Min fru har en jacka/kappa ute på Marketplace på Facebook sedan cirka ett år. I förrgår justerade vi ned priset med en femtiolapp och då var det en bedragare, som högg direkt.
Lägg märke till de inledande kyrilliska bokstäverna i gruppnamnet samt att det står "den" och inte "jackan" samt "i lager" i det inledande meddelandet. De kyrilliska bokstäverna bildar för övrigt namnet "Galina", vilket är ett kvinnonamn på balkan och längre österut.
Då vaknade efterforskaren i mig. Vad jag fick fram ser ni i mitt svar från igår, fredag.
Idag lördag kom så bedragarens svar och typiskt är att svaren följer något slags manus, där man förutsätter att det tilltänkta offret har svarat på ett visst sätt, vilket jag ju inte alls gjorde. Bedragarna läser alltså överhuvud taget inte det inledande svaret!
Mitt svar "Var bor du? Jag reser en del." översatte jag till kinesiska innan jag skickade det. Vi får se om bedragarna går efter sitt manus eller om de faktiskt reagerar på vad jag skrev. Jag väntar med spänning på svaret. I somras höll jag igång en sådan här diskussion i två eller tre veckor innan jag tröttnade.
Förmodligen är profilbilden stulen men Googles bildsökning ger tyvärr ingen träff på var samma bild också finns.
Hur som helst så har jag anmält facebookprofilen
https://www.facebook.com/galina.dutova men Facebook reagerar väl som vanligt inte på det, som de borde reagera på utan som ett prytt USA-företag, så är de väl upptagna av nakenhet och sexuellt innehåll och låter brottslighet passera.
Visa bilaga 42511