jag tror är den mest välkända.

För att testa hur den fungerar valde jag en fråga som rör installation av vattenburen dieseldriven värmare i en husbil som har värmare från Alde. Jag har ju nyligen installerat en sådan.

Nu valde jag inte att ställa så många följdfrågor och alla svar är väl inte 100% rätt. Men jag är ändå imponerad av svaren som är korta och konkreta.

Möjligen kan man få hjälp på vägen om man har problem att lösa.

Ni som har mer erfarenhet kan väl hoppa in i tråden och bidra med era erfarenheter.

Bifogar bilder på min konversation.


IMG_3944.png
IMG_3947.png
 
Senast ändrad:
Jag använder copilot, det är samma funktioner, blir lite imponerad hur mycket kunskap roboten har, provat ställa frågor som jag vet svaret på och det blir för det mesta rätt.
Kan ibland bli ganska långa konversationer.
 
I mitt fall med värmare så valde ju roboten den modell som jag redan installerat!

Dessutom tog det inte mer än någon sekund innan svaret presenterades. Kan jämföras med ett antal timmars surfande för att komma till samma slutsats.
 
I mitt fall med värmare så valde ju roboten den modell som jag redan installerat!

Dessutom tog det inte mer än någon sekund innan svaret presenterades. Kan jämföras med ett antal timmars surfande för att komma till samma slutsats.
Visst finns det tid att spara på det, den blandar svenska och engelska ibland men det är inget problen, ibland blir det fel och jag frågar då hur den menar, kommer ofta tillbaka med nytt svar och erkänner att det blev lite fel.
 
Senast ändrad:
Roboten är naturligtvis bäst på sådant den har lärt upp sig ordentligt på. Jag har inte märkt att det finns någon indikation i svaren som visar hur väl underbyggda de är så att göra en faktakoll av svaren är en bra idé om man skall använda dem till något viktigt. Ett exempel helt utanför trådens ämne visar hur det kan bli om man frågar om något den inte är så bra på, lite rätt blev det men som helhet underkänt:

1728501213214.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen