• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Inställningar på ett Drop-in LiFePO4 batteri

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Köping
Ämnet kom upp i ett annat forum, men frågan känns ändå aktuell då fler och fler går över från blybatteri till ett "Drop-in" LFP batteri.
Jag misstänker att frågeställningen även kan dyka upp här, så jag vill bara delge ett svar jag fått från en leverantör av ett populärt Drop-in LFP.
Jag är själv av den bestämda åsikten att gemene man som äger ett drop-in LFP, INTE bör ge sig på att försöka ändra på fabriksinställningarna på det inbyggda BMS'et.

Mina frågor och svar från Mattias på Sunlux.
Hej,

Tack för ditt mejl. Svar enligt nedan:

Kan man på era LiFePO4 12V batterier via app. ändra inställningar i BMS'et?

BMS inställningarna kan ej ändras via appen. BMS inställningarna från fabrik är optimerade utifrån den celltyp som används och inställningarna är konfigurerade för att erhålla minst 80% restkapacitet efter 2000 laddcykler vid DoD 100%.

Är det så att man önskar styra någon förbrukare för från/tillslag vid viss SOC nivå rekommenderar jag att komplettera med en extern strömshunt med styrsignal till relä, exempelvis Votronic Battery Computer eller liknande.


Kan man ansluta (via blåtand) till BMS'et med annan app. än er, och då ändra på BMS'ets inställningar?

Nej, BMS protokollet i Sunlux batterier är konfigurerade enbart för användning med Sunlux Powerbox APP.

Det krävs speciell utrustning för omprogrammering av BMS:en.


Vad säger era garantivillkor ifall man nu kan/gör detta?

Om det uppstår fel på batteriets BMS relaterat till att man försökt skriva inställningar med ofullständig kod så gäller ej Garantin.

Den 5-åriga garantin på batteriet gäller enbart utifrån de användningsföreskrifter som står angivna i medföljande bruksanvisning till batteriet.

---
Med vänlig hälsning
Mathias Johansson
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen