• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Jordfelsbrytare

Peter Nilsson

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Kiruna
En elektriker (behörig) kopplade in en tvåpolig jordfelsbrytare i min husbil. Den fungerar bara om schukokontakten är vänd åt ”rätt håll” vänder jag på den 90 grader så löser inte jordfelsbrytaren ut. Alltså fungerar det inte. Använder inte 220V tills problemet är löst. Det känns som det är fel typ av jordfelsbrytare (för villor) Så jag behöver tips om vilken typ av brytare. Gärna märke och länk till rätt typ. Vore tacksam om det bara kom upp svar från någon som kan. Inga gissningar!
Den här skall användas enligt ett tyskt forum. Men hittar den inte i Sverige.
 

Bilagor

  • 65E36253-DAE5-41D4-AAC1-AD9B5F7E25E8.png
    65E36253-DAE5-41D4-AAC1-AD9B5F7E25E8.png
    7,4 MB · Visningar: 32
Är du osams med din elektriker? Provade ni inte tillsammans (egenkontroll) innan han lämnade? Hur gör du när du provar den? Den fungerar på båda hållen, den jag provar med är en personskyddsautomat. Jag har skrivet 1 och N på stickproppen så det syns när jag vänder stickproppen. Pennan sitter i bara för att visa vilken som är fas. Varför skall du inte använda 230 Volt för att du inte har en jordfelsbrytare? Finns ju hur många anläggningar i landet som inte har jordfelsbrytare, det kan man leva ett helt liv utan.

Laddade upp två korta filer men det fungerar inte på detta forumet, tyvärr.
IMG_7725[1].JPG
IMG_7719[1].JPG
 

Bilagor

  • IMG_7720[1].JPG
    IMG_7720[1].JPG
    1,7 MB · Visningar: 10
  • IMG_7722[1].JPG
    IMG_7722[1].JPG
    1,9 MB · Visningar: 11
vi är inte ovänner. Han mätte lite snabbt efteråt. Han var på väg till Jobbet. Vi bor 150 mil från varandra. Jag testade med en sådan här. https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Jordfelsbrytaren löste ut när jag tryckte på vägguttagstestarens knapp. Men när jag vände på schukokontakten 180 grader löste den inte ut. Så den fungerar som den ska när jag har dom blå Cee kontakterna. Men ibland finns inte sådana uttag på ex campingar utomlands. Då är det bra om jag kan sätta in kontakten på Schuko åt vilket håll som helst.
 
Okej, då vet han vad han gör. Men inte du, har du läst bruksanvisningen till din provare? När du vänder stickproppen i matande ände så får du även vända din provare. Annars skit i provaren och tryck på testknappen på jordfelsbrytaren. Släng din provare du får ju bara huvudbry med den.
Provade med en som jag har (används inte yrkesmässigt) och där måste stå correct för att testknappen skall fungera.
IMG_7729[1].JPG
 
Okej, då vet han vad han gör. Men inte du, har du läst bruksanvisningen till din provare? När du vänder stickproppen i matande ände så får du även vända din provare. Annars skit i provaren och tryck på testknappen på jordfelsbrytaren. Släng din provare du får ju bara huvudbry med den.
Provade med en som jag har (används inte yrkesmässigt) och där måste stå correct för att testknappen skall fungera.
Visa bilaga 18857
Nej jag vet inte vad jag gör. Men tackar dig för att jag fick ett gott skratt
 
Okej, då vet han vad han gör. Men inte du, har du läst bruksanvisningen till din provare? När du vänder stickproppen i matande ände så får du även vända din provare. Annars skit i provaren och tryck på testknappen på jordfelsbrytaren. Släng din provare du får ju bara huvudbry med den.
Provade med en som jag har (används inte yrkesmässigt) och där måste stå correct för att testknappen skall fungera.
Visa bilaga 18857
Hej. Om man har en jordfelsbrytare fast husbilen kan man ha en på sladden fall det skulle hända något problem med sladden jag har alltid sladd som är 2,5 med 3 ledare 25 m lång för man vet aldrig vad som händer.
Mvh Lasse
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen