Till vår stora glädje noterar vi att branschföreträdarna åter skakar liv i Husbilskampen, genom en hemställan till Regeringen om rättvis beskattning av husbilar.
Enligt HRF finns risk att skatten höjs ytterligare. Hittills har skatten för husbilar som testats med metoden som föregick WLTP beräknats efter något som kallas ”skälig grund”. Men det kan komma att förändras - vilket kan leda till högre skatt.
Fordonsskatt på 13000–16000 kr om året kan komma att hamna på 33000–44000 kronor!
I exemplet nedan visar HRF att en fordonsskatt på 13000–16000 kr om året kan komma att bli 33000–44000 kronor om året i framtiden. Skatten kan komma att mer än fördubblas.
HRF’s senaste aktiviteter i Husbilskampen
Under senare tid har HRF genomfört en rad aktiviteter i syfte att påverka lagstiftarna i rätt riktning, för en rättvisare beskattning av nya husbilar.
Bland annat har M:s, S:s och SD:s riksdagsgrupper haft besök av HRF, dessutom har ett antal ledande riksdagspolitiker, C och M, genomfört studiebesök hos Kabe.
Allra senast är att HRF har skickat in en hemställan till Finansdepartementet med en begäran om att departementet ska sätta igång en utredning som i sin tur ska mynna ut i ett förslag till en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar husbilsbeskattning. Denna hemställan har tagits fram på rekommendation av Jacob Lundberg, M-märkt politiskt sakkunnig på finansdepartementet.
Fr.v. Jacob Lundberg, politiskt sakkunnig på finansdepartementet, och Mikael Blomqvist, HRF/Kabe.
HRF har tagit fram en pressrelease i syfte att förstärka trycket på finansdepartementet och våra lagstiftande riksdagsledamöter:
iHusbil stöder helhjärtat Husbilskampen och välkomnar de nya initiativen.
Pressmedellande:
Husbilsbranschen går in med en hemställan till regeringen om rättvis beskattning av husbilar
Husbilen är ett unikt fordon som i första hand används för boende.
Husbilsbranschen ser med oro på eventuellt nya förändringar av beskattningen av nya husbilar, denna gång enligt ”skälig grund”. Därför har Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, skickat in en hemställan till finansdepartementet med kravet på en rättvis och förutsägbar, långsiktigt hållbar, beskattning av husbilar.
- HRF vill att departementet påbörjar arbetet med att ta fram en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell för husbilar, personbil klass II, säger Per Nilsson, ordförande för HRF, och fortsätter:
- Detta för att dels företag inom mobilt boende och camping ska våga satsa på tillväxt, dels för att konsument ska våga köpa och äga en husbil utan rädsla för snabba förändringar och helt nya villkor.
Med sin hemställan vill HRF få ett slut på den orättvisa beskattningen av nya husbilar. Inget annat jämförbart EU-land har en så hög fordonsbeskattning av husbilar som Sverige har.
- HRF vill ha en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till dess särart som fordon, att det är ett fordon i första hand avsett för boende och att det brukas på ett helt annat sätt än det stora flertalet lätta transportbilar. Skatteuttaget ska vara rättvist och eventuella förändringar förutsägbara, säger Per Nilsson.
Husbilen, personbil klass II, har sedan 2010 varit utsatt för en mängd skatteförändringar. Vissa har varit planerade medan andra har tillkommit på grund av okunskap gällande fordonstypen. Skattens negativa påverkan på marknaden och för konsumtionen kunde tydligt ses vid införandet av bonus-malus (2018) tillsammans med WLTP-beskattning, (2019). Marknaden sjönk kraftigt under några år tills dess att skatteuttaget vid av- och påställning av fordon förändrades samt att branschen ställde om motortypen så att ”skälig grund” kunde användas för beräkning av skatteuttag. Det innebär att i många fall har den årliga fordonsskatten under de första tre åren efter detta varit i storleksordningen
13 000-16 000 SEK/år.
Nu pågår arbetet med en förändring av beräkningsmodellen för ”skälig grund”, vilket kommer att påverka branschen negativt enligt HRF som nu agerar. Årsskatten på en husbil riskerar att gå från ovan nämnda till en skatt som baseras på tjänstevikten och kommer storleksmässigt hamna mellan 33 000-44 000 SEK/år.
Skatteuttaget på fordonstypen påverkar viljan att konsumera husbilar i Sverige, enligt statistik från samarbetsorganisationen European Caravan Federation, ECF.
- Detta syntes tydligt 2018-2019 då den svenska marknaden backade kraftigt, minus 42 procent, medan andra jämförbara Europeiska länder med en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart hade tillväxt, säger Per Nilsson.
Som en del av opinionskampanjen ”Husbilskampen, för en rättvisare beskattning av husbilar”, har HRF bland annat presenterat en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till husbilens särart som ett alternativ till en ”platt” årlig husbilsskatt.
Nu vill branschorganisationen att Finansdepartementet tar itu med arbetet att finna en rättvis lösning.
Relaterade länkar
Källa: HRFDet krävs reella förändringar för att stoppa den negativa utvecklingen för vårt fritidsintresse, husbilen. Försäljningen av nya husbilar har halverats sedan 2018. Den negativa utvecklingen ser ut att bli än mer dramatisk innevarande år för oss i Sverige, medan resten av Europa har en positiv utveckling, på grund andra och bättre förutsättningar.
Vi håller tummarna att HRF lyckas övertyga den sittande regeringen och Finansdepartementet, att det behövs en ny beräkningsmodell för fordonsskatt på våra husbilar. En modell som tar hänsyn till dess särart som fordon och att det brukas på ett helt annat sätt än det stora flertalet lätta transportbilar, så att vi åtminstone får samma förutsättningar som resten av Europa.
Tommy
Senast ändrad: