• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Jag tar in på camping, därför att

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Hej alla!

Som ni vet så fricampar jag till 99% och är intresserat av varför ni inte gör det.

Mina två anledningar är:

I Sverige tar jag in på en camping i två dagar för att jag behöver tvätta kläder.

I utlandet händer det att jag behöver vatten eller tömma.

Jeg tager kun på camping for vaskemaskine.

I Danmark anvender jeg kun en campingplads og det er i Odense, hvor vi har en del venner. Der findes ikke andre muligheder, hverken stellpladser eller P-pladser som er stor nok til min husbil.

Vi ställer oss där det passar bäst under rådande behov och geografi.
Många gånger långt ut i naturen nära vandringsleder. Ibland passar stadsnära , så man kan gå på Museum, restaurang med goda drycker.

Alla har sina behov, så inget är rätt eller fel. En fråga om tycke och smak samt om man är priskänslig....

För oss, som är en familj med två vuxna och två barn, brukar det bli 30/30/30 sett över en säsong.

30% fricamping eller hos vänner
30% ställplatser
30% campingar

När vi tar in på en camping så gör vi oftast det för att det finns något bra för barnen att göra där. Eller för att campingen har en bra restaurang, fint läge och att vi samtidigt behöver tömma, fylla osv. Eller att vi sammanstrålar med någon som har en husvagn, eller hyr en stuga på campingen.

Om jag hade åkt mestadels själv så hade det blivit vädigt få nätter på camping.

För oss, som är en familj med två vuxna och två barn, brukar det bli 30/30/30 sett över en säsong.

30% fricamping eller hos vänner
30% ställplatser
30% campingar

När vi tar in på en camping så gör vi oftast det för att det finns något bra för barnen att göra där. Eller för att campingen har en bra restaurang, fint läge och att vi samtidigt behöver tömma, fylla osv. Eller att vi sammanstrålar med någon som har en husvagn, eller hyr en stuga på campingen.

Om jag hade åkt mestadels själv så hade det blivit vädigt få nätter på camping.
Nyfiken som man undrar man ju hur de felande 10% parkeras....🤔😁

därför att... det inte finns något lämpligt alternativ på den aktuella platsen där vi hade tänkt göra något speciellt.
första turen med husbilen gick till Herrfallets camping ett par mil bort, det var mest för vi skulle lära oss att använda utrustningen i husbilen.
Har även tagit in på campingen i Borgholm en gång då stan var smockfull och skulle stråla samman med bekanta på stan.
Tog även in på en camping på danska västkusten en gång, man fick inte campa på stranden.
Det var lätträknat, men har säkert missat ett par gånger så en handfull gånger på 10år har det nog blivit.
Att åka in och tömma/fylla räknar jag in som att man tagit in på campingen.

Hej. Vi tar nästa aldrig in på en camping av olika anledningar vill gärna ha lugnt och skönt så en camping med det ståhej som är där inte i våran smak. Där vi trivs bäst finns det heller inga campingar.
Mvh Umebo

Vi gillar ståhej så det blir oftast camping när vi är "framme" någonstans. På vägen kan det bli ställplatser och ibland även något fricampande.
Vi skulle tröttna efter 2-3 dagar ute i bushen.
Då har vi ändå inga barn med oss och är inga besökare av vattenleklanden 😁

Vi tar in på camping när en sådan passar bäst i förhållande till resmål/färdväg, tid på dygnet och för ev. servicebehov (tömning/fyllning, dusch etc.)
Om campingens "ståhejfaktor" är för hög vänder vi innan incheckningen.

Har vi inga servicebehov för tillfället är de viktigaste parametrarna att platsen är tillräckligt naturskön och lugn; oavsett om det handlar om friplats, ställplats eller camping. Centralt läge är sällan viktigt för oss.

Jag älskar friheten att själv kunna välja var jag vill parkera eller övernatta.
Därför passar husbilslivet mig som handen i handsken.
Man smyger in på en ställplats framåt kvällningen utan att behöva registrera sig,
kan lämna platsen tidigt i ottan om man så vill, där finns inga bommar...

Å andra sidan kan det kännas tryggt att stå på ett inhägnat område i vissa lägen.
Där är det mer omgivningen som spelar in, vilket alternativ jag helst skulle välja.

Det kan också vara skönt med dusch och lite annan bekvämlighet emellanåt,
men det finns å andra sidan numera både på ställplatser och campingar.

Knökfulla campingar med vattenland och minigolf går dessvärre "fett bort"
Men en liten familjecamping på Öland kan å andra sidan vara jättetrevlig att stå på.

Sen kan regeringen lägga sig i verksamheten också.
Min egen regering tillåter inte ensamparkering...,
skulle nog aldrig få henne att sluta ögonen för en sekund på en ödslig parkering.
Särskilt inte utomlands...

Fast med handen på hjärtat, så är nog min %-sats på campingar relativt låg.

Senast ändrad:
I Sverige blir det 90% camping, men i princip alltid små lugna sådana, eller naturcamping.
Vi vill ha gott om plats och gräs, inte grus och asfalt.
I Norge däremot blir det mycket fricamping, gärna på platser med några få husbilar, som t.ex i nedan bild.
IMG_8039.jpeg

…därför för att det är bekvämt. Efter att ha frikampat i Norge & Sverige samt åkt runt hela Iberiska halvön under flera säsonger (vår HB är byggd för fricamping) , vi har blivit bekväma och övervintrar numera 5 månader i streck på samma camping. Låter trist skulle nån tycka, men vi har valt att investera i en liten Spansk reggad bil som vi tar oss överallt längs Costa Blanka inkl. den fantastiska Spanska fjällen. Det blir lite grand som att bo i sommarstuga med alla bekvämligheter och ändå med fri rörlighet. Visst kostar det, dock ändå betydligt mindre än om vi t.ex. hade bott på vandrarhem där hemma.

1710209507417.jpeg
Hit kommer inga husbilar!

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka