• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kan detta va ett nytt sätt för bedrägeri??

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Blev kontaktad igår av en kvinna på Messenger.
Jag har lagt ut en gammal regulator för solpanel för 100 kr.
Kan inte hitta nått på postnord som heter e-sticker
Adressen hon angav går till 2 äldre personer
Kolla bilderna vad tror ni?

Bilagor

• IMG_3618.PNG
    IMG_3618.PNG
    299,9 KB · Visningar: 122
  • IMG_3617.PNG
    IMG_3617.PNG
    359,7 KB · Visningar: 122
  • IMG_3616.PNG
    IMG_3616.PNG
    422,4 KB · Visningar: 122
Litar inte på detta. Be henne att en kompis swishar till dig. Varför är hennes telefon blockerad? Hm!

Väldigt tveksamt.

Denna person har den bilden som är i messenger.

Jag slutade svar henne, fattar inte att man försöker så mycket för 100 kr
Om du hade fortsatt, så hade det inte stannat vid 100kr utan mycket mer.
Hon behövde en dyr försäkring, som du skulle betala mot att få tillbaka pengarna senare eller något annat hittepå.
Det kan vara ganska underhållande att spela med ett tag. Om inte annat, så förhindrar det ju att den tiden används till att lura någon oskyldig.

Redan stavningen i "Postnords" e-tjänst avslöjar det hela.

Finns lite olika tillvägagångssätt som de nyttjar.
Ett är att de råkar betala för mycket, och då får du skicka tillbaka pengar (som då blir tvättade).
Eller utlägg som du ska få tillbaka som nämns ovan, samt en drös till med varianter för att luras.

Lika bra att sluta svara...

Men 100kr som utgångspris, för att sedan kunna lägga på avgifter - det är lite lustigt.
Försäkring 500kr för en vara på 100kr funkar inte som utgångspunkt - kan inte bli mycket i utdelning (jämfört med deras arbetsinsats).

Undrar vad QR koden hade innehållit?

Gissar på en länk till en fejkad sida som ser ut som ett kvitto/bekräftelse från "PostNord" om att pengarna är inbetalda och är redo att föras över till egna kontot.
Kanske också möjligheten att ange kontonummer m.m. och signera med pinkod...

Svepande eller generiska formuleringar som "den här varan" i kombination med "oturen" att swish just nu inte fungerar är skolboksexempel på bedrägligt beteende, så frågar du mig gör du helt rätt som låter det bero.

Min fru har en jacka/kappa ute på Marketplace på Facebook sedan cirka ett år. I förrgår justerade vi ned priset med en femtiolapp och då var det en bedragare, som högg direkt.
Lägg märke till de inledande kyrilliska bokstäverna i gruppnamnet samt att det står "den" och inte "jackan" samt "i lager" i det inledande meddelandet. De kyrilliska bokstäverna bildar för övrigt namnet "Galina", vilket är ett kvinnonamn på balkan och längre österut.
Då vaknade efterforskaren i mig. Vad jag fick fram ser ni i mitt svar från igår, fredag.

Idag lördag kom så bedragarens svar och typiskt är att svaren följer något slags manus, där man förutsätter att det tilltänkta offret har svarat på ett visst sätt, vilket jag ju inte alls gjorde. Bedragarna läser alltså överhuvud taget inte det inledande svaret!
Mitt svar "Var bor du? Jag reser en del." översatte jag till kinesiska innan jag skickade det. Vi får se om bedragarna går efter sitt manus eller om de faktiskt reagerar på vad jag skrev. Jag väntar med spänning på svaret. I somras höll jag igång en sådan här diskussion i två eller tre veckor innan jag tröttnade.
Förmodligen är profilbilden stulen men Googles bildsökning ger tyvärr ingen träff på var samma bild också finns.

Hur som helst så har jag anmält facebookprofilen https://www.facebook.com/galina.dutova men Facebook reagerar väl som vanligt inte på det, som de borde reagera på utan som ett prytt USA-företag, så är de väl upptagna av nakenhet och sexuellt innehåll och låter brottslighet passera.

galina.jpg

Min fru har en jacka/kappa ute på Marketplace på Facebook sedan cirka ett år. I förrgår justerade vi ned priset med en femtiolapp och då var det en bedragare, som högg direkt.
Lägg märke till de inledande kyrilliska bokstäverna i gruppnamnet samt att det står "den" och inte "jackan" samt "i lager" i det inledande meddelandet. De kyrilliska bokstäverna bildar för övrigt namnet "Galina", vilket är ett kvinnonamn på balkan och längre österut.
Då vaknade efterforskaren i mig. Vad jag fick fram ser ni i mitt svar från igår, fredag.

Idag lördag kom så bedragarens svar och typiskt är att svaren följer något slags manus, där man förutsätter att det tilltänkta offret har svarat på ett visst sätt, vilket jag ju inte alls gjorde. Bedragarna läser alltså överhuvud taget inte det inledande svaret!
Mitt svar "Var bor du? Jag reser en del." översatte jag till kinesiska innan jag skickade det. Vi får se om bedragarna går efter sitt manus eller om de faktiskt reagerar på vad jag skrev. Jag väntar med spänning på svaret. I somras höll jag igång en sådan här diskussion i två eller tre veckor innan jag tröttnade.
Förmodligen är profilbilden stulen men Googles bildsökning ger tyvärr ingen träff på var samma bild också finns.

Hur som helst så har jag anmält facebookprofilen https://www.facebook.com/galina.dutova men Facebook reagerar väl som vanligt inte på det, som de borde reagera på utan som ett prytt USA-företag, så är de väl upptagna av nakenhet och sexuellt innehåll och låter brottslighet passera.

Visa bilaga 42511
E-sticker är beteckningen för miljödekal bland annat..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen