• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilar med sittgrupp bak

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ett av inlägg (det med foto på husbil med runt sittgrupp bak) i Gösta E. intressanta tråd "Varför bytte Du husbilen?" väckte mitt intresse för den här typen av husbil som har sittgrupp bak. Jag skulle gärna vilja be Er som har egna erfarenheter av sådan husbil att berätta lite om det. Vilka fördelar och nackdelar har Ni observerat under tiden Ni har haft eller hade sådan husbil?
Jag skulle vilja tacka "redtop2" som i inlägg#16 skrev att Dethleffs Grand Alpha har också sittgrupp bak.

Dethleffs Grand Alpha är rätt fin (vi har den vanliga, med sängar bak).
Har studerat den rätt noga och såklart jämfört med vår egen.
Det enda som jag tycker är direkt sämre, är att garaget/förvaringen är (av naturliga skäl) klart mindre.
Samt att ställplatser där man måste köra in, då får man ingen utsikt över sjön.
I övrigt så ser jag många fördelar mot vår, om man är 2 personer.
Är man fler, tror jag att vi behåller den vi har 😃

(Ingen egen erfarenhet utan bara iakttagelser från en som har systermodellen)

Hej
Vi har en Carthago Liner 4 2. Vi skulle aldrig gå tillbaks till vanlig planlösning.
Garaget som ngn skrev har vi inte gjort avkall på. Större än de flesta andra bilar. Får in stora cyklar och allt annat.
Vi backar in där det fungerar, men ställer oss som andra bilar står för att få sin egen uteplats. Om vi kör in så ser vi lika bra ändå frammåt, ser genom bilen och ut genom sidorutorna. De med sittplats fram sitter ju normalt med ryggen mot utsikten, i pilotstolarna.
Vi kan bädda ner sittgruppen till en 2 bäddars om det skulle behövas. Sängarna som fasta bäddar när de är nere, vilar på hurtsar = stadiga, ej att jämföra med nedbädd bar säng altså.
Lastvikt på 1.4 ton är extra bra också, Iveco chassie med bakhjulsdrift, kanon det med.

Även Chausson hade en modell (för kanske 4 år sedan) med 4 kaptensstolar fram samt U-grupp bak.
Samt 2 taksängar för nattinkvarteringen - en ovanför vardera salong. Försökte Googla men hittar den inte.

Sen har Bürstner en variant med "Vardagsrum" bak, men konventionell framdel om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag har också tittat på dessa bilar, fördelen är sittgruppen, men nackdelen är sängarna, liggkomforten blir inte bra,jag föredrar ej nedfällbara sängar.
En annan nackdel är att man får parkera bilen tvärtom mot alla andra, det gör att man har grannens dörr rakt utanför sin egen.
Jag gillar annars denna variant, men efter övervägande kom vi fram till att nackdelarna överväger.

Tackar för så många inlägg som redan inkommit.
Vi, Maria och jag, har haft några funderingar identiska som några av Er har framfört. En av viktiga är just garaget - vi har cykelställ inuti garaget (andra i rad husbil med sådan lösning) och föredrar denna lösning jämfört med utvändigt cykelställ som vi hade i tidigare husbilar. Den andra fundering är dimensioner och vikt. Helst ej längre än 7 meter, ej tyngre än 3.5 ton. Det är klart att vi är beredda att kompromissa. Denna kompromiss blir säkert baserat på sådan underlagg som bl a Era inlägg med Era observationer och iakttagelser från det verkliga livet med sittgrupp bak husbilen.
Vi har sett att även Pilote P696U har denna lösning.

Jag har detaljstuderat en Carthago Liner 4 2, gillade bakdelen, mycket trevlig lösning, som man har svårt att slita sig ifrån.
Framdelen med långbäddar över stolarna gillade jag dock inte, lite för mycket bök att ställa om för natten, men man kan inte få allt.

https://alltomhusbilen.se/carthago-liner-for-two-i-53/
Vi har haft en sådan i 4 år och är väldigt nöjda.
Står vi kort tid, fäll framstolarnas ryggstöd och ner med sängen. Inga jalusier dras för.
Längre tid, jalusier dras för och sängen är nere hela tiden. Lite jobbigt då eftersom jag enligt hustrun måste lägga täcket lite snyggare.

Vi har haft en sådan i 4 år och är väldigt nöjda.
Står vi kort tid, fäll framstolarnas ryggstöd och ner med sängen. Inga jalusier dras för.
Längre tid, jalusier dras för och sängen är nere hela tiden. Lite jobbigt då eftersom jag enligt hustrun måste lägga täcket lite snyggare.
Ser verkligen mysigt ut i den modellen 👌🏽 Lite avundsjuk möjligtvis 🤗

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen