• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Jul o Nyårs resa 2023 till Biella

Nu har vi stannat i Malmö på en Preem mack nära den stora badminton hallen, där vi varit flera gånger när vår son tävlade i badminton, tankade dryga 75 liter för dryga 1300kr, 17.74kr litern, men såg att veckans medlems pris är 16.89kr.
Var ute en runda med hunden, brrrr... -7 grader, inget för er i norr, men det kallaste för oss på länge. Nu har vi just avslutat mellanmål, varmt te o knäckebröd med salami o ost!
 
Stannade o åt middag lite innan Falkenberg vid laxbutiken som var stängd, men vad gjorde det när vi hade jättegoda spiedini o goda tomater allt från Italien!
Vi började titta på stjärnorna på slottet, o jag hade kunnat tänkt mig sova en natt till där, men blev nedröstad, vi kom hem strax efter 22, o nu har vi tagit in en hel del, men ska göra klart imorgon, 11 minus nu när jag gick ut en sista promenad med vår hund. En kompis skrev o frågade om jag vill hänga på och åka långfärdsskridskor imorgon kl 10, det finns jättefina isar nu, men det får bli lite senare kanske kan få med en annan kompis på en kort eftermiddagstur!

Vi har haft en jättebra Jul o Nyårs resa till Biella, träffat vår familj o vänner, haft mycket sol, mycket god mat o viner, vandrat en hel del, åkt skidor! jag fick cykla med en av mina bästa vänner! Upptäckt nya platser! Vår son fick ont i halsen o feber, men han är bra nu, jag kände också lite ont i halsen, men det är också bra nu. Summa summarum en superbra 2 veckors semester!
Mvh
Anders

20240106_195533.jpg
IMG-20231230-WA0007.jpg
IMG-20231229-WA0002.jpg
 
Nu är husbilen tömd! Inklusive alla vatten tankar, hade tänkt tömma grå-tanken i Danmark på en tömningsplats på motorvägen innan Köpenhamn, men glömde det, tanken är uppvärmd den drar dryga 10A, hade på den de 2 nätter vi stod i Champoluc o hade inkluderad el, men annars har jag generellt bara på den när jag kör, nu med 160Ah LiFePO4 så kan det vara på några timmar även när vi inte rullar, o nu med DC-DC boster på 30A så laddas batteriet snabbt tillbaks. Kollade att avloppskranen gick att öppna i Malmö med minus 7 grader, när vi hade tankat o tagit mellanmål, o det gjorde den men sen när vi kom hem o det var minus 12 grader, så hade den fryst fast. Idag hittade jag en gör det själv tvätthall, OK i Tynnered, mittemot Grimmereds avfarten, mest för personbilar, min 7m långa husbil fick precis plats, o jag försvårade en del för en del att ta sig ut, men alla var mycket hjälpsamma, o efter ca 1h då jag först passade på att tvätta husbilen, sen hällde jag upp en spann med riktigt varmt vatten o lindade en varm blöt trasa runt röret o kranen o ställde den varma spannen under, så gick den att öppna!

Passade även på att tanka Diesel på Preem vid järnbrottsmotet, där jag även brukar tanka LPG, men nu gick det inte, tydligen en lastbil som kört på pumpen, tar minst en vecka att fixa.

Allt detta "tömmnings" jobb tog lite längre tid, så det blev ingen skridskoåkning, men jag promenerade lite på Rådasjön med vår hund, jättefin is 8-10cm kärnis!, en massa folk som åkte!

20240107_144513.jpg20240107_172523.jpg
 
Senast ändrad:
Ett stort tack för den reseberättelsen, fylld av framtida tips och ett generöst visande av era bilder från områdena. Ni borde skicka ett meddelande till de aktuella kommunernas turistinformationskontor - det kommer att uppskattas.

Som sagt, tack för tiden ni lagt ner för att skapa denna intressanta tråd för oss.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen