• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inget om husbilar, bara en varning

Iden att stjäla pengar är bra men väldigt klantigt utförd och förmodligen av någon som inte har svenska som modersmål.
Man har ju helt missat att använda den rätta loggan och rätt kanslispråk är man så dum är förmodligen länken lätt spårbar och herrarna kan räkna med ett privat besök i förlängningen.
 
skrattev(ä)rket!
Och det ska jag säga som åkte på "IPS" (UPS) blåsningen på 50:- då jag väntade försändelse från Amazon.se. Återigen, ganska nyligen, fick jag nytt meddelande bara få dagar innan paketet skulle komma, att den väntar på betalning för lagerföring då den inte kunde levereras eftersom ingen var hemma.
 
Men skatteverket skickar ju genom kivra om man klickar på en sån länk har man dåligt skydd i datorn och sen ska man en ledsagare som hjälper en med dator
Hur många vet vad KIVRA är för något? Jag lärde mig detta ganska nyligen då jag saknade kvitto för en ICA reklamation. KIVRA blev lösningen då ICA registrerade mitt köp. Kanon grej, jag fick pengar ( 510:- ) tillbaka.
 
Släng mejlet, töm även papperskorgen för där hamnar mejlet. Det kan vara värt att göra en polisanmälan inte för att polisen kan göra något. Men skulle olyckan vara framme har man större chans att få tillbaka sina pengar från banken om det finns en polisanmälan.

Det går även att blockera avsändaren men det bästa är nog att mota Olle i grind med ett bra virusprogram i mobilen eller paddan. Men det kanske inte fungerar det heller för buset är ett steg före.
Jag brukar inte blockera mail för då är adressen i mobilen eller paddan.
Jag är kanske lite hispig där.

En god regel är att ta slänga ett mejl om det det ser suspekt ut.
Man brukar inte behöva öppna mail eller SMS för att slänga dom.
 
Hur många vet vad KIVRA är för något? Jag lärde mig detta ganska nyligen då jag saknade kvitto för en ICA reklamation. KIVRA blev lösningen då ICA registrerade mitt köp. Kanon grej, jag fick pengar ( 510:- ) tillbaka.
Man kan få alla kvitton i Kivra eller de flesta iallafall.
Själv vill jag ha kvittot i handen, blev stoppad av en butikskontrollant en gång utanför Clas i Insjön och utan kvitto hade jag måhända legat illa till.
 
Detta kom i går men hamnade direkt i skräpkorg så där fungerade skräpfiltret. Jag har aldrig haft spotify och tittar man på avsändaren kommer det från spanien. Fick även från Appel nån typ av pdf angående nån betalningen öppnade det inte. Har aldrig haft appel grejer heller
 

Bilagor

  • Screenshot_20230711-224459_Chrome.jpg
    Screenshot_20230711-224459_Chrome.jpg
    221,3 KB · Visningar: 37
Min "beste" var her om dagen en mail på norsk om at jeg måtte logge inn på vipps tjenesten for å låse opp min vipps konto. Avsender var en privatperson her i Australia! Nå har jeg av gammel vane lett for å analysere hvor en slkmmel epost kommer fra ved å lese smtp tracking info som finnes i metainformasjonen som min epostleser ikke skjuler. Trodde først at det var noen som hadde benyttet falsk epostadresse på avsender, men det var en adresse som vedkommende hadde sått av sin internettleverandør og ipadressen på avsender var i rett nettverk. Vedkommende fikk en mail fra meg om at hans PC var infisert av en spam bot - et program som sender mail styrt av noen annen. Det er ikke ofte en kan finne spor av slike bot.

Vipps er den norske parallell til swish.
 
Jag använder
Malvaresbytes browser guard och Malwarebytes premium vilket har fungerat väldigt bra. Väldigt lätt att bli värd för allehanda virus som länkar via ens dator och tar både bandbredd och hd utrymme tär på surfpotten också.

 
Jag tror att Mac miljön av någon anledning är "mindre" känslig för virusangrepp. Spam får man oavsett plattform, men Gmail hjälper gärna till om den upptäcker att det kan röra sig om "spam". Det här skriver jag av egen erfarenhet och inte av att jag har läst s.k. "fakta" varken på FB eller Google söktjänst.

1689182211007.png
 
Fått flera sådana här varje dag nu...

Hoppas ingen går på det.

Titta på avs adressen så ser man lätt att det är bluff mail:

1702550127827.png

1702550020638.png
 

Bilagor

  • 1702550090077.png
    1702550090077.png
    6,8 KB · Visningar: 1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen