• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kamremsbyte eller avvakta

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
Att byta kamrem eller avvakta har varit ett dilemma dom senaste 2 åren.
Har våndats fram och tillbaka, och dessutom vart jag skulle göra bytet, skulle jag lämna in husbilen där vi servar alla personbilar.

Tycker det är helt galet att skruva på en motor som gått så lite som 4000 mil och varit vinterförvarad i plusgrader.
Men idag blev det kamremsbyte även om hjärnan säger att det är galet, bilen har precis blivit 6 år.

Det var inte dyrt att byta kamrem men eftersom bilen ändå var inne på verkstad så fick dom göra servicen på bilen också och det blev dyrt.
Eftersom jag inte vill att kleti eller pleti meckar med bilen som aldrig brukar jobba med husbilar och deras remmar så lämnade jag den till en märkesverkstad som bara jobbar med husbilar, det borde förhindra att dom spänner remmen/remmarna för hårt, som ni ser så är jag helkass på motorer i övrigt som inte ens vet om dom byter 1 eller 2 remmar. :rolleyes: .

Förmodligen byter jag filter och olja i fortsättningen själv som jag gjorde på den förra husbilen.
 
Remmar har jag inte bytit själv utan lämnat över det till de som kan. Olja filter och allmän service har jag klarat själv finns ju intruktionsbok och man kan ju alltid fråga här om man undrar något. Jag har själv stått och sett på när man bara tittat i motorummet och bockat av ett antal punkter. Bilprovning testar ju bromsarna och är man kund och får en bra bilprovare så får man ofta tips om hur man ska åtgärda felen många har ju en bakgrund som utbildad verkstads mek. Kommer man under bilen då så kan man köra en massa foton via mobilen som kan vara bra att ha. Filma mätartavlorna på bromsprovaren kan vara ett annat tips. Köper man en obd apparat min kostade bara 140kr så kan man via mobilen se en del fel via gratis app och även nollställa en del saker.
Det som är jobbigt är inhämtande av kunskap speciellt som många tror att de inte kan eller är opraktiska speciellt om man är kvinna. Jag skulle vilja säja att det är en mindre del av befolkningen som inte klarar av det som behövs.
 
Liknande funderingar här....
Har bestämt mig för samma strategi som du, byte var 6:e år vilket känns som en lämplig kompromiss.

Hämtade husbilen kl 16.00 och jag sa till killen att jag har våndats över det här med kamremsbytet och mer än så hinner inte jag säga innan han säger att det är helt galet att byta så tidigt.

Jag tror risken för fel bara ökar om man börjar mecka i onödan på felfria motorer!
 
Hämtade husbilen kl 16.00 och jag sa till killen att jag har våndats över det här med kamremsbytet och mer än så hinner inte jag säga innan han säger att det är helt galet att byta så tidigt.

Jag tror risken för fel bara ökar om man börjar mecka i onödan på felfria motorer!
Gjorde bytet efter 7700mil och 9år Har en 2012 bytte 2021.Tror det är mera motiverat att byta oftare på distributionsbilar som körs med många starter och stop.
Lite kuriosa.Har serviceböcker på olika språk,alla säger olika.Har b.l.a en på engelska,där sägs det inte ett ord om åren,bara att remmen skall bytas vid 19200mil.Men alla gör som dom känner.
 
Själv bytte jag också efter 6 år och 7500 mil. Upptäckte inte ens minsta lilla förslitning på remmen.

Kan det vara så, att man beräknar ett byte på företagsbilar efter 5 år - då de har rullat max 19000 mil?
På samma tid rullar kanske husbilen knappt 1/4 del i milantal och då går ekvationen kanske ihop…
Det är risk att husbilen behöver runt 15-20 år, innan den kommer upp i 19000 mil och då är nog remmen
lika stel och orkeslös som husbilsägaren… Fiat vill nog inte lämna oss så gentila garantier.
 
Hjälper många skandinaviska husbilsägare att serva sina bilar i Spanien under vintern och många har bytt kamrem.

I december förra året kom den här diskussionen upp på ett annat forum. eftersom jag var TS hämtar jag mina inlägg från det andra forumet, eftersom det passar in och är relevant här:

————————-

En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.

Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”

Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”

En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”

Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.

Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.

Tommy
————————-

Nytt inlägg i tråden:

Har Googlat runt och det är tydligen enligt boken;
Kamremsbyte rekommenderas som huvudregel på Fiat Ducato vart fjärde år då knappast någon når upp till milgränsen på 12 000 respektive 18 000 mil inom den tiden.”

Kan nog klassificeras som ”kommersiellt serviceintervall", som Michael S, beskriver i inlägg #5.

Nu kan vi som har våra FIAT Ducato registrerade i Sverige, iallafall säga att vi äger ”nästan en Ferrari”. Man brukar nämligen säga att en Ferrari alltid nyss bytt kamrem, eftersom intervallen är 3-4 år beroende på årsmodell, eller 4000 mil.

Så visst finns det likheter mellan syskonen FIAT Ducato och den mindre och obekvämare Ferrari 812 GTS. Säger bara serviceintervaller. :msn_embarrassed:

FIAT-verkstan här i Altea ruskar på huvé, men gör det kunden beställer.

Tommy

———————

Nytt inlägg i tråden:

Tack för alla kommentarer i tråden, som vår klubbkollega tagit del av och tagit ett beslut. Så här skrev han till mig nu ikväll;

Utifrån verkstadens svar och diskussionen på forumet om service intervaller så kan man dra slutsatsen att vi skulle kunna vänta flera år med att byta ut kamremmen.
Men räknar man med giltig motorskadeförsäkring tills bilen blir 8 år eller gått max 10 000 mil så bör kamremmen bytas när bilen blir 5 år.
Vår HB blir 5 år 25 april 2023.

Kamremsbytet flyttar vi därför fram till första kvartalet 2023. Övervintrar vi i Spanien då så klart att vi ska kontakta dig och "din" Fiat verkstad i Altea.

Och eftersom vi gjorde oljeservice i höstas så avvaktar vi med det också till nästa höst och låter det göras här i Spanien om vi övervintrar här nästa vinter.”


Låter som ett klokt och rimligt beslut av vår kollega.

God Jul och som sagt tack för att ni delar med er av era erfarenheter och kunskaper.

Tommy

———————

Vad som inte kommer fram här, eftersom jag bara kopierat mina egna inlägg tråden, är att man har olika intervaller på kamremsbyte på FIAT Ducato i norra och södra Europa och hänvisar till att ett kyligare klimat skulle slita mera på kamremmen! Känns mera som någon sa i tråden, en ”kommersiell serviceintervall".

Tommy
 
Senast ändrad:
Hade ju en numera bortgången kompis som jobbade på ett välrennomerat företag jag var där lite då och då och såg hur saker fungerade på verkstadsgolvet. De sk kontrollerna är mycket snabbt averkade man får nog vara glad om locken på burkarna skuvas av och nivån kollas, men mycket av det är numera kopplat via givare som larmar.
Det finns några stora viktiga saker som inte övervakas och där är ju kamremmen en sån sak skulle naturligtvis gå att ordna men där kommer ju pengarna in. Inte så att det skulle bli dyrt eller omöjligt men man tjänar en bra slant som för en erfaren mekaniker tar kanske en timme remmens inköpspris är lågt. Ofta har man en timkostnad och om reparatören kan halvera den tiden kan han börja med ett nytt jobb, den tiden han kan arbeta in går direkt till hans lön. Ibland kan två gå ihop om ett jobb och det är otroligt vad ett par duktiga mekaniker kan klara av på kort tid kanske 25% av tiden kunden blir debiterad för.
 
Lite mer tips och tricks, bilprovningen anmärker att bromsoljan behöver bytas den är grå innehåller sannolikt vatten som gör att vätskan kan koka vid hårdkörning plus att den kan orsaka korrision i bromsystemet. Verkstaden tömmer burken på vätska häller i ny och bilen går igenom eftersom man kontrollerar det som finns i burken den största delen som finns kvar i bromsystemet tar det tid för innan den blandas med de decilitrarna man fyllt på med.
 
Lite mer tips och tricks, bilprovningen anmärker att bromsoljan behöver bytas den är grå innehåller sannolikt vatten som gör att vätskan kan koka vid hårdkörning plus att den kan orsaka korrision i bromsystemet. Verkstaden tömmer burken på vätska häller i ny och bilen går igenom eftersom man kontrollerar det som finns i burken den största delen som finns kvar i bromsystemet tar det tid för innan den blandas med de decilitrarna man fyllt på med.
Och tipset, vad är det?
 
Tipset är att byta bromsolja innan man får problem inte bara fuska förbi ett trafiksäkert råd gäller speciellt husbilar som ska åka i alpliknande backar. Min olja i husbilen är bytt! Vad som händer vid hög temp på bromskivorna är att man uppnår kokpunkten som ger ånga och trycker tillbaka bromsoljan vilket gör att man tappar bromsen när man som bäst behöver den. Själv kör jag långsamt nedför och när motorbromsen inte räcker trycker jag till ganska hårt en kort stund och släpper helt så det blir kylning. Går aldrig in i en brant nedförsbacke i hög fart utan bromsar in i god tid innan. Max 70-80km i nedförsbacke!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen