• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Installera solpaneler, installation till electroblocket eller inte?

Jahmanen

Ny Medlem
Medlem
Bilfabrikat
Burstner Ixeo T -12
Hej

Tänkte installera solpaneler i en Burstner Ixeo T -12 och är i valet och kvalet att installera en Schaudt LR1218 på blocket (EBL99) eller om jag ska skaffa en MTTP-regulator och installera direkt på batteriet. Är sugen att samtidigt installera en DC-DC laddare och tänkte i så fall göra det samtidigt och utgår ifrån att den oavsett måste installeras separat från electroblocketf

Någon kunnig med tips om fördelar/nackdelar eller rent av andra förslag.

Allt gott
/Jah

Du kan även koppla en MTTP via EBL (och inte bara LR1218) om du önskar, maximal laddning är dock 10A - fördelen med det, är att du kan se laddningen i din panelen i husbilen. Kopplar du direkt på batteriet får du lite mindre förluster och nackdelen är då att du inte ser laddningen på displayen, om du kör direkt till batteriet - men är då inte heller begränsad till 10 A laddström.

Om du kör DC/DC till batteriet, bör du frånkoppla laddningen från EBL.

Då är inte frågan om det är bättre att gå direkt på batteriet. Har även tillgång till en begagnad Ctek D250SE så då slår jag ju två flugor?
Någon som känner till om man kopplar ur laddningen till bodelsbatteriet på en sådan?
Följdfråga. Om man kopplar ur laddningen så kopplar man även ifrån laddningen vid "landström". Måste man då komplettera även med en 220V - 12V laddare?

Då är inte frågan om det är bättre att gå direkt på batteriet. Har även tillgång till en begagnad Ctek D250SE så då slår jag ju två flugor?
Någon som känner till om man kopplar ur laddningen till bodelsbatteriet på en sådan?
Följdfråga. Om man kopplar ur laddningen så kopplar man även ifrån laddningen vid "landström". Måste man då komplettera även med en 220V - 12V laddare?
På EBL99 går "landströmsladdningen" via den direktanslutning till bodelsbatteriet som finns för kylskåp, så det behöver du inte
Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka