Igår tog jag tag i något som jag dragit mig för i drygt 10år.....jag diskade
Nä inte riktigt.
Kupefläkten slutade gå på min gamla Cheva Impala för ca 10år sedan.
Den var trasig när bilen köptes för 20år sedan och då köptes en ny för att byta.
Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort då ena framskärmen behövde demonteras för åtkomst.
Det var så knöligt att bilen lämnades bort för byte.
Nya fläkten höll väl nästan 10år vilket känns dåligt på en bil som går max 10mil per år.
Så igår gjordes en riktig felsökning.
Tyvärr var det ström på sladden ner till fläkten så det var inte felet.
Men när jag började lossa skruvarna till skärmen kom jag på att det kanske skulle gå att lossa innerskärmarna istället.
Dessa är dock i plåt och nästan större än ytterskärmen så det blev lite pyssel men det gick.
Fick ur motorn i ett stycke och satte upp den i skruvstycket för provning med ett batteri.....stendöd.
Plockade bort fläktvingarna för å se om huset gick att dela på.
Gick och gick man fick borra ur fyra nitar och sedan gick motorn att dela på.
Därinne var rent och snyggt med, fortfarande, långa kol.
Dock såg det ut att ha blivit varmgång på minussidan där anslutningen mellan kol och stomme satt.
Skrapade lite rent och borrade upp hålet till 3,3mm, monterade en kabelsko som popnitades fast i stommen.
Sedan monterades motorhalvorna ihop igen och det var dags för den obligatoriska provkörningen.
Och......den funkade!
Pysslade in motorn på plats i bilen och återmonterade alla detaljer.
Sedan kom det stora ögonblicket, provstart för å se att det verkligen funkade i bilen.
Och det gjorde det, på alla hastigheter.
Perfekt till sommaren så man kan njuta av ac istället för nedvevade fönster och kromad armbåge (som jag själv föredrar men passagerarna inte).
Jo när jag låg där under bilen passade jag även på att göra rundsmörjning.
I bakhuvudet hade jag att jag gjort det någon gång men mindes inte när.
Väl under bilen insåg jag att det inte var gjort.
Föregående ägare hade underredsbehandlat bilen och alla nipplar var täckta med klet...
Nästa fundering var när jag bytte olja och stift senast.
Oljan byttes när jag köpte bilen 2002!
Stiften byttes något år senare.
Så det är kanske dags.
Drog ur oljestickan men oljan såg fortfarande nästan ny ut så den går kanske något år till.
Ja bilen har bara gått drygt 300mil på 20år.....
Nä inte riktigt.
Kupefläkten slutade gå på min gamla Cheva Impala för ca 10år sedan.
Den var trasig när bilen köptes för 20år sedan och då köptes en ny för att byta.
Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort då ena framskärmen behövde demonteras för åtkomst.
Det var så knöligt att bilen lämnades bort för byte.
Nya fläkten höll väl nästan 10år vilket känns dåligt på en bil som går max 10mil per år.
Så igår gjordes en riktig felsökning.
Tyvärr var det ström på sladden ner till fläkten så det var inte felet.
Men när jag började lossa skruvarna till skärmen kom jag på att det kanske skulle gå att lossa innerskärmarna istället.
Dessa är dock i plåt och nästan större än ytterskärmen så det blev lite pyssel men det gick.
Fick ur motorn i ett stycke och satte upp den i skruvstycket för provning med ett batteri.....stendöd.
Plockade bort fläktvingarna för å se om huset gick att dela på.
Gick och gick man fick borra ur fyra nitar och sedan gick motorn att dela på.
Därinne var rent och snyggt med, fortfarande, långa kol.
Dock såg det ut att ha blivit varmgång på minussidan där anslutningen mellan kol och stomme satt.
Skrapade lite rent och borrade upp hålet till 3,3mm, monterade en kabelsko som popnitades fast i stommen.
Sedan monterades motorhalvorna ihop igen och det var dags för den obligatoriska provkörningen.
Och......den funkade!
Pysslade in motorn på plats i bilen och återmonterade alla detaljer.
Sedan kom det stora ögonblicket, provstart för å se att det verkligen funkade i bilen.
Och det gjorde det, på alla hastigheter.
Perfekt till sommaren så man kan njuta av ac istället för nedvevade fönster och kromad armbåge (som jag själv föredrar men passagerarna inte).
Jo när jag låg där under bilen passade jag även på att göra rundsmörjning.
I bakhuvudet hade jag att jag gjort det någon gång men mindes inte när.
Väl under bilen insåg jag att det inte var gjort.
Föregående ägare hade underredsbehandlat bilen och alla nipplar var täckta med klet...
Nästa fundering var när jag bytte olja och stift senast.
Oljan byttes när jag köpte bilen 2002!
Stiften byttes något år senare.
Så det är kanske dags.
Drog ur oljestickan men oljan såg fortfarande nästan ny ut så den går kanske något år till.
Ja bilen har bara gått drygt 300mil på 20år.....