• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inverter för stora behov

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Tänkte kolla om nån som kan lite av detta med el och batteri kapacitet skulle kunna ge en lite uträkning som jag nästa känner inte är genomförbart.

Grannen och jag pratade lite igår och han hade vart och hälsat på sin Husbilsförsäljare för att prata om att installera en inverter.
Han hade fått reda på att det fanns för alla behov från ca 3000 kr till 10000 kr.

Jag frågade varför han behövde detta, då han haft husbil i 2 år och aldrig klagat på att inte nått som han behöver inte fungerat pga för lite ström.
Han sa följande: Nu kommer priserna att rusa i höjd på el på campingar och ställplatser.
Så det lönar sig att va oberoende av el stolpe.
Jag höll med honom och ställde frågan vad han skulle använda när han inte hade tillgång eller inte ville betala för el på stolpe.
Han började, Micro, air kondition, kylskåpet osv... jag allt skulle gå på el.

Då hjälper det nog inte enbart att köpa en inverter du måste ha stor batteri bank, och nått som klara ladda batteri banken.
Kostnaden av detta är nog mer än vad han kommer hinna ligga ut med sin husbil när han ligger 20-25 nätter per år.

Vad skulle krävas för att kunna köra tex en air-condition på 2200 w i 6 timmar per dag när det är 28 grader ute. är det ens möjligt?

Nån som direkt kan säga vad som behövs eller om det ens går?
 
En mycket bra inverter har en effektivitet i omvandlingen på ca 95%.
En A/C till husbil med en kyleffekt på 2200W drar ca 1700W eleffekt.

Skulle man köra en A/C på 1700W via inverter så kommer det med inverterns effektivitet att behövas 1800W.

1800W på 12V ger en ström på ca 150A (kräver väldigt grova kablar). På en timmes drift med A/C på för fullt har du alltså gjort av med 150Ah. Sex timmar ger 900Ah. Nu kommer ju inte A/C att gå hela tiden. Hu mycket beror på isolering i bilen och hur ofta man öppanr dörrar etc. Vi kan vara snälla och säga att den går halva tiden. Det gör i alla fall en förbrukning på 450Ah.

Har man litiumbatterier bör man ha närmare 600Ah installerat, bara för A/C, för att inte köra sönder dom. Med blybatterier behövs närmare 900Ah. Sen kan man ju börja fundera på annat man vill kunna köra på 230V och vad en batteribank i den storleken väger och hur det påverkar kvarvarnade lastvikt.

Sen kan man ju fundera på vad det kostar och vad det kostar att stå vid elstolpe.
 
En mycket bra inverter har en effektivitet i omvandlingen på ca 95%.
En A/C till husbil med en kyleffekt på 2200W drar ca 1700W eleffekt.

Skulle man köra en A/C på 1700W via inverter så kommer det med inverterns effektivitet att behövas 1800W.

1800W på 12V ger en ström på ca 150A (kräver väldigt grova kablar). På en timmes drift med A/C på för fullt har du alltså gjort av med 150Ah. Sex timmar ger 900Ah. Nu kommer ju inte A/C att gå hela tiden. Hu mycket beror på isolering i bilen och hur ofta man öppanr dörrar etc. Vi kan vara snälla och säga att den går halva tiden. Det gör i alla fall en förbrukning på 450Ah.

Har man litiumbatterier bör man ha närmare 600Ah installerat, bara för A/C, för att inte köra sönder dom. Med blybatterier behövs närmare 900Ah. Sen kan man ju börja fundera på annat man vill kunna köra på 230V och vad en batteribank i den storleken väger och hur det påverkar kvarvarnade lastvikt.

Sen kan man ju fundera på vad det kostar och vad det kostar att stå vid elstolpe.
Tack det var precis detta jag tänkte men inte kunde förklara för min granne. Priset för att lyckas bör ju va minst 2 litium batterier, inverter och sedan solceller för att få mer el och antar att en 100 w panel som han nu har inte ger när väga av vad han behöver. Känns som om han tak inte kommer räcka till då han även har parabol uppsatt.
 
Det är helt meningslöst att dimensionera ett elsystem för att köra A/C långa tider på 12V, och dyrt.
Just A/C är intressant att svenskar är så beroende av det,kommer man söder ut där det också är betydligt varmare, är det relativt ovanligt att bilarna har A/C, stod på en camping i Kroatien i höstas 30grader varmt, kanske 10bilar av 300 använde den,men väljer man Medelhavet i Juli kan jag förstå det.
 
Som jeg ser det er det ingen problem med stor inverter eller store batterier å få til ett forbruk som i skalman52's eksempel ble på 450A. Det er lett å lade ut, men ikke så lett å lade opp igjen. 450A betyr en ladestrøm på 45A i 10 timer, hvordan skal du få det til? Det er det jeg ser som det store spørsmålet, ett kjempeanlegg med solcellepaneler over hele bilen? Eller ett strømaggregat som står å går i flere timer? Eller kjøre en lang tur på flere timer? Jeg tror det blir lavest kostnader med å stå på el-stolpe.
Hvis du kutter ut AC og ting som skal stå på hele tiden, da kan du kutte ut el-stolpen som en del av oss gjør i dag.
Litt større forbrukere som bare blir brukt over en kortere periode er ikke noe problem, type 2000W hårføner i 5-6 minutter.
Eller en brødbakemaskin som er merket med 550W. Dette er det maksimale den bruker under stekeprosessen, ved måling så viste det seg att den hadde forbrukt 390W i løpet av de 3 timene den brukte på å bake ett brød. Hvis vi tar 390W delt på 12V så blir det teoretisk 32,5A.
Da snakker vi om strømmengder som normale solcellepaneler klarer å lade opp igjen.
Det er så lett å glemme att de strømmengdene en tar ut av batteriene skal en også ha inn igjen i batteriene.
Lasseboy, neste gang du skal prate med naboen så tar du med en flaske vin, når du har helt opp i to glass så kan du spørre han om hvordan dere skal få flasken full igjen, det er der jeg tror han vil få problemer med i strømoppsett sitt. (da ender dere muligens opp i ett av de landene der du kan ta med egne flaske å fylle fra tappekraner).
Lykke til og ha en fortreffelig aften sammen med naboen din.
 
Har efter ombyggnad av husbilen 100 Ah/48v lifepo med 5 Kw inverter och 750 w solceller på taket. Kör allt utom dieselvärmaren på ström, 230v eller 12v. Strömförbrukarna på 230v är induktionshäll med 2 zoner, airfryer, kyl/frys, minimal vv-beredare, diskmaskin. Det mesta av belysningen och värmarens fläkt går på 12v.
Systemet skulle absolut inte kunna driva en AC med någon vidare framgång. Kräver för mycket ström under alltför lång tid.
 
Har efter ombyggnad av husbilen 100 Ah/48v lifepo med 5 Kw inverter och 750 w solceller på taket. Kör allt utom dieselvärmaren på ström, 230v eller 12v. Strömförbrukarna på 230v är induktionshäll med 2 zoner, airfryer, kyl/frys, minimal vv-beredare, diskmaskin. Det mesta av belysningen och värmarens fläkt går på 12v.
Systemet skulle absolut inte kunna driva en AC med någon vidare framgång. Kräver för mycket ström under alltför lång tid.
Kör du 48V, inte så vanligt,det ger ju betydligt klenare kabeldimensioner jämfört med 12V ,men kräver omvandlare till allt.
 
Hadde en husbil med bodels AC, men den hadde en 3600W generator som betjente den. En 100 liter bensintank for generatoren, hadde glede av den et par ganger, ene gangen var i Barrossa Valley hvor vi hadde 50 varme ute. En annen gang n[r vi hadde med oss en katt og skulle på IKEA i Brisbane og det var varmt ute. Generatoren og AC gjorde klima godt for katten.

Skal en bruke el som hjemme trenger en endel kWh batteri og da holder det dårlig med 12V. Går en opp til 48V (eller for LFP nominelt 51,2V) så blir det noe mer realistisk og omlag 50A for 2kW uttak. 5kWh LFP med BMS og boks veier knapt 50 kg uansett batterispenning. Skal en kjøre AC på solkraft så trenger en mer solpaneler enn forbruket for det som brukes om dagen Skal AC med forbruk 1700W så trenger en mer enn 1700W paneler. En skal ha stort tak på husbilen for dette.
 
En mycket bra inverter har en effektivitet i omvandlingen på ca 95%.
En A/C till husbil med en kyleffekt på 2200W drar ca 1700W eleffekt.

Skulle man köra en A/C på 1700W via inverter så kommer det med inverterns effektivitet att behövas 1800W.

1800W på 12V ger en ström på ca 150A (kräver väldigt grova kablar). På en timmes drift med A/C på för fullt har du alltså gjort av med 150Ah. Sex timmar ger 900Ah. Nu kommer ju inte A/C att gå hela tiden. Hu mycket beror på isolering i bilen och hur ofta man öppanr dörrar etc. Vi kan vara snälla och säga att den går halva tiden. Det gör i alla fall en förbrukning på 450Ah.

Har man litiumbatterier bör man ha närmare 600Ah installerat, bara för A/C, för att inte köra sönder dom. Med blybatterier behövs närmare 900Ah. Sen kan man ju börja fundera på annat man vill kunna köra på 230V och vad en batteribank i den storleken väger och hur det påverkar kvarvarnade lastvikt.

Sen kan man ju fundera på vad det kostar och vad det kostar att stå vid elstolpe.
Man bör nog tänka på att invertern alstrar värme. Speciellt med så stor last och lång drifttid. Om invertern är installerad i ett trångt och oventilerad utrymme kanske värmen kan bli ett problem. Om det är fler teknikprylar i samma utrymme kan de också eventuellt påverkas. Även allt kablage blir varmare och då ökar resistansen i dom.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen