• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilskampen fortsätter

63DEE8F3-2313-49AC-9414-3BBA0FD1FBD3.jpegB3D39448-A013-488D-93BD-248A34038948.jpeg
Till vår stora glädje noterar vi att branschföreträdarna åter skakar liv i Husbilskampen, genom en hemställan till Regeringen om rättvis beskattning av husbilar.

Enligt HRF finns risk att skatten höjs ytterligare. Hittills har skatten för husbilar som testats med metoden som föregick WLTP beräknats efter något som kallas ”skälig grund”. Men det kan komma att förändras - vilket kan leda till högre skatt.

Fordonsskatt på 13000–16000 kr om året kan komma att hamna på 33000–44000 kronor!

I exemplet nedan visar HRF att en fordonsskatt på 13000–16000 kr om året kan komma att bli 33000–44000 kronor om året i framtiden. Skatten kan komma att mer än fördubblas.

HRF’s senaste aktiviteter i Husbilskampen

Under senare tid har HRF genomfört en rad aktiviteter i syfte att påverka lagstiftarna i rätt riktning, för en rättvisare beskattning av nya husbilar.

Bland annat har M:s, S:s och SD:s riksdagsgrupper haft besök av HRF, dessutom har ett antal ledande riksdagspolitiker, C och M, genomfört studiebesök hos Kabe.

Allra senast är att HRF har skickat in en hemställan till Finansdepartementet med en begäran om att departementet ska sätta igång en utredning som i sin tur ska mynna ut i ett förslag till en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar husbilsbeskattning. Denna hemställan har tagits fram på rekommendation av Jacob Lundberg, M-märkt politiskt sakkunnig på finansdepartementet.

2EDC42F0-604C-41BA-9A31-464925859AC6.jpeg
Fr.v. Jacob Lundberg, politiskt sakkunnig på finansdepartementet, och Mikael Blomqvist, HRF/Kabe.

HRF har tagit fram en pressrelease i syfte att förstärka trycket på finansdepartementet och våra lagstiftande riksdagsledamöter:

iHusbil stöder helhjärtat Husbilskampen och välkomnar de nya initiativen.


Pressmedellande:

Husbilsbranschen går in med en hemställan till regeringen om rättvis beskattning av husbilar​

B0D65E3D-3D1B-4763-AF49-71E384A616A8.jpeg
Husbilen är ett unikt fordon som i första hand används för boende.

Husbilsbranschen ser med oro på eventuellt nya förändringar av beskattningen av nya husbilar, denna gång enligt ”skälig grund”. Därför har Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, skickat in en hemställan till finansdepartementet med kravet på en rättvis och förutsägbar, långsiktigt hållbar, beskattning av husbilar.

- HRF vill att departementet påbörjar arbetet med att ta fram en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell för husbilar, personbil klass II, säger Per Nilsson, ordförande för HRF, och fortsätter:

- Detta för att dels företag inom mobilt boende och camping ska våga satsa på tillväxt, dels för att konsument ska våga köpa och äga en husbil utan rädsla för snabba förändringar och helt nya villkor.

Med sin hemställan vill HRF få ett slut på den orättvisa beskattningen av nya husbilar. Inget annat jämförbart EU-land har en så hög fordonsbeskattning av husbilar som Sverige har.

- HRF vill ha en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till dess särart som fordon, att det är ett fordon i första hand avsett för boende och att det brukas på ett helt annat sätt än det stora flertalet lätta transportbilar. Skatteuttaget ska vara rättvist och eventuella förändringar förutsägbara, säger Per Nilsson.

Husbilen, personbil klass II, har sedan 2010 varit utsatt för en mängd skatteförändringar. Vissa har varit planerade medan andra har tillkommit på grund av okunskap gällande fordonstypen. Skattens negativa påverkan på marknaden och för konsumtionen kunde tydligt ses vid införandet av bonus-malus (2018) tillsammans med WLTP-beskattning, (2019). Marknaden sjönk kraftigt under några år tills dess att skatteuttaget vid av- och påställning av fordon förändrades samt att branschen ställde om motortypen så att ”skälig grund” kunde användas för beräkning av skatteuttag. Det innebär att i många fall har den årliga fordonsskatten under de första tre åren efter detta varit i storleksordningen
13 000-16 000 SEK/år.

Nu pågår arbetet med en förändring av beräkningsmodellen för ”skälig grund”, vilket kommer att påverka branschen negativt enligt HRF som nu agerar. Årsskatten på en husbil riskerar att gå från ovan nämnda till en skatt som baseras på tjänstevikten och kommer storleksmässigt hamna mellan 33 000-44 000 SEK/år.

Skatteuttaget på fordonstypen påverkar viljan att konsumera husbilar i Sverige, enligt statistik från samarbetsorganisationen European Caravan Federation, ECF.

- Detta syntes tydligt 2018-2019 då den svenska marknaden backade kraftigt, minus 42 procent, medan andra jämförbara Europeiska länder med en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart hade tillväxt, säger Per Nilsson.

Som en del av opinionskampanjen ”Husbilskampen, för en rättvisare beskattning av husbilar”, har HRF bland annat presenterat en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till husbilens särart som ett alternativ till en ”platt” årlig husbilsskatt.

Nu vill branschorganisationen att Finansdepartementet tar itu med arbetet att finna en rättvis lösning.

Relaterade länkar​

Källa: HRF

Det krävs reella förändringar för att stoppa den negativa utvecklingen för vårt fritidsintresse, husbilen. Försäljningen av nya husbilar har halverats sedan 2018. Den negativa utvecklingen ser ut att bli än mer dramatisk innevarande år för oss i Sverige, medan resten av Europa har en positiv utveckling, på grund andra och bättre förutsättningar.

Vi håller tummarna att HRF lyckas övertyga den sittande regeringen och Finansdepartementet, att det behövs en ny beräkningsmodell för fordonsskatt på våra husbilar. En modell som tar hänsyn till dess särart som fordon och att det brukas på ett helt annat sätt än det stora flertalet lätta transportbilar, så att vi åtminstone får samma förutsättningar som resten av Europa.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag har lite svårt för att Sverige ska skilja sej så mycket på så många sätt i förhållande till resten av europa. Det är skatter det är bränsle det är miljötokerier som plastpåseskatt och sugrörsförbud.
Att vi lever i en ständigt krympande exklusiv ankdamm ser man lätt när man varit utomlands en tid.
Låt politikerna komma ut i europa och se verkligheten, som det nu är åker de taxi från kontoret i riksdagen till privatjet landar på någon flygplats blir lotsade till väntande taxi och åker till ett fint hotell sen taxi till något möte osv.
De kommer aldrig i närheten av verkligheten som ofta består i oändliga köer av lastbilar på motorvägarna med otroliga mängder utsläpp och sen ska man beskatta en husbil som inte ofta körs mer än 500mil på ett år i lugn takt. WLP är en skandal liksom många andra miljömässiga mätningar.
Vi ser på tv politiker och föståsigpåare prata om klimatmål och utsläpp och siffror som i bästa fall kommer från död räkning.
Finns det verkligen någon som tror på dessa siffror man hasplar ur sej som om det vore gudsord?
Hur mäter man att co2 utsläppen ökar så och så mycket var finns dessa mätningar som ju borde finnas på varje bil och varje skorsten och som borde sysselsätta många tusen personer.
Man vet ju inte ens hur många personer det bor i sverige men hur mycket co2 det finns i luften i sverige om ett antal år det har man järnkoll på.
Idioter är idioter även om de inte har särskilt boende, jag tycker beteendet som massmedia uppvisar påminner om religiös sekterism mer än fakta.
 
Ja nu är ju inte WLTP ett svenskt påfund utan en standardiserad internationell metod för att ange bränsleförbrukning.
Civiliserade politiker i civiliserade länder brukar i allmänhet utgå från sakkunskap från forskningsorgan, universitet och annat för att föreslå och besluta om exempelvis miljömål. Sedan påverkas de förstås också av partiideologier och gör en del eftergifter för sakintressen.

Har du studerat underlagen till de beslut du ifrågasätter eftersom du är så kritisk till dem?
 
Ja nu är ju inte WLTP ett svenskt påfund utan en standardiserad internationell metod för att ange bränsleförbrukning.
Civiliserade politiker i civiliserade länder brukar i allmänhet utgå från sakkunskap från forskningsorgan, universitet och annat för att föreslå och besluta om exempelvis miljömål. Sedan påverkas de förstås också av partiideologier och gör en del eftergifter för sakintressen.

Har du studerat underlagen till de beslut du ifrågasätter eftersom du är så kritisk till dem?
Hur kan man få ut rätta värden för svenska bilar som testats i tyskland med tyskt bränsle? Det är väl ganska känt att förbrukningen ändras väldigt mycket i sverige. Man kan få de svar man vill ha genom att fråga de personer som har de "rätta" åsikterna. Och man undrar naturligtvis vilka som var sakkunniga när man stängde ner kärnkraftverken?
 
Avsikten med WLTP-deklarationen är inte att ta reda på hur mycket en viss bil släpper ut i ett visst land, utan att få fram jämförbara siffror för alla testade bilar.

Testproceduren är därför strikt reglerad, inklusive vilken sorts bränsle som ska användas. Detta innebär att alla bilar, oavsett tillverkningsland, testas (oavsett var testen sker) med identiskt bränsle.

Pålle
 
Avsikten med WLTP-deklarationen är inte att ta reda på hur mycket en viss bil släpper ut i ett visst land, utan att få fram jämförbara siffror för alla testade bilar.

Testproceduren är därför strikt reglerad, inklusive vilken sorts bränsle som ska användas. Detta innebär att alla bilar, oavsett tillverkningsland, testas (oavsett var testen sker) med identiskt bränsle.

Pålle

MEN, för Husbilar är det här bara svammel, eller i bästa fall en Excel-ark stödd gissning. /GB
 
Hur kan man få ut rätta värden för svenska bilar som testats i tyskland med tyskt bränsle? Det är väl ganska känt att förbrukningen ändras väldigt mycket i sverige. Man kan få de svar man vill ha genom att fråga de personer som har de "rätta" åsikterna. Och man undrar naturligtvis vilka som var sakkunniga när man stängde ner kärnkraftverken?
Jag vet inte viket bränsle som används vid test enligt WLTP för bilar som skall säljas i annat land än produktionslandet. Kanske används standardiserat bränsle oavsett vilken marknad bilen skall till. Men det var väl frågan om WLTP är ett svenskt påfund eller inte.

De gamla ”nyligen” stängda kärnkraftverken stängdes c:a 5 år i förtid efter beslut i resp. ägande bolag, dvs Vattenfall för Ringhals och Uniper för Oskarshamn (idag är det iaf Uniper, kanske det hette annat då). Rimligen togs väl besluten i bolagsledning eller styrelse, baserat på underlag från sina resp organisationer så man hittar väl de sakkunniga i resp. bolag.
Den saken har inte så mycket med trådens ämne att göra men du frågade ju….
 
Tydligen uttryckte jag mig inte tillräckligt klart i mitt förra inlägg.

WLTP är en akronym för Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. WLTP är således en världsomspännande testmetod, och inte något svenskt påfund.

Testmetoden är noggrant specificerad, och däri ingår bland annat vilket bränsle som ska användas. Samma testmetod används alltid, oavsett var bilen är tillverkad och oavsett på vilken marknad den ska säljas.

Den som vill sätta sig mer in i ämnet WLTP, kan använda Google för att hitta relevant information.

Hur sedan de enligt WLTP-metoden fastställda förbruknings- och utsläppsvärdena används för att fastställa en skatt, är något som är en nationell angelägenhet.

Pålle
 
Även husbilar testas enligt WLTP-direktivet.

Pålle
Är det inte så att de WLTP-siffror som finns för husbilar gäller basbilens WLTP. Fiat Ducato, Ford Transit m.fl. och med olika motorer. Att Kabe, Hymer, Carthago etc. tar fram WLTP-värden för alla sina olika modeller och modellvarianter är inget jag har sett. Lika med CO2-värden och att detta är en orsak till att Transportstyrelsen använder "skälig beräkningsgrund".
 
Det är sant att man utgår från basfordonets WLTP-värde. Därefter görs en "husbilskorrigering" enligt en komplicerad beräkningsmetod där hänsyn tas till en mängd parametrar – ned till sådan detaljnivå som huruvida bilen har markis eller ej. (En markis ökar ju luftmotståndet...)

Pålle
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen