Det fine med en ESP32 basert løsning er prisen på datoren med Wi-Fi og Bluetooth. I produksjons volumer under 5 kr stykket, dette gjør at en egentlig kan glemme PWM regulatorer. Dyreste komponent i en optimal smart MPPT er induktorspolen. Firmware som styrer det hele kan starte med OpenSource basis hvor flere utviklere har lagt igjen sin erfaring. Prinsipielt trenger ikke en slik regulator display da en kan gjøre all tilpasning via en webleser. Alle komponenter til denne regulatoren koster i moderate volumer rund et par hundre kroner, produksjonsvolum rundt 100 eller mindre. 16 bit AD konvertere for de forskjellige spenningsmålingene gir endel informasjon om batteriets tilstand.
Faktisk er det mer problematisk å lage en virkelig god BMS enhet for batterier. Denne skal måle spenning og strøm for hver celle samt totalt og gi aktiv balansering (ikke kun en avbrenning av energi fra de beste cellene) dvs styre ladning til svakeste celle.
Jag har många gånger undrat hur många kW som försvinner när BMS ska balansera cellerna, ibland har den även som uppgift att ladda ur cellerna till 50% om de är overksamma en tid t.ex cykelbatterier och även mina batterier till dji drönaren. Det handlar om att begränsa åldringen.
När det gäller blybatterier så är det ibland ganska onödigt med bra laddare eftersom många om man läser Biltemas datablad inte kan ta emot mycket laddning lifepo4 är väl de enda som kan ta allt som finns men problem med kyla kan nog ställa till det.
Låter som du är på väg med produktion av mppt laddare som kan jobba intelligent. Ska man göra något sånt ska man nog lägga ut tillverkningen där det är billigt, jobbade på Luxorfabriken i 5 år strax innan det gick till likvidation. Problemet var att det fanns ett avtal mellan ett tyskt bolag om PAL systemet när det gick ut var det morsning och goodbay för luxor och nokia. Se hur det har gått för Webasto och eberspächer när deras patent gått ut.
Induktorspolen ger problem vid tillverkning man ska linda den med maskin om det är större serier koppartråden måste fixeras eftersom man får magnetiska krafter i tråden. Sen ska spolen fixeras ordentligt mekaniskt vid kretskortet så det kräver manuellt arbete färdiga kärnor finns ju att köpa. Även kylflänsen kan kosta om den måste gängas och monteras, kylfänsen i sej är antagligen strängpressad i maskin och sågas upp automatiskt. Sånt har man tillverkat i finspång av gränges.
Programmerbara microprocessorer köpte jag in det sista året jag jobbade som lärare, en elev hade som specialarbete att göra en robotarm med 3 st modellflygservon och ett program för att styra dem. Ganska enkel styrning fanns färdiga kommandon att använda.
Problemet är att man inte är fri på en gymnasieskola att driva stora projekt skulle varit bättre på ett universitet.
Hade ett litet projekt att göra mottagare för kabeltv som ju var scramblat på den tiden analogt. Det växte jag ritade kretskort hemma privat och byggde och sålde ett antal det var inte olagligt då men det blev. Ska man göra ett enkel kort är det mycket viktigt att man inte får en massa övergångar med via. Laddade hem programvara från pirate bay men det tog mycket tid när man hade en normalsnabb dator det var mitt i den tiden som datorerna och processorerna blev gamla efter ett halvår. Men ett roligt projekt.
Med få komponenter och inga krav på storlek eller vikt kan man gott använda vanlig resistorer och undvika ytmontering helt. Hade kurs i ytmontering och problematiskt att ytmontera kontakter blir för liten hållfasthet.