• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Hydraliska stödben eller elektriska stödben? För och nackdelar till en 4,5 tons HB?

Har haft hydrauliska stödben från E&P Hydraulics på bilen sen den köptes ny (helintegrerad 4.5 ton). Valde dem för att de hade funnits länge och hade ett inarbetat varumärke. Dessutom inget underhållsbehov även om man ju måste ha litet koll på olja etc. Har använt dem flitigt (nästan varje stopp) och har inte haft några som helst problem på de snart 8 år jag har haft bilen.

Har haft elektriska stödben (TESA Autolift) på bilen sen den köptes begagnad (halvintegrerad 4.1 ton). Valde dem för att de hade låg vikt och (relativt) lågt pris samt var ett inarbetat varumärke. Dessutom inget underhållsbehov, förutom lite rengöring någon enstaka gång. Har använt dem flitigt (nästan varje stopp) och har inte haft några som helst problem på de snart 8 år jag har haft bilen.

Senast ändrad:
Har haft elektriska stödben (TESA Autolift) på bilen sen den köptes begagnad (halvintegrerad 4.1 ton). Valde dem för att de hade låg vikt och (relativt) lågt pris samt var ett inarbetat varumärke. Dessutom inget underhållsbehov, förutom lite rengöring någon enstaka gång. Har använt dem flitigt (nästan varje stopp) och har inte haft några som helst problem på de snart 8 år jag har haft bilen.
Hydraliska är ju lätta att hissa bilen ordenligt på alla 4 benen om marken är ordentligt sluttande, är det samma med elektriska??

Har Goldschmitt stödben på min är jättenöjd
Likt Ep bör man göra service på dom varannat år.
Finns inget underhållsfritt system.
Vad som ingår i service
Kontroll av hydraulik: Kontroll av tryck, läckage och slangar, samt smörjning av rörliga delar.
Elektronikkontroll: Kalibrering och kontroll av kontrollpanelen och sensorer för att säkerställa korrekt nivåjustering.
Rengöring: Rengöring av stödben och hydraulcylindrar från smuts och korrosion.
Felsökning: Diagnostik om systemet inte fungerar som det ska.

Har Goldschmitt stödben på min är jättenöjd
Likt Ep bör man göra service på dom varannat år.
Finns inget underhållsfritt system.
Vad som ingår i service
Kontroll av hydraulik: Kontroll av tryck, läckage och slangar, samt smörjning av rörliga delar.
Elektronikkontroll: Kalibrering och kontroll av kontrollpanelen och sensorer för att säkerställa korrekt nivåjustering.
Rengöring: Rengöring av stödben och hydraulcylindrar från smuts och korrosion.
Felsökning: Diagnostik om systemet inte fungerar som det ska.
Om det bara är kontrollpunkter på ett serviceschema så blir jag alltid misstänksam, då känns det som om man jagar mina pengar. Något riktigt jobb bör ju ingå och jag förstår faktiskt inte varför oljebyte är exkluderat?

Jag har E&P på min drygt 5 ton tunga bil, de vill rycka lite när man sänker ner bilen i övrigt funkar de bra. Ibland hade det varit bra att kunna reglera benen separat men det går inte, manuell körning är parvis. Nivelleringen funkar mycket bra och vill man kalibrera om är det enkelt. Jag byter olja enligt deras serviceschema (36 månader), ett relativt enkelt jobb även om pumpen är monterad i en låda under bilen. Resten av servicebehovet är bara kontrollpunkter som jag gör mycket oftare. Står bilen uppe en längre tid utomhus så smörjer jag kolvarnas utstick någon gång i veckan.

Hälsningar
Peter

Prissättningen i Sverige är ju fri, men här är två olika (olika – tycker de verkar vara identiska) som Campingvaruhuset säljer:

Monteringssats och monteringskostnad tillkommer förvisso (om man inte gör det själv) men prisskillnaden är ändå avsevärd, jämfört med hydrauliska.

Det går naturligtvis att hitta billigare, inklusive monteringssats, t.ex.: https://x-camping.eu/en/electric-levelling-systems-44

Pålle

Senast ändrad:
Prissättningen i Sverige är ju fri, men här är två olika (olika – tycker de verkar vara identiska) som Campingvaruhuset säljer:

Monteringssats och monteringskostnad tillkommer förvisso (om man inte gör det själv) men prisskillnaden är ändå avsevärd, jämfört med hydrauliska.

Det går naturligtvis att hitta billigare, inklusive monteringssats, t.ex.: https://x-camping.eu/en/electric-levelling-systems-44

Pålle
är det någon kvalitets skillnad mellan de elektriska stödbenen??

Eftersom jag enbart har erfarenhet – god sådan – av TESA-stödbenen, vågar jag inte uttala mig om den saken.

En googling ger dock detta AI-genererade svar:

TESA (AutoLift) är originaltillverkaren av de populära, elektriska stödbenen, medan Carbest (och Linnepe) är märken som säljer samma eller mycket liknande system under eget namn (OEM-återförsäljare). De är tekniskt sett samma system, vilket innebär att prestanda, funktion (automatisk nivellering, fjärrkontroll) och kvalitet är nästan identisk. TESA-systemet är känt för sin robusta galvanisering, vattentäta motorer, och är designat för att passa de flesta husbilar upp till cirka 5,5 ton, med manuell/automatisk drift.

TESA vs. Carbest (i praktiken samma system)
  • Tillverkare: TESA är originalet; Carbest är ett varumärke som säljer TESA:s produkt.
  • Teknik: Båda är elektriska, mekaniska stödbenssystem (inte hydrauliska), med automatisk och manuell styrning.
  • Funktion: Båda ger automatisk horisontell nivellering med en knapptryckning via fjärrkontroll och är lämpliga för eftermontering.
  • Kvalitet: Hög kvalitet, med TESA som framhäver extra stark galvanisering (7x starkare) och vattentäta motorer.
  • Viktklass: Passar för fordon upp till cirka 5,5 ton (beroende på specifik modell).
  • Installation: Kräver minst 34 cm fritt utrymme under chassit och kan eftermonteras på de flesta husbilar.
Slutsats
Väljer du TESA eller Carbest väljer du i stort sett samma robusta och beprövade system. Skillnaden ligger oftast i pris och eventuella kosmetiska detaljer eller medföljande installationskit, då båda erbjuder samma kärnfunktionalitet för att stabilisera och nivellera din husbil automatiskt.

Pålle

Senast ändrad:
Har haft hydrauliska stödben från E&P Hydraulics på bilen sen den köptes ny (helintegrerad 4.5 ton). Valde dem för att de hade funnits länge och hade ett inarbetat varumärke. Dessutom inget underhållsbehov även om man ju måste ha litet koll på olja etc. Har använt dem flitigt (nästan varje stopp) och har inte haft några som helst problem på de snart 8 år jag har haft bilen.

8år skriver du, har du den första generationen?
Jag har den, och systemet har hängt sig minst 3ggr, då går det ej att köra in benen, då får jag starta om huvudenheten genom att dra ur/sätta i kontakten med flera ledare, sen funkar de bra igen, dock irriterande, det börjar även ta slut på fjärrkontroller, jag har bytt ut den en gång, ibland stannar ett av bakbenen innan det nått marken, orsak okänd. Jag är inte speciellt imponerad av E&P utifrån priset, jag gav 53K april 2017.
Känner inte till ev. problem med den nyare generationen.

2017-04-20 12.48.20.jpgIMG_20180503_124113.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen