• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Körkorts krav i olika länder

Inom EU/EES är det inget problem med B96, utanför dessa lände bör man kontollera med myndigheterna, men jag skulle tro att man accepterar det i Schweiz också, det släpet du visar räcker nog inte B96 utan ett BE krävs.
 
Inom EU/EES är det inget problem med B96, utanför dessa lände bör man kontollera med myndigheterna, men jag skulle tro att man accepterar det i Schweiz också, det släpet du visar räcker nog inte B96 utan ett BE krävs.
Hej. Jag menar om andra länder har liknande undantag som B96 eller är det bara Sverige.
Mvh Lasse
 
Utenom EU/EES er det ingen felles regler. Eksempelvis her i Australia er kjørkort for bil, det gjelder for bil opp til 4500 kg totalvekt pluss henger på opp til 3500 kg. Vi har en kjørkortklasse LR for bil opp til 8 tonn. En annen klasse MR for tyngre 2 akslede kjøretøy og en for flerakslede HR. Til alle disse kan en ha henger opp til 3500 kg. For tyngre hengere har en HC for en henger og MC for multi hengere. Hva som kreves for å få kjørkort i de forskjellige klasser varierer fra stat til stat. Noen stater har og en ekstra klasse for road trains.
 
B96 innebär att du får dra en fordonskombination släp+ dragbil på 4250 kg,detta är inget svenskt undantag.
Hej. Bilden jag visade i första inlägget för står jag att det krävs BE för att köra men det jag undrar över är om det finns olika undantag inom EU EES för att det har kommit så mycket typ sådana här ekipage men det kanske bara är en tillfällighet att det kommer nu förut såg man mest dom i betydligt större och tyngre ekipage.
Mvh Lasse
 
Vet at i Norge var det 5 tonn totalvekt som maksimum for en slik doning om dragbilen klarer dette. Det var krav på luftbremser og krav om vektfordeling mellom drager og henger akslinger. Dette stoppet mange fra å kjøpe slike. i UK var det på samme tid ok med elektriske bremser på hengeren - noe som ble vesentlig billigere å installere.
 
Hej. Bilden jag visade i första inlägget för står jag att det krävs BE för att köra men det jag undrar över är om det finns olika undantag inom EU EES för att det har kommit så mycket typ sådana här ekipage men det kanske bara är en tillfällighet att det kommer nu förut såg man mest dom i betydligt större och tyngre ekipage.
Mvh Lasse
Jag har sett enstaka sk. "fifth wheel" i EU, dom är annars vanliga i USA men stora och tunga.
Här hemma gäller det att få kombinationen dragbil/släp godkänd, men jag har sett några biltransportsläp kopplade på flaket, jag vet inte om det finns någon fastställd godkännande i EU ,eller om det är upp till varje land, fasta små släp som bultas till ramen på husbilen, med bara stödhjul går tex. inte i Sverige men förekommer i andra EU länder.
 
Jag har sett enstaka sk. "fifth wheel" i EU, dom är annars vanliga i USA men stora och tunga.
Här hemma gäller det att få kombinationen dragbil/släp godkänd, men jag har sett några biltransportsläp kopplade på flaket, jag vet inte om det finns någon fastställd godkännande i EU ,eller om det är upp till varje land, fasta små släp som bultas till ramen på husbilen, med bara stödhjul går tex. inte i Sverige men förekommer i andra EU länder.
Hej. Då är det lite olika i länder inom EU och EES vad som krävs för olika kombinationer så det som är tillåtet i ett land går inte att få godkänt i ett annat land och körkortet kan oxå ha lite olika krav på vikter och kombinationer.
Mvh Lasse
 
Har en kompis som hade en liknande husvagn för ca 10år sedan.
Den lånade vi en sommar.
Dragbil var en Cheva pickis med vändskiva, husvagnens totalvikt var 7ton och gick på BE kort.
De stackare som tar sitt BE efter 2015 får bara dra 3,5t....
Hej. Detta kanske gäller i EU och EES oxå då kan man ju förstå de finns mera gått om plats i dom för dom är ganska så stora och lättare att framföra smidigare och dom verkar ha luft bromsar.
Mvh Lasse
 
Sedan 2013-01-19 gäller det 3:e körkortsdirektivet inom hela EU. Detta betyder att reglerna är gemensamma i samtliga medlemsstater.

Dock finns nationella undantag – främst så kallade "Grandpa's Right". Dessa finns angivna i den bifogade "Körkortshandboken".

Pålle
 

Bilagor

  • Körkortshandbok.pdf
    1,4 MB · Visningar: 33
Sedan 2013-01-19 gäller det 3:e körkortsdirektivet inom hela EU. Detta betyder att reglerna är gemensamma i samtliga medlemsstater.

Dock finns nationella undantag – främst så kallade "Grandpa's Right". Dessa finns angivna i den bifogade "Körkortshandboken".

Pålle
Hej. De är bra inga funderingar mer i denna fråga bara att läsa så får man svart på vitt även om det är en lång historia så blev den kort till slut bra att någon fick fram fakta till slut.
👍🏼Mvh Lasse
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen