• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilstur i augusti till Sveriges södra delar

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Vi brukar ta en tur söderut i augusti. Bilen har stått tryggt parkerad under den mest hektiska semesterperioden, som betyder fulla ställ-/campingplatser i Sydsverige.

Igår körde vi fram husbilen, städade ur den och idag packade vi bilen för turen söderut, resrutten är okänd… nåja, Öland har blivit en tradition att besöka i augusti sedan vi blev med husbil.

IMG_1672.jpeg
Inte tvättad och polerad, men lastad med livets nödtorft för drygt en veckas husbilsliv.

Kom iväg vid 14.30 och siktade på Preem i Söderhamn, eftersom tanken var tom. Kollade innan priset på ÅFA 24.20 kr för en liter diesel! Tankade fullt, över 2000 spänn för full tank! Gissa om jag fick svett på pannan när jag 5 minuter senare ser att obemannade konkurrerande mack säljer diesel för 24.16 kr för en liter! Ångest…. men så lugnade jag ner mig lite och räknade; 90 x 4 öre = 3 kronor och 60 öre, ok lite pengar kanske, men principen! :unsure:
EDIT: Nu är vårt rabatterade pris på dieseln publicerat här på Forumet och det är precis som ”PL 8” skriver i sitt inlägg no.3, 23.06 kr per liter. Det betyder att iHusbils avtal med ÅFA har sparat drygt 100 kr för oss vid vår senaste tankning och mer blir det eftersom tanken börjar bli tom igen.

Efter ett stopp i Valbo för besök på Coop för inköp av frukostbröd och Systembolaget för inköp av två flaskor Cava och en bag-in-box rött vin, så siktade vi söderut utefter RV 56.

Är turistsäsongen redan över, var är alla husbilar? Lugn resa söderöver, det enda vi reagerade över var resultatet av den senaste tidens regnväder.

IMG_5896.jpeg
En körbana avstängd, översvämning.

Vi kom överens om att ett lämpligt stopp för natten var en gammal bekant, Westerqvarn om det nu finns plats? Kollade deras hemsida för att för att boka en plats. Vad vi förstod på hemsidan fanns det plats, men vad som fick oss att inte förboka var det här;

IMG_5901.jpeg
Varför skall man betala 40 kr extra för att man bokar och betalar i förskott? Tror att Westerqvarn skall ta sig en funderare om det är så smart, borde det inte vara tvärtom?

Nåväl framme vid Westerqvarn med sina 90 ställplatser, visar det sig att vi är 6 husbilar här inatt, 3 svenska och 3 tyska, en beläggningsprocent på 6% den 14 augusti! En känd ställplats mitt i Sverige, säsongen i Sverige är väldigt kort! Hur skall man kunna tjäna pengar på oss med en så usel beläggning redan i mitten av augusti?

IMG_1675.jpeg

Priset vi betalade vid ankomsten via Swish blev 295 kr, enkelt och värt priset för den service som finns på plats,

IMG_5899.jpeg

Imorgon åker vi vidare, undrar var vi hamnar? Återkommer.

Den kulinariska delen av resan, redovisar Carola på FB.

Tommy

Senast ändrad:
Kollade innan priset på ÅFA 24.20 kr för en liter diesel! Tankade fullt, över 2000 spänn för full tank! Gissa om jag fick svett på pannan när jag 5 minuter senare ser att obemannade konkurrerande mack säljer diesel för 24.16 kr för en liter! Ångest….
Eftersom du kollade priset på ÅFA antar jag att du också har rabatt där. Och i så fall betalar du 24,20-1,14 kr/l denna vecka. Dvs 23,06 kr/l om det var på måndag 14/8 du tankade. Var det söndag du tankade så var priset 22,80 kr/l på Preem för oss med rabatt.

Eftersom du kollade priset på ÅFA antar jag att du också har rabatt där. Och i så fall betalar du 24,20-1,14 kr/l denna vecka. Dvs 23,06 kr/l om det var på måndag 14/8 du tankade. Var det söndag du tankade så var priset 22,80 kr/l på Preem för oss med rabatt.
Tack för informationen, hoppas att det är jag som har fel.

Normalt brukar veckans pris komma upp här på Forumet på måndagarna men inte igår, gick därför själv in på:

Där står det 24.20 kr litern för diesel, om jag inte missminner mig stod det 24.56 kr på pumpen.

Troligen kommer vår vanliga publicering av veckans dieselpris idag som bringar klarhet i frågan.

Tommy

Vi brukar ta en tur söderut i augusti. Bilen har stått tryggt parkerad under den mest hektiska semesterperioden, som betyder fulla ställ-/campingplatser i Sydsverige.

Igår körde vi fram husbilen, städade ur den och idag packade vi bilen för turen söderut, resrutten är okänd… nåja, Öland har blivit en tradition att besöka i augusti sedan vi blev med husbil.

Visa bilaga 29016
Inte tvättad och polerad, men lastad med livets nödtorft för drygt en veckas husbilsliv.

Kom iväg vid 14.30 och siktade på Preem i Söderhamn, eftersom tanken var tom. Kollade innan priset på ÅFA 24.20 kr för en liter diesel! Tankade fullt, över 2000 spänn för full tank! Gissa om jag fick svett på pannan när jag 5 minuter senare ser att obemannade konkurrerande mack säljer diesel för 24.16 kr för en liter! Ångest…. men så lugnade jag ner mig lite och räknade; 90 x 4 öre = 3 kronor och 60 öre, ok lite pengar kanske, men principen! :unsure:

Efter ett stopp i Valbo för besök på Coop för inköp av frukostbröd och Systembolaget för inköp av två flaskor Cava och en bag-in-box rött vin, så siktade vi söderut utefter RV 56.

Är turistsäsongen redan över, var är alla husbilar? Lugn resa söderöver, det enda vi reagerade över var resultatet av den senaste tidens regnväder.

Visa bilaga 29017
En körbana avstängd, översvämning.

Vi kom överens om att ett lämpligt stopp för natten var en gammal bekant, Westerqvarn om det nu finns plats? Kollade deras hemsida för att för att boka en plats. Vad vi förstod på hemsidan fanns det plats, men vad som fick oss att inte förboka var det här;

Visa bilaga 29019
Varför skall man betala 40 kr extra för att man bokar och betalar i förskott? Tror att Westerqvarn skall ta sig en funderare om det är så smart, borde det inte vara tvärtom?

Nåväl framme vid Westerqvarn med sina 90 ställplatser, visar det sig att vi är 6 husbilar här inatt, 3 svenska och 3 tyska, en beläggningsprocent på 6% den 14 augusti! En känd ställplats mitt i Sverige, säsongen i Sverige är väldigt kort! Hur skall man kunna tjäna pengar på oss med en så usel beläggning redan i mitten av augusti?

Visa bilaga 29021

Priset vi betalade vid ankomsten via Swish blev 295 kr, enkelt och värt priset för den service som finns på plats,

Visa bilaga 29022

Imorgon åker vi vidare, undrar var vi hamnar? Återkommer.

Den kulinariska delen av resan, redovisar Carola på FB.

Tommy
Tänker besöka Westernkvarn nästa vecka, kul se hur många bilar där är då.

Vad skall du på Öland och göra? Kom till Skåne, jag har fyllt på rejält med sevärdheter i vår upplevelsetråd. Jag är inte riktigt klar, men där är så det räcker.

Levererar djurfoder till Öland, chaufförerna åker redan vid 3-tiden på morgonen för att slippa bromsklossarna, som de kallar husbilarna 😲
Husbilar som bromsklossar har vi inte råkat ut för. Däremot Pb1 som kan köra väldigt "okoncentrerat ", lite hur som helst. Och att få en lång och tung djurfoders bil i ändan är något man undviker av ren självbevarelsedrift. Det är nog trafiken som är problemet, inte husbilarna.

@Dethleffs Skåne och framförallt Österlen står på Carolas ”bucket list”, men all information och bilder på desperat parkerade bilar utefter vägarna i området har fått oss att avstå. Hennes ringa ålder ger också en lägre prioritering på en bucket list. Återkommer om ditt fantastiska arbete som du lagt ner för oss andra medlemmar, under rubriken Husbilsupplevekser, imponerande. Tack!

@Brogu och @Knazig, vi vet att Öland är populärt, men av egen erfarenhet har vi sett Ölands östra och sydliga delarna i mitten av augusti är halvtomt, t.ex. Sandvik Camping som vi gillar …. max 30% beläggning, synd för ägaren.

Senast ändrad:
Idag blev det en transportsträcka på 50 mil, som flöt på utan överraskningar, ömsom sol ömsom regn.

IMG_1677.jpeg
Startade i Westerqvarn och hamnade här…

IMG_1680.jpeg
Yes, Ullared… undrar hur många husbilar det var parkerade på avsedd husbilsparkering,, husvagnsparkeringen som är fylld av husbilar, till och med bussparkeringen, som idag var husbilsparkering? Massor var det.

IMG_1679.jpeg
Carola gick in på Gekås och handlade för en god middag, kolla hennes FB så får du se vilken god middag vi avnjutit.

Själv höll jag Alice sällskap….

Sen till vad som måste vara Sveriges absolut populäraste camping, Gekås Camping, som kostar ungefär som en bra ställplats, men som levererar bättre än någon ställplats som jag känner till.

Hög beläggning, nöjda gäster ….

IMG_1682.jpeg
…. priset är 340 kr inklusive allt. Förstår att 90% av gästerna här på campingen kommer med husbilar, som egentligen har allt ombord.

Imorgon skall jag kolla bil-/campingutbudet på Gekås innan vi drar vidare.

Tommy

Senast ändrad:
Idag blev det en transportsträcka på 50 mil, som flöt på utan överraskningar, ömsom sol ömsom regn.

Visa bilaga 29136

Visa bilaga 29137
Yes, Ullared… undrar hur många husbilar det var parkerade på avsedd husbilsparkering,, husvagnsparkeringen som är fylld av husbilar, till och med bussparkeringen, som idag var husbilsparkering? Massor var det.

Visa bilaga 29138
Carola gick in på Gekås och handlade för en god middag, kolla hennes FB så får du se vilken god middag vi avnjutit.

Sen till vad som måste vara Sveriges absolut populäraste camping, Gekås Camping, som kostar ungefär som en bra ställplats, men som levererar bättre än någon ställplats som jag känner till.

Visa bilaga 29139
…. priset är 340 kr inklusive allt. Förstår att 90% av gästerna här på campingen kommer med husbilar, som egentligen har allt ombord.

Tommy
Stod också på bussparkeringen, undrar om bussresor till Gekås lagt ner.

Onsdag 16 augusti.

Lugn morgon på campingen i Ullared, frukost, dusch, sedan tömma gråvatten och toakassetten, samt fylla på vatten.

Nu skulle det shoppas, men så mycket folk! Lite fick jag i alla fall i min vagn….

IMG_1687.jpeg
…. mest till husbilen som lampan, fläkten, brödrosten, vattenkannan och Thetford Aqua Kem Blue Saneringsmedel. Nej min kasse var ingen rekordnotering för Gekås.

Carola stannade ytterligare en stund, men inte heller hennes vagn var tung att dra när hon kom tillbaka till husbilen.

Redan 13.30 sa vi tack och adjö till Ullared och siktade på Borgholm och Öland, drygt 30 mil bort.

Carola kommenterade igår att hon läst väldigt fina recensioner om ställplatsen Kosta Lodge och när vi körde RV25 mot Kalmar kom skylten upp som sa både Kosta och Glasriket. Vi svängde av för att kolla.

Vilken fin ställplats! Vi checkade in, Öland får vänta lite…

IMG_5920.jpeg

Så fint arrangerat och priset är inte dyrt 285 kr inklusive allt, billigt. Men undrar om det fungerar ekonomiskt? Idag den 16 augusti, är vi 10 bilar här, de flesta är tyska, det betyder bara 17% beläggning på deras 59 ställplatser! Synd, hoppas det blir bättre, det är man värda.

IMG_1697.jpeg
De flesta platserna har ett trevligt trädäck.

IMG_1698.jpeg
Nytt modernt servicehus

IMG_1699.jpeg
Här tömmer och fyller vi våra tankar.

IMG_1700.jpeg
Modernt, rent och snyggt. Duscharna till vänster och toaletterna till höger.

Imorgon skall vi kolla outlet’n på Kosta, troligen konstaterar vi att det är snyggt, men lite för dyrt för oss…. konstaterade det redan för 5-6 år sedan, när vi senast besökte butiken, — ska det här vara en outlet? Sa vi då i unisont, samtidigt som vi läste prislapparna.

Sedan åker vi vidare till Öland.

Återkommer

Tommy

Senast ändrad:
IMG_1697.jpeg

De flesta platserna har ett trevligt trädäck.

Hade de inte några nivåkilar att sälja i Ullared? ;)

Pålle

Hade de inte några nivåkilar att sälja i Ullared? ;)

Pålle
Visst hade man det, en trappa upp såg jag idag snygga gula nivåkilar. Själva har vi haft nivåkilar i garaget ett antal år, men som aldrig användes därför gav jag bort dem till en bättre behövande husbilskollega.

Nej vi kollar bara efter en acceptabelt plan yta och är inte alls känsliga om det råkar luta en aning.

Visa bilaga 29136

Visa bilaga 29137

Visa bilaga 29138

Visa bilaga 29139

Tommy
Men inte ligger väl Ullared längs vägen från Söderhamn till Öland ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen