• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter - avsäkra på 230V-sidan?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Tänker installera en inverter som är helt skild från ordinarie 230V i husbilen.

Invertern skall installeras
- direkt på batterierna med en säkring på 200A
- med en fast anslutning till mikrovågsugn
- med ett fast eluttag

I diverse beskrivningar av inverterinstallationer står det att 230V-sidan skall avsäkras, ofta med en 2-polig brytare. Men i de videor jag tittat på verkar det inte som att man sätter dit någon säkring över huvud taget.

Så min fråga är om det skall sitta någon säkring för 230V efter utgången av 230V på invertern?


Kjell
 
Jag behöver hjälp med att förstå logiken vid inkoppling av en inverter.

Låt mig ta ett exempel.

Jag installerar en inverter för att kunna köra en airfryer. Invertern har schukouttag (vanligt jordat eluttag), liksom de flesta invertrarna.

Airfryern kopplas in på dessa tre olika sätt

- med stickkontakt direkt i invertern - inget behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare!
- med skarvsladd direkt i invertern som airfryerns stickkontakt ansluts till - inget behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare?
- med stickkontakt i ett eluttag som anslutits till invertern - behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare!

Vad är det som gör att behovet av kretsbrytare/jordfelsbrytare skiljer sig åt.

En liten reservation för att jag totalt missförstått allting.
 
Jag behöver hjälp med att förstå logiken vid inkoppling av en inverter.

Låt mig ta ett exempel.

Jag installerar en inverter för att kunna köra en airfryer. Invertern har schukouttag (vanligt jordat eluttag), liksom de flesta invertrarna.

Airfryern kopplas in på dessa tre olika sätt

- med stickkontakt direkt i invertern - inget behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare!
- med skarvsladd direkt i invertern som airfryerns stickkontakt ansluts till - inget behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare?
- med stickkontakt i ett eluttag som anslutits till invertern - behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare!

Vad är det som gör att behovet av kretsbrytare/jordfelsbrytare skiljer sig åt.

En liten reservation för att jag totalt missförstått allting.
Det är inte logiskt,resultat blir detsamma, dom flest kopplar nog direkt in i invertern utan säkring/jordfelsbrytare.
Finns säkert någon elektriker på forum som kan förklara, 230V från inverter eller nätet borde vara lika farligt/ofarligt,kortsluter du invertern är det väl troligt att den slutar fungera.
 
I dokumentationen till min inverter finns följande att läsa

” The AC outpout of the inverter is short-circuited, the fault lood is disconnected, and the inverter is automatically restored.”

Enligt Google översätt betyder det

” Växelriktarens AC-utgång är kortsluten, felflödet kopplas bort och växelriktaren återställs automatiskt.”

Vilket jag tolkar som att invertern bryter strömmen vid en kortslutning och att den återställs automatiskt efter en kortslutning.

Vad innebär det vad avser behov av säkring/jordfelsbrytare?
 
Jag behöver hjälp med att förstå logiken vid inkoppling av en inverter.

Låt mig ta ett exempel.

Jag installerar en inverter för att kunna köra en airfryer. Invertern har schukouttag (vanligt jordat eluttag), liksom de flesta invertrarna.

Airfryern kopplas in på dessa tre olika sätt

- med stickkontakt direkt i invertern - inget behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare!
- med skarvsladd direkt i invertern som airfryerns stickkontakt ansluts till - inget behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare?
- med stickkontakt i ett eluttag som anslutits till invertern - behov av kretsbrytare/jordfelsbrytare!

Vad är det som gör att behovet av kretsbrytare/jordfelsbrytare skiljer sig åt.

En liten reservation för att jag totalt missförstått allting.

Jag tänker att skillnaden kan förklaras så här:
Inverterns utgång anslutet till ett i bilen monterat eluttag: I detta scenario är det sannolikt att kabeln mellan invertern och uttaget har dold förläggning bakom paneler eller annan del av inredningen. Då märker du inte förrän det är försent om kabeln blir överhettad.
Förbrukare ansluts direkt till inverterns utgång med stickkontakt, ev. inkl skarvsladd: Här är det sannolikt att det är en öppen kabeldragning av tillfällig karaktär (jag tror, men vet ej, att stickproppsanslutna ledningar ej får förläggas "permanent") och du skulle direkt märka om kabeln blir överbelastad.
 
I manualen till min inverter står klart angivet att om man ansluter mer än en förbrukare till invertern så skall det sitta en jordfelsbrytre på utgången. I mitt fall har man satt dit en 2-polig s.k. personskyddsautomat (kombinerad säkring och jordfelsbrytare). Dessutom skall skyddsjorden till förbrukarna anslutas till nolledaren i invertern. Finns säkert på invertern en liten skruv e.dyl för detta. Skyddsjorden på utgången av invertern skall dessutom anslutas till bilens chassi.

Säkringen har inte som uppgift att skydda invertern utan den är (som alltid) till för att skydda kablaget från inverter till förbrukare.
Jordfelsbrytaren har sedan som uppgift att skydda så att inte ström från invertern tar någon annan väg än tillbaka till invertern. T.ex.. så att inte ström från invertern, genom ett jordfel, går genom någon levande varelse till jord. En ström som helt säkert är tillräckligt hög för att orsaka hjärtstopp.

Hans
 
Om invertern inte kan leverera mer än 10 ampere (2300W) så kan man slopa säkringen och bara ha en jordfelsbrytare. Detta under förutsättning att kabeldragningen från invertern är gjord med 3x1.5 kvmm.

Jordfelsbrytare för personskydd skall ha en känslighet, "märkfelström", på max 30mA. Det är så mycket en normalt frisk människa tål.

Propparna från Sygonix och Schwabe är säkrade med 16 ampere (3700W) och så kraftiga inverters tillhör ju inte det vanliga. Den säkringen kommer med andra ord aldrig till användning. Inverterns begränsningar kommer troligen att begränsa en ev kortslutningsström innan säkringen löser ut. Däremot kan jordfelsbrytaren i propparna vara användbara. Såg att den från Sygonix hade 10mA som känslighet och det kan möjligen göra att den löser ut litet oftare.

Propparna verkar egentligen vara avsedda för elanslutningar på campingar och ställplatser.

I min bil sitter personskyddsbrytaren (10A) för invertern på samma DIN-skena som de andra personskyddsbrytarna för 230V (16A till Alde och 13A kyl+batteriladdare).
 
Tack för ett utförligt svar. Tror att jag börjar förstå. Min ursprungliga tanke var att inte röra den ordinarie 230-installationen över huvud taget. Därför började jag söka efter personskyddsbrytare utan DIN-skena. Men jag kan ju naturligtvis göra en ny installation med DIN-skena för brytaren.

Ser just nu två alternativ
- hitta en ”lös” brytare på 10A
- göra en ny fast installation med DIN-skena
 
Det där jag skrev om att använda kabel med 1.5 kvmm area om den är säkrad med 10A gäller när man drar kablaget dolt i väggar m.m. Skall man bara dra iväg en sladd från ett vägguttag (säkrat med 10A) så kan man använda klenare kabel. Tänk på hur det är hemma. Inne i väggarna är det minst 1.5 kvmm men de sladdar man drar från ett vägguttag till t.ex. en lampa är ju oftast på 0.75 kvmm.

Bilden i inlägg #4, som kommer från Victron, har en jordfelsbrytare. Men det kan kanske skilja på vilken Victron-inverter man använder. I vilket fall som helst så står det säkert i manualen till invertern.
 
Jag är också inne i planeringsstadiet av att eventuellt komplettera med en inverter.
Problemet är, att jag hittar ingen vettig plats? Utrymmet under den där lilla soffan vid dörren är begränsat.
Vill inte gärna peta in en inverter där också, ifall det blir risk för hög värmeutväxling.
Tänker, att jag får nog lägga dom där planerna på hyllan så länge...

Men så "hittade" jag en intressant video om just denna invertern och då började en idé att gro i hjärnan.
Om jag ansluter kablaget från batteri till invertern via en Andersson-handske, skulle jag kunna ha invertern som
en mobil enhet i en en anpassad apparatlåda och bara kunna koppla in den vid behov? Det tål att tänka på...?
Fick idèn och uppslaget efter att kollat denna video.


 
Har också haft problem med att hitta en vettig plats. Annars hade jag gjort installationen tidigare. För att inte få alltför grova kablar på 12V-sidan gäller det ju att hitta en plats någotsånär nära batterierna. Efter lite ominstallation av DC/DC och solcellsregulator kan jag placera invertern under hyllan vid sidan om passagerarstolen. Där sitter den relativt luftigt och ledningsdragningen till batterierna blir kort.

Intressant med Andersson-handske. Har köpt en inverter av samma märke. Bestämde mig efter att ha sett denna video!
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen