• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Installera solpaneler, installation till electroblocket eller inte?

Jahmanen

Ny Medlem
Medlem
Ort
Nacka
Bilfabrikat
Burstner Ixeo T -12
Hej

Tänkte installera solpaneler i en Burstner Ixeo T -12 och är i valet och kvalet att installera en Schaudt LR1218 på blocket (EBL99) eller om jag ska skaffa en MTTP-regulator och installera direkt på batteriet. Är sugen att samtidigt installera en DC-DC laddare och tänkte i så fall göra det samtidigt och utgår ifrån att den oavsett måste installeras separat från electroblocketf

Någon kunnig med tips om fördelar/nackdelar eller rent av andra förslag.

Allt gott
/Jah
 
Du kan även koppla en MTTP via EBL (och inte bara LR1218) om du önskar, maximal laddning är dock 10A - fördelen med det, är att du kan se laddningen i din panelen i husbilen. Kopplar du direkt på batteriet får du lite mindre förluster och nackdelen är då att du inte ser laddningen på displayen, om du kör direkt till batteriet - men är då inte heller begränsad till 10 A laddström.

Om du kör DC/DC till batteriet, bör du frånkoppla laddningen från EBL.
 
Då är inte frågan om det är bättre att gå direkt på batteriet. Har även tillgång till en begagnad Ctek D250SE så då slår jag ju två flugor?
Någon som känner till om man kopplar ur laddningen till bodelsbatteriet på en sådan?
Följdfråga. Om man kopplar ur laddningen så kopplar man även ifrån laddningen vid "landström". Måste man då komplettera även med en 220V - 12V laddare?
 
Då är inte frågan om det är bättre att gå direkt på batteriet. Har även tillgång till en begagnad Ctek D250SE så då slår jag ju två flugor?
Någon som känner till om man kopplar ur laddningen till bodelsbatteriet på en sådan?
Följdfråga. Om man kopplar ur laddningen så kopplar man även ifrån laddningen vid "landström". Måste man då komplettera även med en 220V - 12V laddare?
På EBL99 går "landströmsladdningen" via den direktanslutning till bodelsbatteriet som finns för kylskåp, så det behöver du inte
Hälsningar
Peter
 
Om någon kan hjälpa mig förstå så skulle jag vara tacksam. Har bestämt mig för att kopplia in en Ctek D250SE som jag har liggande men har lite svårt att förstå hur EBL99 reglerar laddningen idag. Vad jag kan förstå Sandstroem ovan så går landströmmen utanför elektroblocket när man är på fast nät. Men hur fungerar laddningen från generatorn under drift? Vore bekvämt att kunna använda befintligt kablage istället för att dra något parallelt.
Om någon kan ta sig tid att förklara så vore jag tacksam
/Ulf
 
Hej! Jag har en likadan Ctek i min bil. Har kopplat den utanför EBL då den begränsar och är kopplad med klena kablar och framförallt kontakter. Sätt gärna distanser så du får bra kylning på Dc- dc laddaren eftersom den också ger ner i effekt om den blir för varm.

Hälsningar Sanddammaren
 
Om någon kan hjälpa mig förstå så skulle jag vara tacksam. Har bestämt mig för att kopplia in en Ctek D250SE som jag har liggande men har lite svårt att förstå hur EBL99 reglerar laddningen idag.
Om det är likt de EBL-modeller jag känner till så gör det vid motordrift inte annat än sluter ett relä när motorn går och generatorn laddar. Det relät förbinder då generatorn/startbatteriet med bodelsbatteriet så att bodelsbatteriet kan laddas från generatorn. Spänningsregleringen av laddningen sköts av generatorns regulator. EBL har alltså ingen reglerfunktion överhuvudtaget när det gäller laddningen från generatorn, det har däremot dess inbyggda laddare för nätdrift (230 V). T.ex.:

1746287518767.png
 
Senast ändrad:
Hej! Jag har en likadan Ctek i min bil. Har kopplat den utanför EBL då den begränsar och är kopplad med klena kablar och framförallt kontakter. Sätt gärna distanser så du får bra kylning på Dc- dc laddaren eftersom den också ger ner i effekt om den blir för varm.

Hälsningar Sanddammaren
Blir den så varm så det är idé att montera på en kylfläns?
 
Om någon kan hjälpa mig förstå så skulle jag vara tacksam. Har bestämt mig för att kopplia in en Ctek D250SE som jag har liggande men har lite svårt att förstå hur EBL99 reglerar laddningen idag. Vad jag kan förstå Sandstroem ovan så går landströmmen utanför elektroblocket när man är på fast nät. Men hur fungerar laddningen från generatorn under drift? Vore bekvämt att kunna använda befintligt kablage istället för att dra något parallelt.
Om någon kan ta sig tid att förklara så vore jag tacksam
/Ulf
EBL99 har två kablar till bodelsbatteriet, en är avsäkrad med 50A den kopplas ihop med startbatteriet när D+ finns. Den andra försörjer AES och kompressorkylskåp den är oftast avsäkrad med 20A i denna krets ligger laddningen från EBL 99 integrerade 230V laddare.

Hälsningar
Peter
 

Bilagor

  • Screenshot_20250506-213816_OneDrive.jpg
    Screenshot_20250506-213816_OneDrive.jpg
    425,5 KB · Visningar: 11

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen