• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbil och husvagn – vad händer på marknaden?

vroom är ett företag som specialiserar sig på faktabaserad analys och rådgivning kopplat till den svenska fordonsbranschen, som jag med stort intresse följer.​


I alla verksamheter behövs data för kunskap och det gäller även oss som gillar att åka omkring i husbilar. vroom är sedan 1997 Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden och vad jag förstår, en objektiv part som bygger sina analyser på enbart reella siffror och resultat.

Nu har man gjort en specialstudie om det som framförallt vi är intresserad av, husbilsmarknaden. Historiskt, idag och lite funderingar på vad som sker i framtiden, blandat med statisk statistik som man har, visste du t.ex. att snittåldern innan skrotningen av husbilar är 33 år?

Tommy

IMG_6014.jpegÖkat intresse för rullande sommarställen

Sommar, semester och säsong för husbilen och husvagnen. Men hur ser det ut på marknaden? Har skjutsen under pandemin avtagit och vilka faktorer påverkar försäljningen och intresset? Vroom har tittat närmare på utvecklingen för både husbilar och husvagnar.
Husvagnslivet har periodvis varit föremål för skämt, som bilden av par i likadana träningsoveraller. Men husvagnen och husbilen håller fortfarande ställningarna som populära semesterparadis, även om försäljningen tidvis har dippat. Husbilar intresserar numera även yngre generationer. Den nuvarande snittåldern 65 år bland husbilsägare kommer därför troligen att sjunka framöver när allt fler under 35–40-strecket väljer att resa och semestra på hjul.
Vroom har plockat ut och analyserat statistik över bland annat försäljning, ålder och geografisk fördelning av husvagnar och husbilar.

Husvagnsboom vid millennieskiftet

Husvagnsförsäljningen gick väldigt bra i början av 2000-talet, med en topp 2007 på 6 480 nya fordon. Jonas Karlsson, vd för Forsbergs Fritidscenter som är Nordens största husbils- och husvagnsåterförsäljare, ser den starka svenska camping-traditionen som en bidragande orsak.
- Sverige är vackert och det finns ett bra nät med campingplatser och sedan pandemin har också ställplatserna blivit allt fler. Bilden av campingpersoner i träningsoverall är sedan länge förlegad och våra undersökningar visar tydligt att det är friheten i livet med husbil och husvagn man söker sig till, oavsett ålder.
Husvagnen har en jämnare försäljning över tid, medan husbilen hittills har haft en mer varierad utveckling. Efter att husbilsförsäljningen femdubblats mellan 2000 och 2017, till en topp runt 6 600 bilar, sjönk intresset på grund av förändrade skatteregler. Sedan fick husbilen en rejäl skjuts igen under pandemin 2020–21, innan marknaden bromsade in igen, enligt statistik som Vroom har tagit fram.
Ett tufft 2022
Tittar vi på den allra senaste utvecklingen tappade marknaden mycket under 2022. Kriget i Ukraina, höga energipriser, inflation och osäkerhet i ekonomin var några orsaker som drog ner försäljningen. Större investeringar och köp som en husvagn eller husbil får förstås vänta under tider av prisökningar och osäkerhet.
Men det var inte enbart den ekonomiska omvärldsläget som påverkade tappet, utan även svårigheterna för leverantörer och tillverkare att få fram husbilar och husvagnar. Precis som i många andra branscher ökade leveranstiderna markant. Trots detta är det få kunder som ångrar sig och backar från sitt köp, även om de får vänta på sin husvagn eller husbil i över ett år. Många är alltså beredda att vänta länge på sitt framtida semesterfordon.
Värdefullt med rätt statistik
För Forsbergs Fritidscenter är Vroom en viktig samarbetspartner för att plocka ut intressanta kundprospekt att bearbeta bland befintliga husvagns- och husbilsägare.
– Här har vi ett mycket bra samarbete, med vår erfarenhet av branschen och Vrooms gedigna kunskap har vi gjort ett bra jobb för att ta fram rättvisande statistik och analyser, berättar Jonas Karlsson
En viktig pusselbit för handlarna är att ha koll på hur ofta man byter ut sin husbil eller husvagn. Generellt behåller man sin nyköpta husbil kortare tid än man behåller en husvagn – i snitt 4 år för husbilar och 5 år för husvagnar. Tiden har dock ökat med några månader de senaste åren. De som byter lite snabbare är främst förstagångsköpare och yngre som testat husvagn eller husbil för första gången.

Färre märken men fler aktörer på husvagnsmarknaden​

Bland nyköpta husbilar är de största märkena Adria, Kabe, Volkswagen, Pilote och Hymer. Ett ökat intresse för de mindre och kompaktare husbilarna (så kallade camper vans) har rört om på marknaden, där exempelvis Volkswagen har ökat sin marknadsandel rejält mellan 2021 och 2022. Husbilsmarknaden är mer diversifierad än husvagnsmarknaden. 26 märken stod för 85% av försäljningen 2022.
Bland nyköpta husvagnar dominerar fem märken: Adria, Kabe, Hobby, Knaus och Polar, som tillsammans stod för drygt 85 % av försäljningen 2022. När det gäller återförsäljare finns det fler mindre aktörer på husvagnssidan. Detta är annorlunda mot husbilsidan där marknaden präglas av färre och större kedjor.
Husbilar och husvagnar lever länge och marknaden för begagnat är betydelsefull för en återförsäljare. Begagnatmarknaden via handlare var under 2021/2022 ungefär tre gånger större än försäljningen av nya husbilar och husvagnar. Husbilarnas livslängd är i snitt 33 år och 40 år för husvagnar.

Ökad kundstock under pandemin

När flygresor och utlandssemestrar pausades under pandemin, ökade intresset för både husbilar och husvagnar. Jonas Karlsson menar att många som redan var lite intresserade då gjorde slag i saken. När pandemin väl var över kunde man vänta sig att många som testat husbil eller husvagn skulle sälja den.
– Vi har inte sett att detta har skett utan snarare att intresset har ökat än mer för våra produkter.
Men vad är då som mest av allt påverkar försäljningen? Det är ett stabilt ekonomiskt läge – att man vet vad som gäller oavsett om ekonomin i stort är bättre eller sämre, menar Jonas Karlsson.
- Ovisshet är det sämsta för marknaden, när man som konsument inte vet vad som kommer att ske med räntenivåer eller vad inflationen landar på. Vet man förutsättningarna, så kan man också planera sin ekonomi och även om det ekonomiska läget har förändrats det senaste året så är det nu ändå ganska stabilt.

- Så trots att det såldes färre enheter under 2022 jämfört med rekordåret 2021, är intresset för husbil och husvagnslivet jättestort och vi ser nu en ökad försäljningen igen. Det är tredje månaden i rad där orderingången är bättre än 2022.

Visste du att
  • Husvagnsbeståndet i Sverige är både stort och gammalt. Av 286 700 fordon är 80 % äldre än 15 år.
  • Antalet husbilar är 119 558, där är 42 % äldre än 15 år.
  • Snittåldern vid skrotning är 40 år för husvagnar och 33 år för husbilar.
  • Nästan var femte husbil (19,8 %) och husvagn (19 %) finns i Västra Götaland.
  • Bara 10,7 % av husbilarna och 7,4 % av husvagnarna finns i Stockholms län, som har 23 % av hela landets befolkning.
  • Norrbotten har 2 % av Sveriges befolkning men 4,8 % av husvagnarna och 3,8 % av husbilarna.
Källa: Vroom
 
Senast ändrad:
Intressant! En sak jag tycker sticker ut är: ”Generellt behåller man sin nyköpta husbil kortare tid än man behåller en husvagn – i snitt 4 år för husbilar och 5 år för husvagnar.” Den genomsnittlige köparen av husbil gör sig alltså av med den redan efter 4 år (för att byta till annan eller avveckla husbilsägandet) !? Pekar det på en stor andel spontana köp, alternativt dåligt underbyggda val av bilmodell, vilket vore överraskande för en så pass stor satsning som en husbil torde utgöra för den genomsnittlige köparen?
 
Intressant! En sak jag tycker sticker ut är: ”Generellt behåller man sin nyköpta husbil kortare tid än man behåller en husvagn – i snitt 4 år för husbilar och 5 år för husvagnar.” Den genomsnittlige köparen av husbil gör sig alltså av med den redan efter 4 år (för att byta till annan eller avveckla husbilsägandet) !? Pekar det på en stor andel spontana köp, alternativt dåligt underbyggda val av bilmodell, vilket vore överraskande för en så pass stor satsning som en husbil torde utgöra för den genomsnittlige köparen?

Fler parametrar att ta hänsyn till med husbil, än med husvagn (min uppfattning).
Man kanske vill kunna köra in i städer = byte.
Kunna passera varandra i köket = byte
Många nybörjare missar t.ex. detta med last, och totalvikt och behöver korrigera för att det ska bli bra.

Brukar man inte säga att det är den 3:e som man köper som blir bra?
 
Intressant! En sak jag tycker sticker ut är: ”Generellt behåller man sin nyköpta husbil kortare tid än man behåller en husvagn – i snitt 4 år för husbilar och 5 år för husvagnar.” Den genomsnittlige köparen av husbil gör sig alltså av med den redan efter 4 år (för att byta till annan eller avveckla husbilsägandet) !? Pekar det på en stor andel spontana köp, alternativt dåligt underbyggda val av bilmodell, vilket vore överraskande för en så pass stor satsning som en husbil torde utgöra för den genomsnittlige köparen?
:oops: 9 husbilar under 14 år…. Verkar vara en obeslutsam person, med svårigheter att fatta långsiktiga beslut, eller osäker som tvekar när han måste välja mellan olika alternativ, därför köper alla alternativen….

Personbeskrivningen gäller undertecknad. :unsure:;)

Tommy
 
3 på 20 år ble vår sluttsum, selv om vi i noen år hadde en ekstra så vi burde muligens si 4. Den ekstra var en vi hadde i Australia samtidig med vår tredje i Europa. Selv en første i Norge hadde vi i 4 år - den var 11 år da vi kjøpte den. Erfaringene fra denne satte opp en liste med hva vi ville ha i den neste, etter 8 år med den nye ønsket vi en forandring - enkeltsenger. 8 år senere emigrerte vi og avsluttet vårt husbilsliv. Nå har vi ikke tid til å farte rundt, full tid beskjeftiget med farm og hester. Nå om dagen er det de nyfødte som tar mye tid, men og vedlikehold av gjerder og beiter.
 
Hmm, lustigt detta. Vi har haft våran i 4 år i oktober och funderar på att byta.
Varför kanske vän av ordning undrar.

Köket är en faktor, det går helt enkelt inte laga mat vettigt samtidigt som man har någon kastrull på spisen. (skära, hacka osv,)
Designen på nya husbilar överlag är usel generellt sett. I stort sett omöjliga möbler att sitta i runt bordet om man vill sitta någorlunda vettigt.
I större bilar känns det som om fokus ligger på att ha 10 m2 badrum när dörrarna är ställda så de blockerar insyn i utrymmet.
För mig ett helt idiotisk sätt att använda yta.
Funderar på att byta till en med soffa bak och säng ovanför stolarna så att man kan vistas vettigt i bilen när den står still.

Branschen som helhet hade nog utvecklats framåt om man tagit in kvinnliga inrednings designers istället för 60-åriga Tyska farbröder.

Har en halv integrerad Max 3500T Sunlight
 
Vi köpte som totala nybörjare vår första husbil 2010 och har behållit den sedan dess. Bilen var ny då men två årsmodeller gammal. Alltså har vi haft den i 14 år sammanlagt. Vi har varit på mässor och hos försäljare, men inte hittat någon husbil som vi hellre vill ha. Redan innan köpet hade vi förstått att innehav av husbil handlar mycket om kompromisser.

Om då någon undrar vad vår "perfekta" husbil är för något så kan jag berätta att det är en Dethleffs integrerad på Fiatchassi, 3 l motor med kamkedja, totalvikt 4000 kg med ursprunglig lastvikt om 540 kg, takreling med stege bak (för att lasta kajaker), och så vidare...Enligt statistiken kan jag ha kvar den till 2043 då jag är 98 år gammal. 🥴
 
2 på 10år.

Den första hade vi i 6 år men då hade vi span på en modell under några år som vi ville ha.

Hade planerat att köpa den i Tyskland och sälja vår husbil privat, men vi hade en timme innan vi skulle på annat och jag visste att den fanns hos Lindströmshusbilar så jag ville kika på den och längta lite. Medans vi gör det kommer säljaren in i den nya husbilen med ett kostnadsförslag, han hade värderat våra bil som stod parkerad utanför, bara genom att gå runt och kika på den utvändigt utan vår vetskap. Priset var så vettigt att åka till Tyskland och sälja privat blev uteslutet.

Vi kunde få en helt ny för samma peng men valde en 2 år gammal Hymer istället, det var ju den husbilsmodellen vi hade hållit span på i några år.
Det var jättesorgligt att säga hejdå till våran första husbil, min bättre hälft klarade inte av det utan gick därifrån och när vi åkte hem med den nya så kände man sig som en svikare istället för glädje över den nya.

Nu har vi haft den nya i 4 år och kommer ha den tills vi slutar med husbil eller att den måsta skrotas pga ålderskrämpor.
 
2 på 10år.

Den första hade vi i 6 år men då hade vi span på en modell under några år som vi ville ha.

Hade planerat att köpa den i Tyskland och sälja vår husbil privat, men vi hade en timme innan vi skulle på annat och jag visste att den fanns hos Lindströmshusbilar så jag ville kika på den och längta lite. Medans vi gör det kommer säljaren in i den nya husbilen med ett kostnadsförslag, han hade värderat våra bil som stod parkerad utanför, bara genom att gå runt och kika på den utvändigt utan vår vetskap. Priset var så vettigt att åka till Tyskland och sälja privat blev uteslutet.

Vi kunde få en helt ny för samma peng men valde en 2 år gammal Hymer istället, det var ju den husbilsmodellen vi hade hållit span på i några år.
Det var jättesorgligt att säga hejdå till våran första husbil, min bättre hälft klarade inte av det utan gick därifrån och när vi åkte hem med den nya så kände man sig som en svikare istället för glädje över den nya.

Nu har vi haft den nya i 4 år och kommer ha den tills vi slutar med husbil eller att den måsta skrotas pga ålderskrämpor.
Hoppas den bättre hälften har hämtat sig(y)
 
Hoppas den bättre hälften har hämtat sig(y)
Jodå, hon är jättenöjd och vi visste att det var ett behövligt beslut att ta om vi skulle tycka om husbilslivet framöver. 👍
Vi håller ögonen på den fortfarande, den är såld 2ggr av Lindström och den steg i pris mellan försäljningarna, senaste till det pris vi köpte henne för 9år tidigare.
 
Hmm, lustigt detta. Vi har haft våran i 4 år i oktober och funderar på att byta.
Varför kanske vän av ordning undrar.

Köket är en faktor, det går helt enkelt inte laga mat vettigt samtidigt som man har någon kastrull på spisen. (skära, hacka osv,)
Designen på nya husbilar överlag är usel generellt sett. I stort sett omöjliga möbler att sitta i runt bordet om man vill sitta någorlunda vettigt.
I större bilar känns det som om fokus ligger på att ha 10 m2 badrum när dörrarna är ställda så de blockerar insyn i utrymmet.
För mig ett helt idiotisk sätt att använda yta.
Funderar på att byta till en med soffa bak och säng ovanför stolarna så att man kan vistas vettigt i bilen när den står still.

Branschen som helhet hade nog utvecklats framåt om man tagit in kvinnliga inrednings designers istället för 60-åriga Tyska farbröder.

Har en halv integrerad Max 3500T Sunlight
En sån planlösning har vi varit sugen på ett bra tag också. Bara sängen man sover i där fram går långt ner nog så måste det ju vara den bästa lösningen för att få mer utrymme.
 
Allt är en kompromiss. :)

Man blir av med förvarningsmöjligheter för tex stolar och bord, eller motorcykel som vi har i garaget.
Men annars är de rätt najs.
Hej. Vi har inte några problem de vi vill ha med rymmer vi i husbilen. Men de finns ju släpvagn att hänga efter om de skulle behövas allt efter eget gottfinnande och huvud. Våran 4 husbil på 23 år innan hade vi ett antal husvagnar så längs vägarna har vi varit sedan 1970
Mvh Umebo
 
Snitt på skrot av husbil på 33 år av husbil…
Köpte min 6m alkov förra året.
Underbar planlösning för oss. Dottern och 2 små hundar huserar i alkoven, jag bäddar snabbt sittgruppen med nedvikt ryggstöd för att passa mina 187cm och kan fladdra fritt med fötterna mot bildelen. Gigantisk boyta (tycker vi) och 150 liter färskvatten och 120 liter gråvatten. Visst det är truma och man känner lite kallras när det är minus ute, men när man ligger i långsoffan o smuttar en god lagrad rom så är det ändå ok!
Nästan 700kg lastvikt gör att vi inte behöver bry oss… Gammal ja, men definitivt fräsch!
Inga konstiga lukter, minns när vi besökte skånes största återförsäljare… oj så många wunderbaums och glade som var investerade i husbilarna… Minns att jag frågade om längre pris men… nä… priserna gäller… och ett år senare är samma husbil hos samma återförsäljare ute för nästan 100k lägre pris pga upptäckt fukt…
Är sugen på Eura Mobile 570 one men varför lägga 800k mer på typ samma vi har?
Det är bara smink och den är jättefin…
Får se nästa år 😎
 
Ingen som funderar på att bygga om det man inte trivs med istället för att köpa nytt?
Måste ju vara roligt att sätta sin egen prägel på bilen och bygga något som man vill ha!
Men kanske alla har tummen mitt i handen och är opraktiska kanske har mer pengar än lust att fixa och är rädd att förstöra det heliga andrahandsvärdet som gör att alla husbilar ser likadana ut när de skrotas som när de byggdes.
Så är det inte med en sommarstuga där pratar man istället om värdeökning....
 
Efter två år med min Adria Matrix drabbades jag, som säkert många av oss gör efter en kortare tid med husbil,
av ett enormt sug och "vill-ha-begär" efter att ha bläddrat i någon husbilstidning eller kanske bara sett vad andra har på ställplatsen?

Började snegla lite på helintegrerade modeller och då kanske främst en Carthago, som skulle kunna passa plånboken.
Hittade en dylik modell till ett bra pris i Berlin och berättade då för min kära lagvigda hustru om mina planer
och triumferande utropade likt tjurfäktarna på Kalles julafton, att "den ska vi ha"..!!!

Du är inte klok,
fick jag till svar från hustrun, vi kommer förlora alla gamla vänner och förresten...,
hur skulle du få plats med den här hemma?


Jag måste ju ändå motvilligt tillstå, att det hade nog blivit lite trångt om saligheten.
Kanske behövt planera om tomten lite... och bygga om infarten en aning... flyttat garaget en liten bit...?
I skrivande stund är jag tacksam över att ha en så klok och förståndig hustru vid min sida. ;)

Som ni förstår, så blev det, inget med den saken och jag/vi är nu inne på vårt sjunde år med Adrian.
Under dessa år har jag istället uppgraderat den lite pö om pö och efter våra , dvs mina egosistiska behov.
Det tär inte nämnvärt på den privata ekonomin och man växer liksom ihop med sin husbil efter hand.
Man lär sig förstå hur den är uppbyggd och kan reparera och rätta till det som är mindre bra.

Finns fortfarande lite underhåll och mindre justeringar att göra, men i det stora hela trivs vi mycket bra med varandra.
Jag har med åren lyckats memorera alla nivåskillnader i huvudet, snubblar inte längre i nattmörkret in på toan... med dunder och brak.
Mycket talar nog för, att den här husbilen kommer att bli en riktig trotjänare...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen