• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ibland kan man få vara lite stolt

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Igår tog jag tag i något som jag dragit mig för i drygt 10år.....jag diskade :)
Nä inte riktigt.
Kupefläkten slutade gå på min gamla Cheva Impala för ca 10år sedan.
Den var trasig när bilen köptes för 20år sedan och då köptes en ny för att byta.

Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort då ena framskärmen behövde demonteras för åtkomst.
Det var så knöligt att bilen lämnades bort för byte.
Nya fläkten höll väl nästan 10år vilket känns dåligt på en bil som går max 10mil per år.

Så igår gjordes en riktig felsökning.
Tyvärr var det ström på sladden ner till fläkten så det var inte felet.
Men när jag började lossa skruvarna till skärmen kom jag på att det kanske skulle gå att lossa innerskärmarna istället.
Dessa är dock i plåt och nästan större än ytterskärmen så det blev lite pyssel men det gick.

Fick ur motorn i ett stycke och satte upp den i skruvstycket för provning med ett batteri.....stendöd.
Plockade bort fläktvingarna för å se om huset gick att dela på.
Gick och gick man fick borra ur fyra nitar och sedan gick motorn att dela på.
Därinne var rent och snyggt med, fortfarande, långa kol.
Dock såg det ut att ha blivit varmgång på minussidan där anslutningen mellan kol och stomme satt.
Skrapade lite rent och borrade upp hålet till 3,3mm, monterade en kabelsko som popnitades fast i stommen.
Sedan monterades motorhalvorna ihop igen och det var dags för den obligatoriska provkörningen.
Och......den funkade!
Pysslade in motorn på plats i bilen och återmonterade alla detaljer.
Sedan kom det stora ögonblicket, provstart för å se att det verkligen funkade i bilen.
Och det gjorde det, på alla hastigheter.
Perfekt till sommaren så man kan njuta av ac istället för nedvevade fönster och kromad armbåge (som jag själv föredrar men passagerarna inte).

Jo när jag låg där under bilen passade jag även på att göra rundsmörjning.
I bakhuvudet hade jag att jag gjort det någon gång men mindes inte när.
Väl under bilen insåg jag att det inte var gjort.
Föregående ägare hade underredsbehandlat bilen och alla nipplar var täckta med klet...

Nästa fundering var när jag bytte olja och stift senast.
Oljan byttes när jag köpte bilen 2002!
Stiften byttes något år senare.
Så det är kanske dags.
Drog ur oljestickan men oljan såg fortfarande nästan ny ut så den går kanske något år till.
Ja bilen har bara gått drygt 300mil på 20år.....
 
Å jag som tyckte jag körde lite med ett av mina tidigare slagskepp, men du blir svårslagen tror jag. Min lågmilare var en svensksåld Mercury Grand marquis 1976 som jag köpte av första ägaren, en 84-årig herre, (han fick den ny i 60-årspresent av sin fru 😲), den var då 24år och hade då rullat strax under 5000mil och var i nyskick, jag körde den i 10år och fick ihop 700mil till på mätaren, sålde den 2010 :cool:
Kollade upp den nu, och den har idag rullat 7236mil.

DSC00757.JPG
 
FB_IMG_1645805337843.jpg
En bild på mitt slagskepp....
6,6liters V8 fördelat på 5,99m bil
Finns 6st reggade i Sverige varav 1 med 400cui motor, min :cool:

Kollade upp mätarställningen idag.
Jag har snittat lite mer än 10mil per år men inte mycket. De första åren gick den ca 100mil per år, senare betydligt mindre.
Nu har den gått 28mil sedan senaste besiktning 2020, vilket för övrigt var senaste gången jag tankade....

Den har totalt gått 72 094miles (milesmätare) vilket är 11 600mil, på 53år!
219mil/år i snitt och jag tror damen som hade den i Californien mellan 1972 och 2002 ändå var den som körde mest....
 
Senast ändrad:
Häftigt med din bils historia:)

Kanske din bil är en Impala, men kan väl även vara en Caprice, ifall jag minns rätt kom väl den -72.
Jag hade i början på 80-talet en Caprice -76 också med en 400 small block, minns dock inte mätarställningen på den, dock ett mycket komfortabelt slagskepp :cool:

caprice1976-2.JPG
 
Häftigt med din bils historia:)

Kanske din bil är en Impala, men kan väl även vara en Caprice, ifall jag minns rätt kom väl den -72.
Jag hade i början på 80-talet en Caprice -76 också med en 400 small block, minns dock inte mätarställningen på den, dock ett mycket komfortabelt slagskepp :cool:

Visa bilaga 25229
Capricen har lite annorlunda utseende framförallt över bakljus och bakruta.
Den är otroligt komfortabel och, trots bara drygt 230hk, helt ok drag (framförallt när det går tungt) har kört ifrån många BMW:s i branta uppförsbackar.
Och, konstigt nog, inte så törstig som man kan tro. På långkörning i runt 100 går det att hålla ca 0,9l/mil.
 
Jag byggde om min 400 SB första vintern, borrades till 406, i med smidda kolvar med alldeles för hög kompr. byte till luftigare toppar samt en fantastisk trimkam, fick ett toppvarv på 3800 och ca. 400hk, samt ett gigantiskt vrid, den Capricen glömmer jag aldrig.
Efter 2år, när jag var 24, fick jag hjärnsläpp och bytte den mot en Cadillac -69 cab i kartonger 🤪

Denna Caprice Estate wagon -84 körde jag på 0,9L/milen, denna generation nådde dock inte upp i samma komfort som föregångaren, men inte långt efter.

Chevrolet Caprice 1984.jpg
 
Jag byggde om min 400 SB första vintern, borrades till 406, i med smidda kolvar med alldeles för hög kompr. byte till luftigare toppar samt en fantastisk trimkam, fick ett toppvarv på 3800 och ca. 400hk, samt ett gigantiskt vrid, den Capricen glömmer jag aldrig.
Efter 2år, när jag var 24, fick jag hjärnsläpp och bytte den mot en Cadillac -69 cab i kartonger 🤪

Denna Caprice Estate wagon -84 körde jag på 0,9L/milen, denna generation nådde dock inte upp i samma komfort som föregångaren, men inte långt efter.

Visa bilaga 25231
Jag byggde om min 400 SB första vintern, borrades till 406, i med smidda kolvar med alldeles för hög kompr. byte till luftigare toppar samt en fantastisk trimkam, fick ett toppvarv på 3800 och ca. 400hk, samt ett gigantiskt vrid, den Capricen glömmer jag aldrig.
Efter 2år, när jag var 24, fick jag hjärnsläpp och bytte den mot en Cadillac -69 cab i kartonger 🤪

Denna Caprice Estate wagon -84 körde jag på 0,9L/milen, denna generation nådde dock inte upp i samma komfort som föregångaren, men inte långt efter.

Visa bilaga 25231
Häftigt med din bils historia:)

Kanske din bil är en Impala, men kan väl även vara en Caprice, ifall jag minns rätt kom väl den -72.
Jag hade i början på 80-talet en Caprice -76 också med en 400 small block, minns dock inte mätarställningen på den, dock ett mycket
Jag byggde om min 400 SB första vintern, borrades till 406, i med smidda kolvar med alldeles för hög kompr. byte till luftigare toppar samt en fantastisk trimkam, fick ett toppvarv på 3800 och ca. 400hk, samt ett gigantiskt vrid, den Capricen glömmer jag aldrig.
Efter 2år, när jag var 24, fick jag hjärnsläpp och bytte den mot en Cadillac -69 cab i kartonger 🤪

Denna Caprice Estate wagon -84 körde jag på 0,9L/milen, denna generation nådde dock inte upp i samma komfort som föregångaren, men inte långt efter.

Visa bilaga 25231

komfortabelt slagskepp :cool:

Visa bilaga 25229
Häftigt med din bils historia:)

Kanske din bil är en Impala, men kan väl även vara en Caprice, ifall jag minns rätt kom väl den -72.
Jag hade i början på 80-talet en Caprice -76 också med en 400 small block, minns dock inte mätarställningen på den, dock ett mycket komfortabelt slagskepp :cool:

Visa bilaga 25229
Hej. De var roliga tider jag har själv haft 2 st Buick en Dodge Charger men alla foton försvann i en kraschad dator. Så man undrar varför man kastat alla foton och negativa. När datorn kom trodde man att den funkade i all framtid så nu har man bara minnena kvar från sent 70 tal och 80 talet de var tider de.
Mvh Umebo
 
Hej. De var roliga tider jag har själv haft 2 st Buick en Dodge Charger men alla foton försvann i en kraschad dator. Så man undrar varför man kastat alla foton och negativa. När datorn kom trodde man att den funkade i all framtid så nu har man bara minnena kvar från sent 70 tal och 80 talet de var tider de.
Mvh Umebo
Ja har man blivit biten av en V8 så sitter det ofta i livslångt 😅
Vad trist med dina foton 😟
Jag har som tur lite pappersfoton kvar, har börjat att skanna in dem, men får aldrig tid över för att slutföra det.

Jag lagrar alla mina digitala foton i molnet på Google foto, betalar 19kr/mån för extra lagringsutrymme, allt jag fotar nuförtiden med mobilen åker upp dit automatiskt på någon sekund, och jag når dem sedan från alla apparater även tv'n mycket bekvämt.
 
Jag är nog gammalmodig...
Har alla negativ i en brandbox i kassaskåpet.

Alla digitala foton som tas med kamera och mobil tankas upp till hemma Nas:en automatiskt.
På Nas:en ligger alla foton och videofilmer sedan 2002 när jag började fota digitalt.
Håller på att scanna in alla papperfoton också men det känns som ett evighetsprojekt.

Ett par gånger om året kopplar jag upp Nas:en hemma mot Nas:en i sommarstugan och kör backup åt båda håll, då finns all info på två håll.
Vore högst osannolikt att båda Nas:arna skulle brinna upp samtidigt (båda av samma typ med dubbla hårddiskar som speglar varandra).
 
Som finansminister Sträng både livrem och hängslen!
Du kan få en stroke och glömma inloggningen.
Ett tag trodde man att cd skivor var säkra men om man lade dom i fönstret så att solen kom åt dom blev de oläsbara.
Entropin drabbar allt förr eller senare.
 
Jag är nog gammalmodig...
Har alla negativ i en brandbox i kassaskåpet.

Alla digitala foton som tas med kamera och mobil tankas upp till hemma Nas:en automatiskt.
På Nas:en ligger alla foton och videofilmer sedan 2002 när jag började fota digitalt.
Håller på att scanna in alla papperfoton också men det känns som ett evighetsprojekt.

Ett par gånger om året kopplar jag upp Nas:en hemma mot Nas:en i sommarstugan och kör backup åt båda håll, då finns all info på två håll.
Vore högst osannolikt att båda Nas:arna skulle brinna upp samtidigt (båda av samma typ med dubbla hårddiskar som speglar varandra).
Godmorgon så skulle man göra med det är försent tyvärr.
Mvh Umebo
 
Man ska nog vara medveten om att det inte är säkert att google kan skilja på mitt och ditt. Sen kan oskyldiga foton av barn och barnbarn plötsligt hamna i något pedofil filter. Jag tycker att det som är privat ska man vara försiktig med jag litar inte riktigt på Mr. Google.
 
Man ska nog vara medveten om att det inte är säkert att google kan skilja på mitt och ditt. Sen kan oskyldiga foton av barn och barnbarn plötsligt hamna i något pedofil filter. Jag tycker att det som är privat ska man vara försiktig med jag litar inte riktigt på Mr. Google.
Jag går inte omkring och oroar mej för att någon ska knäcka koden och komma in i min google drive eller mitt Google foto eller min nas, eller min laptop eller min platta eller min mobil.
Ifall Google inte kan hålla reda på äganderätt m.m. då skulle inte alla megastora företag använda deras tjänster, det är inget Facebook det handlar om, där ansluter man på egen risk, typ livsfarligt.
 
Det finnes programmer som synkroniserer begge veier lokal NAS mot Google Drive og Microsoft Onedrive. Mer problematisk var en setting i Google Photo som endret oppløsningen/ kvaliteten på bildene - denne var standard setting tidligere, tror den er stått av nå.
 
På facbook minskar man ursprungsupplösningen mycket storleken på bilderna ökar ju med kvadraten på upplösningen.
Jag har ofta tänkt på att använda de gratis molntjänster som jag erbjudits gratis för att enkelt komma åt data på telefonen och datorn och surfplattan men tvekat just pga att jag inte trott på att man skulle släppa igenom bilderna från samsung s21 ultra utan en väsentlig omskalning.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen