Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hej. Jag menar om andra länder har liknande undantag som B96 eller är det bara Sverige.Inom EU/EES är det inget problem med B96, utanför dessa lände bör man kontollera med myndigheterna, men jag skulle tro att man accepterar det i Schweiz också, det släpet du visar räcker nog inte B96 utan ett BE krävs.
B96 innebär att du får dra en fordonskombination släp+ dragbil på 4250 kg,detta är inget svenskt undantag.Hej. Jag menar om andra länder har liknande undantag som B96 eller är det bara Sverige.
Mvh Lasse
Hej. Bilden jag visade i första inlägget för står jag att det krävs BE för att köra men det jag undrar över är om det finns olika undantag inom EU EES för att det har kommit så mycket typ sådana här ekipage men det kanske bara är en tillfällighet att det kommer nu förut såg man mest dom i betydligt större och tyngre ekipage.B96 innebär att du får dra en fordonskombination släp+ dragbil på 4250 kg,detta är inget svenskt undantag.
Jag har sett enstaka sk. "fifth wheel" i EU, dom är annars vanliga i USA men stora och tunga.Hej. Bilden jag visade i första inlägget för står jag att det krävs BE för att köra men det jag undrar över är om det finns olika undantag inom EU EES för att det har kommit så mycket typ sådana här ekipage men det kanske bara är en tillfällighet att det kommer nu förut såg man mest dom i betydligt större och tyngre ekipage.
Mvh Lasse
Hej. Då är det lite olika i länder inom EU och EES vad som krävs för olika kombinationer så det som är tillåtet i ett land går inte att få godkänt i ett annat land och körkortet kan oxå ha lite olika krav på vikter och kombinationer.Jag har sett enstaka sk. "fifth wheel" i EU, dom är annars vanliga i USA men stora och tunga.
Här hemma gäller det att få kombinationen dragbil/släp godkänd, men jag har sett några biltransportsläp kopplade på flaket, jag vet inte om det finns någon fastställd godkännande i EU ,eller om det är upp till varje land, fasta små släp som bultas till ramen på husbilen, med bara stödhjul går tex. inte i Sverige men förekommer i andra EU länder.
![]()
British Caravan Design & Manufacturer | Fifth Wheel Tourers
Leading the way in British caravan design & manufacturing. Luxurious, unique and tailored to individual specification British Fifth Wheel tourers.fifthwheelco.com
Hej. Detta kanske gäller i EU och EES oxå då kan man ju förstå de finns mera gått om plats i dom för dom är ganska så stora och lättare att framföra smidigare och dom verkar ha luft bromsar.Har en kompis som hade en liknande husvagn för ca 10år sedan.
Den lånade vi en sommar.
Dragbil var en Cheva pickis med vändskiva, husvagnens totalvikt var 7ton och gick på BE kort.
De stackare som tar sitt BE efter 2015 får bara dra 3,5t....
Hej. De är bra inga funderingar mer i denna fråga bara att läsa så får man svart på vitt även om det är en lång historia så blev den kort till slut bra att någon fick fram fakta till slut.Sedan 2013-01-19 gäller det 3:e körkortsdirektivet inom hela EU. Detta betyder att reglerna är gemensamma i samtliga medlemsstater.
Dock finns nationella undantag – främst så kallade "Grandpa's Right". Dessa finns angivna i den bifogade "Körkortshandboken".
Pålle
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons