Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hydraliska är ju lätta att hissa bilen ordenligt på alla 4 benen om marken är ordentligt sluttande, är det samma med elektriska??Har haft elektriska stödben (TESA Autolift) på bilen sen den köptes begagnad (halvintegrerad 4.1 ton). Valde dem för att de hade låg vikt och (relativt) lågt pris samt var ett inarbetat varumärke. Dessutom inget underhållsbehov, förutom lite rengöring någon enstaka gång. Har använt dem flitigt (nästan varje stopp) och har inte haft några som helst problem på de snart 8 år jag har haft bilen.
Ja, och det är automatisk nivellering (om man så önskar). Dock är slaglängden något kortare än för hydrauliska ben.Hydraliska är ju lätta att hissa bilen ordenligt på alla 4 benen om marken är ordentligt sluttande, är det samma med elektriska??
Om det bara är kontrollpunkter på ett serviceschema så blir jag alltid misstänksam, då känns det som om man jagar mina pengar. Något riktigt jobb bör ju ingå och jag förstår faktiskt inte varför oljebyte är exkluderat?Har Goldschmitt stödben på min är jättenöjd
Likt Ep bör man göra service på dom varannat år.
Finns inget underhållsfritt system.
Vad som ingår i service
Kontroll av hydraulik: Kontroll av tryck, läckage och slangar, samt smörjning av rörliga delar.
Elektronikkontroll: Kalibrering och kontroll av kontrollpanelen och sensorer för att säkerställa korrekt nivåjustering.
Rengöring: Rengöring av stödben och hydraulcylindrar från smuts och korrosion.
Felsökning: Diagnostik om systemet inte fungerar som det ska.
är det någon kvalitets skillnad mellan de elektriska stödbenen??Prissättningen i Sverige är ju fri, men här är två olika (olika – tycker de verkar vara identiska) som Campingvaruhuset säljer:
![]()
Carbest Elektriska Stödben AutoLift 4
Helautomatisk Nivåregleringssystem från Carbest för husbilar upp till 5 t...www.campingvaruhuset.se
![]()
Elektriska Stödben Tesa 4 stödben
Här hjälper TESA-AutoLift dig att med en knapptryckning få de fyra kraftfulla motorer...www.campingvaruhuset.se
Monteringssats och monteringskostnad tillkommer förvisso (om man inte gör det själv) men prisskillnaden är ändå avsevärd, jämfört med hydrauliska.
Det går naturligtvis att hitta billigare, inklusive monteringssats, t.ex.: https://x-camping.eu/en/electric-levelling-systems-44
Pålle
Jag monterade EP-stödben i höstas hos ALKO i Skene. Kostade då 85995 kr. Bilen en Frankia 790, totalvikt 5 ton.Vad är prisskillnaden mellan el och hydrauliska?
EP kostar väl ca 70k?!
Min fru säger att hon gärna springer med klossarna för de pengarna![]()
Har haft hydrauliska stödben från E&P Hydraulics på bilen sen den köptes ny (helintegrerad 4.5 ton). Valde dem för att de hade funnits länge och hade ett inarbetat varumärke. Dessutom inget underhållsbehov även om man ju måste ha litet koll på olja etc. Har använt dem flitigt (nästan varje stopp) och har inte haft några som helst problem på de snart 8 år jag har haft bilen.

Installerad på fabriksny bil i maj 2018. Som sagt: inga som helst problem under den tiden. Inte ens behövt kalibrera om. Aggregatet sitter monterat i dubbelgolvet.8år skriver du, har du den första generationen?
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons